מרגישים את הסוף? בריחת מטבע החוץ מאיראן גברה מאוד בשנה האחרונה

הדו”ח החדש של הבנק המרכזי מראה שחשבון ההון הנקי של איראן ב-9 החודשים הראשונים של שנת השמש האחרונה הגיע לנתון שלילי חסר תקדים של 20 מיליארד ו-193 מיליון דולר.

כך, בתשעת החודשים הראשונים של שנת 1402 (2023 לפי הלוח הגרירוריאני), התרחשה בריחת הון של יותר מ-20 מיליארד דולר מאיראן, ברבע יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

כמו כן, ארכיון הסטטיסטיקה של הבנק המרכזי מראה כי מאז תחילת 2013 ותחילת הסנקציות הבינלאומיות נגד איראן עד דצמבר אשתקד, ככלל, כמעט 137 מיליארד דולר ברחו מאיראן.

נתון זה שווה ערך לכמעט שליש מהתמ”ג של איראן בשנה שעברה.

קרדיט: אירנ”א

 

על פי ארכיון הסטטיסטיקה של הבנק המרכזי, במאזן השלילי נטו של חשבון ההון של המדינה בשנים 1397 (2018)  ו-1398 (2019) הייתה מגמת ירידה משמעותית, אך לאחר הטלת הסנקציות האמריקאיות על איראן, בריחת ההון מהמדינה גדלה מדי שנה.

בכירי ממשלת אברהים ראיסי, מבלי להזכיר את כמות בריחת ההון העצומה, טוענים כי בשנה שעברה סך יצוא הנפט והלא נפט של המדינה היה 17 מיליארד דולר יותר מהיבוא ואין בעיה של גירעון במטבע חוץ במדינה.

המכס והפקידים של ממשלת הנשיא אינם מזכירים את מצב סחר השירותים או בריחת הון בהכרזה על סחר חוץ.

הנתונים הסטטיסטיים של הבנק המרכזי מלמדים כי יצוא שירותי המדינה בתשעת החודשים של שנת 1402 (2023) עמד על כ-8 מיליארד דולר, וייבוא ​​שירותי המדינה היה כפול מסכום זה. באופן זה, מאזן סחר השירותים של איראן היה שלילי בשמונה מיליארד דולר.

קרדיט: איקתיסאד

 

גם המוסדות והרשויות של הרפובליקה האסלאמית אינם מעבירים כל דיווח על מצב יתרות המט”ח של המדינה.

קרן המטבע הבינלאומית הצהירה כי יתרות המט”ח של איראן היו 101 מיליארד דולר בשנת 2018 ולפני יישום הסנקציות האמריקאיות.

אבל לאחר הטלת הסנקציות, הגוף הבינלאומי הזה מפרסם רק את הנתונים הסטטיסטיים של יתרות המט”ח ה”נגישות” של איראן, שהגיעו ל-25 מיליארד דולר בשנה שעברה.

לא ברור בדיוק כמה הן יתרות המט”ח הקפואות של איראן ומה מצב יתרות המט”ח של המדינה.

خروج سالانه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور - ایسنا

קרדיט: רדיו פרדה     קרדיט לתמונות: איסנ”א ומוג’הידין חלק