“החזית הלבנונית היא הסיפור הגדול כעת” . תמונת מצב – 17 מאי – ד”ר דורון מצא

תמונת מצב – 17 מאי – ד”ר דורון מצא

1. החזית הלבנונית היא הסיפור הגדול כעת.

2. צריך לדבר מפורשות (ולא מדובר על זה מספיק) על שינוי מגמה אצל חיזבאללה.

3. חיזבאללה מעלה את הרף ולמעשה מזמין את ישראל לעימות נרחב יותר.

4. האם מדובר בהנחייה איראנית או ביוזמה של נצראללה – קשה לענות. אבל הסימנים בשטח מלמדים כי הדברים אינם כתמול שלשום.

 

5. מה גרם לתפנית ? שלושה עניינים: האחד, הערכה את מצוקתה האסטרטגית של ישראל וחולשתה ומכאן רמת פגיעותה הרבה בעת הזו.

6. השני, התחרות בקרב מחנה ההתנגדות והתחושה של נצראללה כי הוא נותר מאחור אחרי עזה, טהראן ואפילו תימן.

7. השלישי, הסרת כיפת הברזל האסטרטגית האמריקנית מעל ישראל והיפוך או פליק פלאק ה- don’t של ביידן.

8. כך חיזבאללה מעלה את רף המלחמה, כותש את התשתית האזרחית באזור הצפון ושולל מישראל יכולות תצפית ובקרה צבאיות.

קרדיט: רעיון לקריקטורה: עידית בר צייר בכישרון רב: יונתן מחבורד

 

9. זה מלמד אולי על התוכניות של נצראללה למבול משלו על ישראל. מערכה שתכלול אולי מהלך מוגבל של פלישה קרקעית ליישובים ישראליים מלווה בהרבה אש משולבת של טילים ושל כטב”מים (האיום שלישראל אין מענה טוב לגביו).

10. כך תתחיל מערכה שסופה, ללא התעשתות ישראלית בדרג הצבאי, יהיה תיקו חמצמץ במיוחד שייראה כך: פגיעה ביכולות של חיזבאללה וגם של המדינה הלבנונית באש ישראלית שמנגד, ותמונה זהה בצד הישראלי של פגיעה בתשתיות, מתקנים אסטרטגיים (אסדות גז, בסיסים, חשמל, נמלי תעופה וים) וערים מרכזיות. בסוף האירוע יגיע הסכם אבל לא תהיה בו מתקתקות של הכרעה או ניצחון מובהק. שוב, בהינתן כך שהדרג הצבאי והמדיני לא יצאו מעורם ומתבנית החשיבה והפעולה המאפיינת אותם כעת, גם לגבי רצועת עזה.

11. בהקשר הרצועתי, נמשך המאמץ הישראלי בשלוש הגזרות של עזה. הפעולה ברפיח, צריך לומר, מתנהלת בשיטה של קילוף עדין, הדרגתי ואיטי על מנת לחמוק מן הרדאר הבינלאומי וזה האמריקני ובינתיים זה עושה את הפעולה ואת העבודה. אמנם זה איטי ומדוד אבל כנראה שזה ממסגר לרף מסויים את הביקורת על ישראל.

 

12. אין זה אומר שהביקורת אינה קיימת. בית הדין בהאג נמצא במסלול של פסיקה על הפסקת המלחמה בעזה, הקמפוסים רועשים ומלאי שטנה וביידן ממשיך לנהל את הקמפיין שלו נגד ישראל (הגם שנתקל בקונטרה בבית הנבחרים שהעביר החלטה התומכת באי עיכוב משלוחי נשק לישראל).

13. בחזית הפנימית, שני נתונים מענינים: האחד, ההתקפות על שר הביטחון בגין מהלכיו ודבריו שנתפסים כחורגים מהקונצנזוס הישראלי; והשני, סקרי דעת הקהל האחרונים שמצביעים גם הם (חרף ההבדלים ביניהם שהם הבדלי כמות אבל לא הבדלי מגמה) על היכן מונח עיקר הקונצנזוס הישראלי. על זה נאמר: ככל שיענוהו כן ירבה ויפרוץ. ועדיין, אין בכך כדי לשנות את התמונה הכוללת של המלחמה ואת הסיכון הממשי שניצבת לפתחו ישראל במהלך צבאי יזום של חיזבאללה !!

קרדיט לפרסום: ערוץ “301 – העולם הערבי”    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות