שר המודיעין הרומני נפגש עם הנשיא אסד. מה מאחורי ?

גורם דיפלומטי אירופאי אמר ביום רביעי לסוריה טי וי כי ראש המודיעין הרומני ביקר בסוריה ונפגש עם ראש המשטר, בשאר אל-אסד, ומנהל המודיעין הסורי, חוסאם לוק.

הדיפלומט האירופי הוסיף, בבקשה ששמו לא ייחשף, כי ראש המודיעין הרומני נשא עמו מסר משותף מארצו ומקפריסין, יוון ואיטליה, המצביע על רצונן של מדינות אלו להחזיר את הקשר עם המשטר בשל הדאגה מגלי פליטים ופחד מ"טרור".

המקור ציין כי מדינות אלו משוכנעות כעת לחלוטין שאין להן עוד אמצעים אחרים מלבד לתקשר ישירות עם משטר אסד.

הדיפלומט האירופי לא ציין מתי בדיוק התרחש הביקור הזה, אבל הוא ציין שזה היה במהלך הימים האחרונים.

 

ניסיונות מחוץ לאיחוד האירופי

זו לא הפעם הראשונה שמדברים על ניסיונות של מדינות אירופה ליצור מחדש קשר עם משטר אסד, מחוץ למסגרת האיחוד האירופי, שעדיין מתנגד לכל קשר עם אסד ואימץ את הצעת החלטה 2254.

לפני שנתיים חשף המגזין האמריקני "Foreign Policy" כי החלו להופיע חילוקי דעות בין מדינות האיחוד האירופי בנוגע למדיניות כלפי המשטר הסורי, וציין כי "מתחולל כעת שינוי מאחורי הקלעים".

המגזין אמר בדו"ח שלו כי ממשלות אירופה, כולל יוון, קפריסין, איטליה, הונגריה, אוסטריה ופולין, שינו את עמדותיהן בתוך האיחוד האירופי כדי להפעיל לחץ  לשינוי מדיניות כלפי המשטר הסורי.

מחוץ למסגרת האיחוד האירופי, חלק מהמדינות הללו גם הקימו קבוצות נבחרות של מומחים כדי לגבש סיעור מוחות על דרכים חדשניות לעקוף תקנות מגבילות של סנקציות אירופיות על המשטר הסורי, כדי לאפשר קשר ישיר איתו.

בשבוע שעבר הביעו שר ההגירה הדני, קאר דבבד בק, ושר הפנים הצ'כי, ויט רקוסאן, את תמיכתם ביוזמת קפריסין להערכה מחדש של "אזורים בטוחים" בסוריה להחזרת פליטים.

שר הפנים הקפריסאי, קונסטנטינוס יואנו, אמר כי שרי דנמרק וצ'כיה הביעו רצונן להקמת קבוצה הכוללת את המדינות החברות באירופה לטיפול בממד החיצוני של ההגירה, תוך התמקדות מיוחדת בסוריה, שתוצג לנציבות האירופית.

בדצמבר 2023 ביקשה קפריסין מהאיחוד האירופי לסווג אזורים מסוימים בסוריה, כמו דמשק וטרטוס, כאזורים בטוחים להחזרת פליטים סורים.

בפברואר של אותה שנה, יוון הציעה לשליח המיוחד של מזכ"ל האו"ם לסוריה, גייר פדרסן, לקיים שורה של דיונים על סוריה עבור שגרירים ושליחים מוסמכים ביוון למשך שלושה ימים.

 

הקונגרס האמריקני מעביר את חוק "קפטגון 2"

חשיפת הביקור החשאי הזה עולה בקנה אחד עם דיונים בבית הנבחרים של ארה"ב לאמץ הצעת החלטה, "קפטגון 2", שאושרה ע"י הרוב, ומטרתה להעניק לממשל האמריקני סמכויות חדשות ומורחבות להחזיק במשטר הסורי והרשתות הקשורות לה אחראיות על סחר בסמים.

ראוי לציין גם שבפברואר האחרון אישר בית הנבחרים האמריקני את "חוק האנטי-נורמליזציה עם משטר בשאר אל-אסד" בתמיכה רבה של המפלגות הרפובליקניות והדמוקרטיות.

הצעת החוק קובעת כי "זו המדיניות של ארצות הברית לאסור כל פעולה רשמית להכיר או לנרמל את היחסים עם כל ממשלה סורית בראשות בשאר אל-אסד", תוך ציון עברו של המשטר ופשעיו המתמשכים נגד העם הסורי.

החוק גם קובע כי וושינגטון מתנגדת להכרה או נורמליזציה של ממשלה אחרת ביחסים עם המשטר הסורי על ידי יישום מלא של הסנקציות הקבועות בחוק ההגנה האזרחית – "קיסר" משנת 2019 ובצו ביצוע 13894, הכולל חסימת רכוש וכניסה של אנשים מסוימים בסוריה המעורבים בפשעים.

من بينها تعيين رئيس للمخابرات العسكرية.. بشار الأسد يصدر قرارات مفاجئة تخص قيادات النظام السوري.. - YouTube

קרדיט: בלדי ניוז   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות