אירופה מתעוררת? מקדמת את “תכנית רואנדה” ליישוב מחדש של פליטים שנכנסו לתחומה

סוכנות הידיעות מיזן האיראנית – האיחוד האירופי מבקש ליישם תוכנית להעברת מהגרים ומבקשי מקלט למדינות מחוץ לגבולותיה.

 

היום, יום רביעי, 10 באפריל, יחליט הפרלמנט האירופי על שינויים בחוקי ההגירה והמקלט באיחוד האירופי; אחד השינויים המוצעים הוא שליחת מהגרים ומבקשי מקלט למדינות שלישיות מחוץ לאיחוד האירופי.

האיחוד האירופי מבקש ליישם תוכנית זו בעוד שמדינות האיחוד השונות כבר סיכמו הסכמים עם כמה מדינות להעברת מהגרים ומבקשי מקלט או מנהלות משא ומתן להשלמת הסכמים כאלה.

לדוגמה, איטליה, חברה באיחוד האירופי, חתמה על הסכם בעניין זה עם אלבניה, שאינה חברה באיחוד זה; בנוסף, גם דנמרק ואוסטריה הביעו את רצונן לחקות את תוכנית רואנדה הבריטית.

ההסכם בין איטליה לאלבניה, שנחתם בנובמבר, קובע העברת מהגרים ומבקשי מקלט למרכזי מעצר באלבניה; התקציב של המרכזים המוזכרים משולם על ידי איטליה.

למרות זאת, בבריסל טוענים כי תוכנית זו שונה מתוכנית רואנדה הבריטית להעברת מהגרים ומבקשי מקלט למדינה האפריקנית; כי בהעברת מהגרים ומבקשי מקלט מהאיחוד האירופי למדינות שלישיות מודגש “סעיף ההכרח בתקשורת בין המהגר ומבקש המקלט עם המדינה השלישית”.

מומחי הגירה ומקלט מאמינים כי יישום התוכנית הזו על ידי האיחוד האירופי, כמו מה שקרה לאנגליה, אינו אפשרי, כי פעולה כזו אינה תואמת את התקנות הנוכחיות והעדכניות ואת השינויים שעומדים להיעשות.

לרעיון זה כבר התנגד בית הדין האירופי לזכויות אדם.

دادگاه تجدیدنظر بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را «غیرقانونی» خواند

קרדיט: אלערביה

 

מנתח הגירה אמר: פעולה כזו לא תתאפשר באיחוד האירופי, כי היא לא בהתאם למסגרת החוקית הנוכחית ולא בהתאם לרפורמות שיוצבעו.

גם מנהל התוכנית לענייני אירופה במכון אגמונט הצהיר: ניתן להרחיב את הרעיון של פרויקט איטליה-אלבניה; זהו סוג של הסכם דו-צדדי שמדינות האיחוד האירופי יכולות להתקשר אליו עם מדינות בלקניות שמקווות להצטרף לגוש; עם זאת, לאור המספר הגדול של מבקשי מקלט, הסדרים כאלה יהיו טיפה בים.

ארגוני צדקה וארגונים הפעילים בתחום זכויות המהגרים מבקרים בחריפות את הרעיון של תיקון חוקי האיחוד האירופי הנוכחיים ומגנים את התוכנית של מדינות האיחוד האירופי לשלוח מהגרים למה שנקרא מדינות בטוחות.

“זה יהיה צעד קדימה עבור האיחוד האירופי והמדינות החברות בה להטיל את האחריות שלהם על מדינות שאינן באיחוד האירופי, למרות שהאיחוד האירופי מארח רק חלק קטן מהמהגרים והפליטים בעולם” – נאמר.

המבקרים אומרים שהרעיון של מדינה שלישית בטוחה הפך לתירוץ למדינות להעביר מהגרים ומבקשי מקלט על ידי תיוג מדינות שלישיות כבטוחות. זהו צעד נוסף למיקור חוץ של נושא ההגירה.

הם מדגישים כי תוכניות אלו חסרות תועלת ואינן יעילות בשל היקף זרמי ההגירה.

طرح رواندا» محکوم به شکست است

קרדיט: מיזאן און ליין   קרדיט לתמונות: הגרדיאן