תכונה ייחודית למטוס הקרב “ראפאל” בחיל האוויר המצרי: יכולת להתמודד עם מטרה שמאחוריו

מאפיין ייחודי של הרפאל המצרי: יכולתו להתעמת עם מטרה שטסה מאחוריו באמצעות טיל מונחה המכ”ם MICA EM

 

הרפאל הוא מטוס קרב רב משימתי דור רביעי ++ , אך עם המושג Omnirole ולא Multirole, כלומר המטוס יכול לבצע את עבודת איסוף המידע והסיור על מטרות האוויר העויינים  ויחידות קרקע ולתקוף אותן באותה משימה, ואי לכך הפך למטוס קרב רב משימתי.

מטוס הקרב יכול לבצע משימות של הגנה אווירית, עליונות אווירית, איסוף מודיעין, סיוע אווירי צמוד, תקיפה אווירית מדויקת (Air Precision Strike – Surgical Strike), יישום אזורים אסורי טיסה, התקפות על כלי שיט, והפצצות גרעיניות, אך מלכתחילה מצטיין מאוד במשימות של סוגים שונים של הפצצות, איסוף מודיעין אלקטרוני וקרבות אוויר.

למטוס הקרב חתימת מכ”ם חמקנית למחצה או חתך מכ”ם נמוך של כ-0.1 – 0.3 מ”ר, בנוסף לחתימה תרמית נמוכה מאוד הודות לתעלת הקירור הכפולה במנוע, התורמת משמעותית להפחתת הפליטות התרמיות היוצאות.

הוא טוב יותר מסוגים אחרים של מטוסי קרב, בין אם דור רביעי או חמישי, בנוסף למערכות אלקטרוניות וניווט מתקדמות, המעניקות לו את היכולת לתקוף בשקט, לבצע פעולות לניטרול מערכות הגנה אווירית (SEAD Suppression of Enemy Air), ולחדור לעומק שטח האוייב הודות למערכת הלוחמה האלקטרונית המתקדמת מאוד…

קרדיט: משרד ההגנה הצרפתי

 

היכולת לתקוף מטרות שמאחור

מאפיין בולט של מטוסי הקרב ראפאל שברשות חיל האוויר המצרי הוא יכולתם להשתמש בטיל MICA-EM, טיל אוויר-אוויר מונחה מכ”ם. טיל זה כולל מערכת “שגר ושכח” ומכיל מערכת מתקדמת להתמודד בפני חסימה אלקטרונית. לטיל MICA-EM יש טווח של כ-80 ק”מ והוא נחשב לאחד הטילים המדויקים והטובים ביותר מסוגם בעולם.

באשר ליכולת להתמודד עם מטרות שטסות מאחורי מטוס הראפאל, ניתן לירות את טיל ה-MICA-EM בתגובה להארת מטרה על ידי מכ”ם של מטוס קרב עמית. מטוס קרב זה שולח את קואורדינטות המטרה לראפאל המטרה דרך קישור הנתונים, ולאחר מכן הטיל משוגר בהסתמך על הנחיית המכ”ם של מטוס הקרב השני המקבל את קואורדינטות המטרה דרך קישור הנתונים ממטוס המטרה. 

יכולת זו מאפשרת לראפאל ליירט טילים שמגיעים מאחור, מה שמספק יתרון טקטי משמעותי בשדה הקרב.

סכמת פעולת יירוט המטרה האחורית:

 

קרדיט: דפנס ערביכ     קרדיט לתמונות: חיל האוויר המצרי