כוחות רוסים השתלטו על התלים החשובים ביותר של צבא סוריה מול גבול ישראל וגרשו את החיילים

כוחות רוסים נכנסו שוב לקוניטרה, לאחר התגברות ההפצצות הישראליות על אתרי המיליציות האיראניות וחיזבאללה באזור, שתקפו את הגולן הישראלי ברקטות משטח סוריה. הכוחות הרוסים נפרסו בתוך אתרים צבאיים של צבא סוריה לאחר שהחיילים ששהו שם גורשו.

 

לפי מקורות צבאיים סורים , נקודות תצפית רוסיות נפרשו לאורך כל קו תלי אלחמר – التلول الحمر ועד הנקודה הצפונית ביותר מקונייטרה , ולמרגלות החרמון, בגובה 1,400 מטר, שם הוצבו נקודת תצפית רוסית ומנחת מסוקים. קצת דרומה הוקמה נקודת תצפית צבאית בתל אלאחמר, מזרחית לעיירות אופאניה וג’באטה אל-ח’אשב (أوفانيا وجباتا الخشب), שם עדיין נמשכות עבודות ההקמה . 

הכוחות הרוסיים הגיעו במטרה “להגביל את ההפרות המתרחשות מהצד הישראלי והסורי”, כך על פי המקורות, והחלו את משימותיהם בתל אלאחמר לאחר שצה”ל תקף אתרי מיליציות איראניות הנאמנות לכוח קודס האיראני שהשתמשו בנוכחות כוחות צבא סוריה בתל ככיסוי כדי לתקוף את הגולן הישראלי. לאור ההפרות, כוחות יוניפי”ל ביקשו מהכוחות הרוסיים לפנות את כוחות צבא סוריה מתל אלאחמר ולהציב את הכוחות שלהם במקום.

כוחות רוסים פועלים גם להקמת נקודת תצפית בתל בזאק – تل بزاق, מצפון לעיירה מסחרה – مسحرة באזור הכפרי המרכזי של קונייטרה, המצוידת אף היא במנחת מסוקים.

 

כמו תל אל-אחמר, תל אל-חארה, שהוא אחד התלים הגבוהים באזור קונייטרה, ונמצא בשליטת הצבא הסורי, לאחרונה עבר לשליטת הכוחות הרוסיים. כמו כן השתלטו הכוחות הרוסים על תל אלג’מוע – تل الجموع  מדרום לעיר ניווה באזור הכפרי של דרעא שהותקף בעבר ע”י ישראל לאחר שכוחות איראניום הציבו במקום סוללת ראדאר.

מסוקים רוסיים נראו נוחתים במחנה הצבאי בעיירה אלנאסריה – الناصرية, ממערב לעיר נאווה ומעט צפונית לתל אלג’מוע. מסוקים אלו ערכו סיורים אוויריים כדי לפקח על הגבול בין סוריה לישראל. 

כוחות רוסים גם הקימו נקודת תצפית צבאית בעיירה אל-מעלקה – المعلقة  באזור הכפרי הדרומי של קוניטרה, קרוב לגבול עם ישראל.

כך, הגיע מספר נקודות התצפית הרוסיות ליותר מעשר, במסגרתן פרוסים כוחות רוסים ופועלים למעקב אחר קו הפסקת האש בגולן, ולהגבלת ההסלמה המתרחשת באזור מצד חיזבאללה ופלגים נוספים המזוהים עם “כוח קודס”. 

 

כוננות ישראלית בגבול ומעצר רועי צאן וחקלאים

מאז החלה התקיפה הישראלית ברצועת עזה, צה”ל נמצא בכוננות בגבול עם סוריה, ומטוסיו מסיירים כל הזמן ואינם עוזבים את שמי קוניטרה והגולן. ישראל עוקבת אחר הנעשה בגבול ומפציצה את עמדות המשטר והמיליציות של חיזבאללה בסוריה ובדרום לבנון, ובנוסף מצבעת סיורים צבאיים לאורך רצועת הגבול מצפון לדרום.

הצבא הישראלי ביצע עשרות מעצרים באזורים הצפוניים והדרומיים של קוניטרה מאז ה-7 באוקטובר, כאשר הוא חודר מוקדם יותר לשטח סוריה ומציב מארב מוסווה כדי לא להתגלות וכאשר רועי צאן או חקלאים מתקרבים למארב בזמן שהם הולכים לעבוד על האדמות שלהם הם נעצרים.

על פי עדויות מקומיות ומקורות ביטחוניים באזור, רועים וחקלאים נעצרו ונחקרו בתוך אחד מהמיצפים הישראליים ליד גדר הגבול , חקירה שנמשכה  24 עד 48 שעות, והם נשאלים אם הם קשורים לאיראן או למיליציית חיזבאללה או אם הם מכירים אנשים הקשורים לשני הצדדים. 

לאחר השלמת החקירה, העצור מועבר דרך מעבר הגבול קוניטרה, בתיווך כוחות יוניפי”ל, ליחידת הביטחון הצבאית במעבר, המזוהה עם אגף המודיעין מספר 220, המכונה סניף סאסה, האחראי על קוניטרה וחלק מהאזור הכפרי של מערב דמשק.

קרדיט: סוריה טי וי