חשיבות אירועי ליל אמש – דעה

חשיבות אירועי ליל אמש נמצאת לא ברמה הצבאית כי אם ברמה המדינית. התגובה הישראלית, אם ישראל רוצה להגיב באופן חכם, צריכה גם להיות בעיקר ברמה המדינית.

כדי להבין זאת, ננסה לנתח את המצב ברמה המדינית: עברו כמעט שבועיים בין התקיפה ״השבדית״ בדמשק ובין התגובה האיראנית. בשבועיים הללו איראן מצד אחד הבטיחה התקפה, מצד שני הרגיעה את האמריקנים שאיראן אינה מעוניינת במלחמה אזורית (בדיוק מה שהאמריקנים רוצים לשמוע). כלומר האיראנים הכינו את האמריקנים לכך שהם יגיבו, מורידים את הסיכוי לתגובה מצד ארה״ב.

למה זה חשוב? אם אירועי ליל אמש יסתיימו ללא תגובה אמריקנית משמעותית (מעבר לגינוי דיפלומטי וסנקציות), וושינגטון בעצם מכירה בכך שלטהרן יש את הלגיטימיות לתקוף ישירות בעלת ברית אמריקנית בתיאום עם ״ציר ההתנגדות״, רשת הפרוקסי שאיראן בנתה. ארה״ב מכירה שזו זכותה של איראן להעניש מדינות אחרות באזור, כראוי למעצמה אזורית.

תמונה

 

עד היום איראן השתדלה לטשטש או להכחיש את השליטה שלה בפרוקסי באזור. כשלחצו אותה על פעילות החות׳ים השיבה טהרן שהחות׳ים הם שחקן עצמאי ולה אין קשר אליהם. עד היום האיראנים הכחישו את הקשר כדי לא לחשוף את עצמם להתקפה ישירה.

אבל מהיום הם לא צריכים לחשוש: הם יכולים לתקוף ישירות עם הפרוקסי ולא תהיה תגובה. הם רק צריכים את העילה המתאימה. כל מה שקרה כאן בשבועיים האחרונים הוא שאיראן השיגה מארה״ב הסכמה להעניש אותנו, מוודאים שהדבר לא ישבור את הכלים. והאמריקנים השלימו עם הדרישה.

ההשלכות עלולות להיות דרמטיות: באבו-דאבי וריאד רואים את ההתנהלות האמריקנית ותוהים עד כמה ההגנה האמריקנית תהיה אפקטיבית לאור הקרבה שלהן לאיראן והיעדר מערכות הגנ״א מתקדמות ומיומנות כמו אלו של ישראל. הן גם תוהות מה זה אומר על האינטרסים האמריקנים באזור, כשארה״ב מכירה בטהרן כמעצמה אזורית.

תמונה

 

מה צריכה להיות התגובה הישראלית? תגובה צבאית ישראלית לא תשנה את המשוואה ותחשוף את ישראל לעוד התקפות מצד איראן. למה ישראל אמורה לסכן את עצמה בגלל ההתנהלות של וושינגטון? תגובה חכמה יותר תהיה להפעיל קמפיין לחץ גלוי וסמוי על ממשל ביידן בתיאום עם מדינות נוספות באזור, כמו ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין וירדן. טענת היסוד של הקמפיין תהיה שארה״ב מפקירה את המזרח התיכון לאיראן ושללא תגובה אמריקנית נחרצת, ההשפעה האמריקנית באזור תחוסל.

תנו לחברי קונגרס להדהד את המסר, למגזינים המשפיעים בארה״ב, לפרשני חדשות. ממשל ביידן צריך להבין שהוא עשה טעות חמורה ו*הוא* צריך לתקן זאת.

תמונה

 

שתי הדרכים הכי אפקטיביות לעשות זאת הן:
1. הודעה סעודית על השעיית המו״מ לברית הגנה והדלפה לתקשורת שההתנהלות הפאסיבית של הממשל היא הסיבה.
2. שיחות טלפון של אבו-דאבי, ריאד וירושלים עם בייג׳ינג, ברמת ראשי מדינה.
המטרה אינה לנטוש את ארה״ב, אלא אלו שתי הדרכים שיאותתו הכי טוב לממשל ביידן שהוא מתנהל לא נכון.

ברמה הצבאית, המיקוד הישראלי צריך להישאר בלבנון ועזה. חילופי מהלומות בינינו לאיראן יכלו את מאגר המיירטים וישחקו את חיל האוויר. אנחנו כן צריכים להיות מוכנים, במקרה שממשל ביידן לא מגיב לקמפיין (נאמר, בטווח של חודש), להיות מוכנים לתקיפה תקדימית באיראן, שתכין את הקרקע למערכה אווירית עתידית במדינה, אחרי שנטפל בחיזבאללה ונסיים את הטיפול בחמאס. המטרה לא תהיה להעניש את איראן, אלא לקבוע מצב חדש: ישראל תוקפת כרצונה בשטח איראן, מבלי שהדבר יביא למלחמה.

ברור לי שהאסטרטגיה הזו פחות אטרקטיבית מאשר מתקפה רחבה נגד איראן. המטרה היא לדחוף את ארה״ב לטפל במצב שהיא יצרה, של איראן אגרסיבית ובטוחה בעצמה במזרח התיכון. האמריקנים שברו, שהאמריקנים יתקנו. לישראל יהיו מספיק הזדמנויות להגיב לאיראן בזמן ובמקום המתאימים לנו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם “המשחק הגדול”      קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות