על התקיפה באיראן בעיני המשטר ובעיני האיראנים

כפי שכבר שמעתם בכל מקום בתקשורת הישראלית, העולמית וברשתות החברתיות, מישהו תקף מספר אתרים צבאיים באיראן, ומספרים לנו שכפי הנראה, אולי שייתכן שיכול להיות שהייתה זו ישראל שתקפה על אדמת איראן, ועל אף שדוברים שונים מבכירי המשטר איימו שאיראן תגיב בעוצמה רבה על כל תגובה ישראלית, יש גם מי שכבר יודעים לספר שהתקיפה הייתה כזו שאיראן לא תגיב.

 

מסריקה זריזה בעיתונות וברשתות החברתיות האיראניות, נראה שעדיין רב הנסתר על הנגלה בכל מה שקשור לתקיפה שהייתה הלילה על אדמת איראן, כל מה שאני יכול לומר בשלב זה, שעל פניו התקיפה לא נראית כתקיפה קטנה וזניחה, וגם לא "תקיפה באמצעות רחפן" או כתב”מ כפי שנאמר במספר מקומות.

היות ואין לי מספיק מידע מוצק על תוצאות התקיפה, על כמה אתרים הותקפו, על מי בעצם תקף ואיך, אשאיר לכם להמשיך להתעדכן בכל המקומות המעלים דיווחים בנושא, ואספר לכם מעט מהתגובות של האיראנים על התקיפה, ומעט ממה שמעסיק ומטריד את האיראנים לא פחות אם לא יותר מאשר אותה תקיפה שמדברים עליה בכל העולם.

אציין שמשטר הרפובליקה האסלאמית של איראן, בוחר בשלב זה, לנסות לגמד ולדבר עליה כמה שפחות, ולטעון שהתקיפה על מתחם אמיר אל-מומנין (امیرالمومنین = Amir al-Mu'minin = לפי השיעים זה כמובן האימאם עלי בן אבי טאלב) של משרד הביטחון באספהאן, הייתה "לא מוצלחת" ושבוצעה ע"י מזל"ע קטן, שהופל ע"י מערכות ההגנ"א, ושלא נגרם נזק.

תמונה

 

היה משעשעה לראות את דברי מוחמד רזא אשטיאני ( محمدرضا آشتیانی = Mohammad-Reza Ashtiani) שר ההגנה האיראני, בישיבת הממשלה האיראנית היום שאמר: “תקריות כאלה יכולות להתרחש במדינות רבות, והאויבים שלנו עושים הכל בגלל חולשתם, כי הם לא יכולים לסבול את ההתקדמות וההצלחות שלנו, והם עושים דברים מזיקים שאינם משמעותיים במיוחד ואינם משיגים תוצאות…” וכמובן שדבריו מעוררים תגובות לעג ובוז ברשתות האיראניות.

מה שעוד עולה בתגובות ברשתות האיראניות זה שמחה על התקיפה, ובמקרים רבים מייחסים את התקיפה לישראל, ואיראנים רבים אף מודים לישראל ויש מי שמבקשים שישראל תמשיך לתקוף את מתקני ובסיסי משמרות המהפכה, ותגובות אלה באות יחד עם לעג למשטר המולות.

יש הצוחקים ואומרים שישראל נתנה מתנת יום הולדת לחמינאי (שיום הולדתו חל היום, ב 19 באפריל) וחלק מהתגובות לועגות על ירי מערכות הגנה אווירית לכל עבר מבלי לפגוע בדבר, וחלקן מזכירות שמערכות ההגנ"א של משמרות המהפכה מסוגלות לפגוע במטוסי רק במטוסי נוסעים ומעלים תמונה של מטוס העשוי פרחים לזכר 176 הרוגי טיסה 752 של המטוס האוקראיני שהופל ע"י משמרות המהפכה ב 8 בינואר 2020, חמישה ימים לאחר חיסול קאסם סולימאני.

תמונה

 

הציניקנים האיראנים המגיבים לידיעות בשופרות המשטר (בעיתונים, ברדיו ובטלוויזיה) שטענו שהמתקפה הישראלית על מתקני המשטר באספהאן בוצעה ע"י מזל"ט קטן ששוגר והופעל ע"י "קבוצות ישראליות שבסיסן באזור כורדיסטן בעיראק", אומרים שהרפובליקה האסלאמית שחשה בעקבות התקיפה חולשה והשפלה, הולכת להרוג פעם נוספת את תושבי כורדיסטן העיראקית.

אבל מסריקת הרשתות האיראניות הבוקר, עולה תמונה של מה באמת מטריד את האיראנים, והם מתלוננים שאת משרדי הממשלה לא שמים לב למצב האומלל של תושבי קנארק (کنارک = Konarak) הנמצאת בדרום מחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן, שעירם מוצפת כבר יומיים בשיטפון מהסופה שפוקדת את האזור, ומה שמעניין את המשטר זה מצבם של בסיסי חיל הים וחיל האוויר שבעיר.

והאיראנים כועסים על החלאות שניצלו את בחינות הכניסה לאוניברסיטאות, שמתקיימות השנה לראשונה באופן מקוון, ומכרו לצעירים איראנים ברשתות החברתיות את שאלות הבחינה שהתגלו כמזויפות, ולא ממש נרגעים שמפקד FATA – משטרת הסייבר האיראנית הודיע על מעצרם של מעל 20 איש שמכרו את השאלות המזויפות ברשת.

 

את האיראנים מטרידה מאוד העלייה במכירי הדיור, ושרובם לא יכולים לקנות דירה, ואפילו לשכור דירה, דבר שהוביל להתפתחות "ענף חדש" בשוק השכירות האיראני, ובכל אתר השכרת דירות, מוצאים היום מודעות המציעות להשכרה מרתפים וגגות בניינים, וגם לאלה יש מחירים גבוהים, וכמו בהשכרת דירה, השוכר מתבקש לשלם דמי שכירות של 10-12 חודשים מראש.

ומה שבולט במיוחד ברשתות האיראניות, הן כל ההודעות והדיונים על העלייה המשמעותית באלימות של בריוני המשטר המנסים לכפות את חוקי הלבוש – חובת החיג’אב, על נשות איראן, ושהחל גל הטרדות, איומים, תקיפות ומעצרים של משטרת המוסר, אנשי משמרות המהפכה לובשי מדים ועל אזרחי, ושנעשה שימוש ברכבים לא מסומנים כרכבי משטרה כדי לעצור – לחטוף נשים ברחוב.

תמונהתמונה

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות