בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 18-4-2024

במוקד השבוע עמדה הפעולה האיראנית: מאות רחפני נפץ ולמעלה ממאה טילים בליסטיים וטילי שיוט כוונו לעבר ישראל, מאיראן, עראק ותימן. כמעט הכל יורט בדרך, ומה שלא כמעט שלא פגע. אין ספק שראינו השבוע ניסים גדולים. הצלחה למערכות ההגנה האוירית של ישראל בסיוע אמריקאי מאסיבי, וכמובן סיוע שמימי גדול, ולא בכדי חודש ניסן הוא חודש הניסים, בניגוד לחודש תשרי שהוא חודש הדינים.

 

ועדיין מהארוע חייבות לצאת שתי תובנות מרכזיות:
א: ההתקפה הטובה ביותר, מתחילה מהגנה טובה. אבל אסור להסתפק בהגנה.
ב. האיראנים יצאו למתקפה ישירה משטחם ולא עשו שימוש ברשת ה”פרוקסי”ם שלהם, בניגוד להרגלם ולא בטעות. מחד הם רצו להראות שהם לא פוחדים. מצד שני, זהו מבחן חשוב מאוד לישראל. ישראל קיבלה כרגע לגיטימציה למתקפה מאסיבית על מתקני הגרעין של איראן. הזדמנות נדירה. אם ישראל תחמיץ את ההזדמנות, התובנה הראשונה במעלה של האיראנים תהיה, שישראל אינה מסוגלת ליזום מתקפה כזו. האיראנים אלופי השחמט, וכדאי שנזכור זאת תמיד. לא יוצאים למתקפה כמו שפתחו בה האיראנים אתמול, בידיעה ברורה שהסיכוי לפגוע מוגבל, והסיכוי להיפגע גדול, אם אין לך מטרה משמעותית.
הנה תמונות מיירוט חלק מהכטב”מים והטילים האיראניים:
https://www.facebook.com/reel/457450393380450

קרדיט: רשתות חברתיות

וברקע,נמשכת הלחימה בחזית הצפון ועצמתה גוברת. ישראל חיסלה השבוע בכיר בחזבאללה, בגזרת מערב לבנון. החזבאללה מרחיב את היקף האש, והשבוע םגע כטב”מ נפץ איראני ששיגרו אנשיו במבנה מאוייש בחיילי צה”ל בכפר הבדוי ערב אלעראמשה, וכתוצאה מכך נפצעו, כולל באופן קשה ביותר מספר חיילי. ישראל עדיין מסתפקת בתגובות נקודתיות, ומסרבת להרחיב את עצמת האש.

הנה תמונות מפגיעת הכטב”מ בערב אלעראמשה:
https://www.facebook.com/reel/848616933975548

 

וברצועה:
הפעילות המשמעותית נרשמה השבוע במחנה הפליטים נציראת. צה”ל פעל באופן משמעותי במחנה, אחרי שהובהר סופית שיחיא סנואר ברח לרפיח עם חלק מהחטופים. ישראל גרמה נזק לתשתיות צבאיות של חמאס במחנה, הנחשב היסטורית מעוז של התנועה. עדיין, לא מדובר במהלך שובר שוויון, ולא בכדי בחמאס מסרבים להתרשם.
ברקע, נסיגה כמעט מלאה של צה”ל משאר חלקי הרצועה פרט לפרוזדור נצרים. התוצאה חזרה נרחבת של עזתים לצפון, וחיי “כמעט שגרה בחלק גדול משטחי הרצועה. כאשר היקף הסיוע לאוכלוסיה הולך וגדל, לא פלא שבחמאס מסרבים לכל עסקה שלא כוללת, הפסקת אש מלאה. בנסיבות הנוכחיות, אין לתנועה שום סיבה לותר על דרישה זו. לא בכדי ניתן לראות תמונות של אלפי תושבים מבלים בחופי דיר אלבלח. מלחמה נחמדה:
https://www.facebook.com/reel/736127728667271

 

ישראל בתורה, ממשיכה לדבר על פעולה ברפיח, אך לחמאס ברור, שנכון לעכשיו אין דברים בגו, ואין כל הכנה לפינוי האוכלוסיה מהאזור.
ובאיו”ש בלט השבוע רצח הנער בנימין אחימאיר הי”ד ליד הישוב “מלאכי השלום”, בעת שיצא לרעות צאן באזור. במהלך החיפושים אחריו, התפתחן הפרות סדר בכפר הסמוך אלמע’יר, כתוצאה מהן נרג אחד הפורעים. הרוג נוסף נרשם בכפר ביתין, לאחר הפרות סדר, מול מחאה של מתיישבים על הרצח. נסיון תקיפה נוסף של רועי צאן נרשם לא הרחק משם, ליד הישוב גיתית. כח צבאי הגיע למקום בניסיון להרגיע את הרוחות, ובהמשך דווח על שני הרוגים מהכפר הסמוך עקרבא, בנסיבות שעודן נחקרות.

חשוב לציין, שבעקבות רצח בנימין אחימאיר, נרשמו אכן לא מעט נסיונות של מתיישבים לפגוע בערבים בעיקר בגזרת בנימין. אין ספק, שנסיונות כאלו מגבירים את מפלס המתיחות, אך חשוב להבין, שהמתיחות גבוהה ממילא, והפלסטינים לא זקוקים לתירוצים כדי לפגוע ביהודים.
שני הרוגים נרשמו השבוע גם בפעילות צה”ל במחנה הפליטים פארעה ובעיירה טובאס, אחד מהם מפקד גדוד טובאס. בשכם, נרשמו השבוע הרוג ופצוע לאחר סגירה על בית מבוקש, הארוע לווה בחילופי אש, אבל ניתן לראות ירידה מסויימת בהיקף הירי והמטענים בגזרה זו, בניגוד לג’נין.

הנה תמונות של הלוויית ההרוג בשכם, בהשתתפות אנשי מנגנוני הרש”פ, לצד קריאות כמו ח’יבר ח’יבר יא יהוד, צבא מחמד עוד ישוב:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/394783183478621?idorvanity=357103281849

בנוסף, נרשמו שורה של פיגועי ירי לעבר ישובים יהודיים:ובכלל זה נגוהות, שקד, אבני חפץ, בת חפר שמעבר לקו הירוק, וגם בישוב תל ציון נראו סימני פגיעת כדורים. לצד זאת, בלטה תקרית של ירי מהכפר סנג’יל לעבר שוטרת מג”ב שהיתה חלק מכח שמטרתו למנוע פגיעת מתיישבים בתושבי הכפר.

הנה תמונות מהתקרית:
https://www.facebook.com/reel/746383120636829

 


עד כאן להשבוע- שבת שלום ופסח כשר ושמח. בשל חג הפסח, לא תצאנה סקירות בשבועיים הבאים.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI