מבזקי חדשות ליום 17-5-2024. מתעדכן

*- איתות סעודי כלכלי – מדיני לארה”ב
אם מישהו חשב שסעודיה מתכוונת בשלב כלשהו לנתק את תלות כלכלתה בדולר, קיבל השבוע תשובה מוחצת (שער הדולר בסעודיה קבוע ועומד על 3.75 ריאל). באחרונה היו דיבורים כי עקב היחסים הפחות טובים של ריאד עם וושינגטון בתקופת ממשל ביידן, הסעודים שוקלים לתת משקל גדול יותר למטבעות אחרים כמו המטבע הסיני ובכך להחליש את הדולר בזירה העולמית. ברם, האמון שהסעודים נותנים בדולר היא אמירה כלכלית אך לא פחות גם אמירה מדינית.

מחמד ג’דעאן שר האוצר אמר השבוע. “נכון שיש חיסרון בלהיות צמוד לדולר, אבל יש יתרון גדול מבחינת יציבות והמשקיעים לא לוקחים שום סיכונים ביחס למטבע”.

הוא הוסיף: “הדבר החשוב ביותר הוא שאנו לא מייבאים הרבה סחורות ושירותים מארה”ב, ועם עליית הריבית, הדולר מתחזק, מה שנותן לנו יתרון כשאנחנו מייבאים ממדינות אחרות.” השר המשיך: “לכן, מה שאנו מייבאים מיפן, אירופה או שאר אסיה, שעלה לנו 130 לפני 3 שנים, עולה לנו עכשיו 100. זה נובע מהירידה במחיר המטבע שלהם מול הדולר, ועלינו לקחת זאת בחשבון מכיוון שיש יתרונות רבים שחייבים לשקול.”

 

*- המדינה האירופית שמנסה לעצור משלוחי נשק לישראל
ייבוא הנשק לישראל בזמן מלחמה נתקל בקשיים שונים. היום הודיע שר התחבורה הספרדי אוסקר פואנטה כי ארצו סירבה לספינת נשק בדרכה לישראל לעגון בנמל קרטחאנה הספרדי.

לפי הדיווחים, הספינה שהייתה בדרכה ממדרס בהודו נשאה בטענה 27 טון חומרי נפץ שהיו מיועדים לישראל. הספינה ביקשה כאמור אישור עגינה אך סורבה על ידי הרשויות בספרד שמתחילת המלחמה בעזה נוקטת בקו פרו פלסטיני מובהק.

 

*- לבנון סופגת נזקים גדולים, אבל חיזבאללה לא עוצר
מאז החלה הלחימה נזרקו לאוויר הרבה הערכות לגבי הנזק הכלכלי והאנושי שנגרם בלבנון.למרות הנזקים המצטברים, לא נראה שחיזבאללה מתכוון לעצור.

בימים האחרונים פורסמה בלבנון עוד הערכת נזק ולפיה מספר ההרוגים הוא 398 (מאז הפרסום חצה האומדן את ה-400), כשהרוב המוחלט משורות חיזבאללה. כמו כן נהרגו 61 אזרחים. בלבנון סופרים למעלה מ-90,000 עקורים מ-45 עיירות וכפרים בדרום.
הנזק הכלכלי הישיר בלבנון מוערך עד כה ב- 350 מיליון דולר (לא כולל הנזק למגזר החקלאות). 1,700 בתים נהרסו כליל, כ-1,500 אחרים ניזוקו חלקית בעוד של-4,000 בתים נגרם נזק קל.

ההפסד הכלכלי היומי העקיף ללבנון נאמד ב-6 מיליון דולר, כלומר מאז תחילת המלחמה ועד היום ההפסדים הללו הגיעו לכ-1.3 מיליארד דולר.

 

*- הפלסטינים מפרסמים את הנתונים לקראת “יום הנכבה”
מחר מציינים הפלסטינים את “יום הנכבה” (האסון של הקמת מדינת ישראל) ולקראת האירוע מפרסמים נתוני אוכלוסייה. לפי הלשכה המרכזית הפלסטינית לסטטיסטיקה, 76 שנים אחרי “הנכבה” מספר הפלסטינים ב”פלסטין ההיסטורית” מגיע ל-7.3 מיליון פלסטינים. לפי הלשכה, מדובר בגידול פי 10 מאז 1948.

הלשכה הוסיפה: “לאחר עקירתם של כמיליון פלסטינים בשנת 1948 ויותר מ-200,000 פלסטינים לאחר מלחמת יוני 1967, המספר הכולל של הפלסטינים בעולם הגיע בסוף השנה שעברה ל-14.63 מיליון נפש.” היא הוסיפה: “5.55 מיליון מהם מתגוררים במדינת פלסטין וכ-1.75 מיליון פלסטינים בשטחי 1948 (ערביי ישראל). מספר הפלסטינים במדינות ערב הגיע ל-6.56 מיליון פלסטינים וכ-772 אלף במדינות זרות”.

 

*- החברה ממאלמו שכובשת את השוק הפלסטיני
“חברת פלסטין למשקאות” חברה שהושקה לפני כחודשיים על ידי שלושה אחים פלסטינים בשבדיה קוצרת הצלחה מסחררת בשוק הפלסטיני. החברה משווקת בשוק הפלסטיני משקה קולה תחת המותג “קולה פלסטין” ולפי הדיווחים מכרה בתוך כחודשיים כ-4 מיליון פחיות בשוק הפלסטיני. הצלחת המשקה הזה מיוחסת לחרם הצרכנים על קוקה קולה ופפסי קולה על ידי הציבור הפלסטיני עקב המלחמה הנמשכת בעזה.

חברת המשקאות הללו הוקמה על ידי שלושה אחים ממשפחת חסון הפלסטינית בעיר מאלמו השבדית, מעוז האסילאם באירופה. האחים טוענים כי הונה של החברה כ-50,000 דולר ולמרות מגבלות הייצור היא מתכוונת להרחיב אותו.

הפחיות של קולה פלסטין מעוטרות בסמלים פלסטינים כמו הכאפייה וענפי זית.

 

*- הביטחון העצמי של חיזבאללה בשמים, תרתי משמע…
נראה שחיזבאללה שואב עידוד מהצלחותיו האחרונות במתקפות נגד ישראל. חבר המועצה המרכזית של ארגון הטרור, שיח’ נביל קאווק, אמר היום “לא תהיה חזרה של המתנחלים הציונים לצפון (ישראל) לפני שהתוקפנות נגד עזה תיפסק”.

הוא לעג למדינות ערב ואמר כי “ישראל לא נותנת משקל או לוקחת בחשבון את הפסגות הערביות, אבל עושה אלף חישובים בנושא חיזבאללה כי טילי כיפת ברזל ומטוסי ה-F-16 לא הצליחו ליירט את הכטב”מים של ההתנגדות בלבנון שפגעו במטרותיה”.

קאווק הוסיף ש”הכטב”מים של ההתנגדות בלבנון מסוגלים להגיע לאן שנרצה שיגיעו בצפון פלסטין הכבושה, לעכו ומעבר לעכו, לחיפה ומעבר לחיפה. ההתנגדות הוכיחה שהיא עומדת באתגר והצליחה בשבירת המשוואות”.

 

*- הקהילה הבינלאומית לא מזדרזת לסייע כספית לתושבי עזה
המלחמה ברצועת עזה נמצאת גבוה בסדר היום העולמי אבל מסתבר שמדינות העולם לא ממהרות להקצות כספי סיוע לתושבים שם. לפי נתונים נכונים לאתמול (11 במאי) עד כה מאז המלחמה מדינות העולם הוציאו על סיוע לפלסטינים בעזה 764.5 מיליון דולר. זה פחות מרבע הסכום שהאו”ם שם לו ליעד לסיוע חירום הומניטרי בתחילת המלחמה – 3.4 מיליארד דולר.

המדינה המובילה בסיוע לתושבים בעזה היא האמירויות עם 156.7 מיליון דולר, קרי כ-20% מכלל הסיוע. הנציבות האירופית במקום השני עם 76.4 מיליון דולר וממשלת ארה”ב שלישית עם 71.8 מיליון דולר. בהמשך משלימים את העשירייה הראשונה – גרמניה, יפן, שווייץ, בריטניה, בלגיה, גופים פרטיים ויוניצ”ף.

 

*- בעקבות ההודעה החריגה: האם צריך לדאוג ליחסי ישראל והאמירויות?
אתמול פרסם שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד הודעה חריגה כנגד ראש הממשלה נתניהו. בן זאיד הצהיר שלנתניהו אין “מעמד לגיטימי” לקרוא לאמירויות לקחת חלק בניהול האזרחי של רצועת עזה והוסיף שהאמירויות תירתם למאמץ רק כשתהיה ממשלה פלסטינית “כשירה”.
האם הודעה זו מעידה על משבר ביחסים? אין ספק שהיא מבטאת תסכול בצד של אבו דאבי ממה שנעשה בעזה והיעדר אופק ליום שאחרי. האמירותים מעוניינים לדחוף את בן חסותם דחלאן לתפקיד משמעותי ביום שאחרי חמאס – ישראל לא מתלהבת.

למרות המתיחות המדינית , לא נראה שבשלב זה היא משפיעה לרעה על יחסי הסחר בין המדינות. לפי נתוני הסחר האחרונים, ברבעון הראשון של השנה צמח הסחר הדו צדדי בין שתי המדינות ב-7%. לפי דיווחים, האמירויות אף מסייעת לישראל ב”גשר היבשתי” כדי לעקוף את המצור החות’י.

עם זאת, אין ספק שהמלחמה לא יוצרת אווירה נוחה ליחסי מסחר גלויים, בוודאי לא בצד האמירותי. אנו שומעים בפומבי על פחות ופחות עסקאות (אולי נעשות בחדרי חדרים). במקביל, עסקאות גדולות לא מתקדמות (במרץ הודיעה ניו מד שהמגעים למכירת אחזקות לחברה מהאמירויות מוקפאים).

 

*- היעד האיראני הבא לחיסול?
מינוי די מפתיע היום באיראן שישראל צריכה לשים לב אליו. במשמרות המהפכה מונה הגנרל איראג’ מסג’די לתפקיד “עוזר מפקד כוח קודס לענייני מבצעים”. הוא מחליף רת הגנרל מוחמד האדי חאג’ רחימי, שחוסל לפני מספר שבועות על ידי ישראל בדמשק. עם המינוי הופך מסג’די לאחד האנשים החשובים באיראן במסגרת המאבק בישראל מסוריה ומלבנון.

גנרל מסג’די, בן 67, הוא קצין בכיר לשעבר במשמרות המהפכה. הוא השתתף במלחמת איראן-עיראק בשנים 1988-1980 ושירת בממסד הצבאי האיראני במשך 35 שנים.

לפני מינויו לתפקיד הנוכחי, שימש מסג’די כיועץ העליון של מפקד כוח קודס, גנרל איסמעיל קאאני. כמו כן הוא שימש כשגריר איראן בבירת עיראק, במשך ארבע שנים בין 2013 ל-2017. הוא סייע בהקמת המיליציות הפרו איראניות בעיראק.

החזרתו מפנסיה לתפקיד הזה מעידה על הרצון של האיראנים לאייש אותו במישהו עם ניסיון “מוכח” וכזה שיוכל לשקם את הכוחות הפרו איראנים לאחר המכות שספגו באחרונה מישראל.

 

קרדיט: דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונות: תסנים