מה אנחנו יודעים על הבסיס חיל האוויר האיראני שהופצץ ביום שישי בבוקר באיספהאן?

ביום שישי בבוקר דווח על פיצוץ עז באיספהאן, ולאחר מכן דיווחה התקשורת האמריקאית, בציטוט גורמי מודיעין, על התקפת טילים ישראלית על יעד או יעדים באיראן, לרבות בסיס חיל האוויר ליד איספהאן.

במקביל, על רקע השתיקה התקשורתית של הרשויות הרשמיות באיראן, פורסמו ברשתות החברתיות סרטונים המראים רכבי חילוץ נעים לעבר בסיס שכארי 8 באיספהאן בבוקר יום שישי, 31 באפריל.

גורמים איראנים לא אישרו רשמית את טענתם של בכירים אמריקאים על שיגור הטילים על ידי ישראל לעבר איראן וטוענים כי ההגנה האווירית של איספהאן הבחינה בלהקות ציפורים וחפצים חשודים.

محل برخورد ریزپرنده به پایگاه هشتم شکاری اصفهان + عکس

קרדיט: ויסטה איראן

 

מה חשיבותו של בסיס חיל האוויר בעוספיה ומדוע הוא יכול להיות יעד למתקפה של ישראל?

בסיס שכרי 8 של הצבא, המכונה גם בסיס שאהיד עבאס באבאי, ממוקם בצפון מזרח העיר איספהאן ובסמוך לכיכר המרכזית של עיר זו, ונחשב לבסיס האווירי המרכזי של איראן.

בסיס זה הוא אחד מ-17 בסיסים האוויריים הפעילים של צבא איראן, המכונה “לב ההגנה האווירית של המדינה” בשל מיקומו באחד האזורים המרכזיים ביותר של איראן.

בסיס שכרי 8 מארח שלושה טייסות קרב ושני טייסות אימון כולל טייסת קרב 81 של מטוסי F-14, טייסת קרב 35 של מטוסי סוחוי, וטייסת קרב F-7.

בסיס זה הוא הבסיס הראשי וכן מרכז השיפוץ והתיקון העיקרי של מטוסי ה-F-14 Tomcat האיראניים. 

מטוסי ה-F-14 Tomcat, שהוזמנו מארצות הברית על ידי הצבא האיראני בתחילת שנות ה-50 ונמסרו בהדרגה לאיראן , היו חלק מתוכנית המודרניזציה של חיל האוויר האיראני, והסתמכו על היכולות של מטוסי הקרב הללו במהלך 8 שנות המלחמה, והם נתנו סיכוי לחיל האוויר האיראני להתמודד מול חיל האוויר העיראקי.

מאז, הם חלק ממטוסי הקרב האסטרטגיים ביותר של הצבא, כלומר מטוסי הקרב מדגם F-14, נמצאים בבסיס זה, ואם נזכור שאיראן תקפה בסיס ישראלי המארח טייסות F-35 בטילים , הרי שתקיפת בסיס שוכרי האיראני בפעולת התגמול של ישראל, לא נראה מפתיע לגמרי.

پایگاه های هوایی موجود در ایران

קרדיט: רשתות חברתיות

 

למה עוספיה?

במקביל, איספהאן מארחת שניים מאתרי הגרעין העיקריים של איראן, מרכז העשרה של נתנז ומרכז עיבוד אורניום איספהאן (UCF), וקיומם של שני מרכזים גרעיניים אלו מגדיל את החשיבות האסטרטגית של בסיס שכארי 8.

פרזין נאדימי, אנליסט צבאי במכון וושינגטון, אומר שעוספיה הוא אזור רגיש מכל הבחינות. בנוסף למרכזים הגרעיניים, מפקדת ארמייה 8 ובסיס חיל האוויר בדר נמצאים באיספהאן.

מרכז המחקר האווירי והחלל של Shahid Sepah נמצא גם הוא בעוספיה, וגם המרכז שבו מיוצרים את המל”טים   Shahid-136 והותקף לפני כן נמצא שם.

לדברי פרזין נאדימי, בעוספיה נמצאים מספר אתרי תעשייה של התעשיות הביטחוניות, וכן אתרי טילים של משמרות המהפכה בדרום ובדרום מזרח איספהאן. עם זאת, אנליסט זה סבור כי הצעדים שננקטו באיראן ביום שישי בבוקר, במיוחד באיספהאן, “נעשו באיכות כזו שאיראן יכולה בקושי להטיל את האחריות ולהגיב (כלפי התוקפן)”.

IRIA & IRGC - نمایی دیگر از پایگاه هشتم شکاری اصفهان | Facebook

קרדיט: רשתות חברתיות

 

האם לבסיס שכארי – 8 יש שימוש נוסף?

אמנם בסיס זה הוא אחד מבסיסי האוויר של הצבא האיראני, אך בשנים האחרונות נוצר בו גם בסיס תגובה מהירה לטיפול בהפגנות עירוניות.

בהקשר זה, בפברואר 2020, אמר סגן מפקד בסיס זה לאתר החדשות אימנה באיספהאן כי “בהתחשב באיומים הקיימים שהגיעו לעיר , היה צורך בבסיס עבור יחידה צבאית שתסייע לכוחות המשטרה לפעול, ומסיבה זו הוקם בבסיס כוח התגובה המהירה.

הוא הודה שמטרת יצירת הבסיס הזה היא “להיות ערוך למקרה של איומים עירוניים (מרד תושבים פנימי בתוך ערי איראן) ולהגן על הסביבה שמסביבם”.

پایگاه هشتم شکاری اصفهان میزبان عقاب های روسی شد!

קרדיט: רדיו פרדה      קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות