מבזקי חדשות ליום 6-4-2024. מתעדכן

*- לא רק כאן “לחוצים” מאפשרות לעימות עם איראן. הברומטר לבחינת התחושה בקרב הסוחרים באיראן קרי שער הדולר בשוק השחור ממשיך חשבון שיאים. נכון לכתיבת שורות אלה שער הדולר מגיע ל-644,000 ריאל לדולר והגורמים בשוק מייחסים את העלייה לחשש מעימות אזורי עקב הנקמה האיראנית הצפויה על חיסול בכיר של משמרות המהפכה מוקדם יותר השבוע.

*- מלחמה בקיץ? ללבנון תכניות אחרות…
בעוד שנראה כי רוחות מלחמה מנשבות בין ישראל לחיזבאללה, מסתבר כי לממשלת לבנון יש תכניות אחרות. לפי דיווחים בביירות, הרשויות בלבנון החליטו לחדש את המאמץ למצוא גז בים התיכון כבר בקיץ הקרוב.

בלבנון לא מרוצים מהתנהלותה של ענקית האנרגיה הצרפתית “טוטאל” שלא מפרסמת את הדו”ח שלה לגבי הקידוח שלה בבלוק 9, בעקבות ההסכם הימי שנחתם עם ישראל (ככל הנראה לא נמצא שם פוטנציאל מסחרי). לפיכך, החליטו בביירות לנסות להבין מהו פוטנציאל הגז בבלוק 8. לפי הדיווחים, יש שתי חברות זרות שכבר הביעו עניין לבצע סקר סייסמי לחיפוש גז מול חופיה של לבנון כבר בקרוב. התמריץ של החברות הזרות, כך לפי הדיווחים, הוא מה שקורה בישראל שלמרות הלחימה ממשיכה להפיק גז ואף ממשיכה בתהליך מתן רשיונות לחיפוש גז באזורים חדשים מול חופיה.

 

*- כמה הרוגים לאונר”א?
אונר”א סוכנות האו”ם לסעד ותעסוקה של הפליטים הפלסטינים טוענת כי מאז החלה המלחמה בעזה נהרגו 176 ממועסקיה ברצועה. הסוכנות כתבה כי הם נהרגו “באופן טראגי” והוסיפה כי עובדי סיוע אינם יכולים להיחשב למטרה.

הסוכנות כמובן לא ציינה שחלק ממהרוגים שלה היו מחבלים שהשתתפו בטבח של ה-7 באוקטובר, דבר שישראל הוכיחה והביאה לכך שחלק מהמימון לסוכנות הזו נפסק.

*- הלחץ בציבור האיראני גובר…
החיסול היום של בכיר משמרות המהפכה בדמשק זאהדי (בתמונה) יוצר לחץ בקרב האיראנים. איך יודעים את זה? צריך פשוט לעקוב אחר שער הדולר בשוק השחור באיראן. כל היום השער דשדש סביב 612,000 – 613,000 ריאל. עם היוודע החדשות רשם הדולר את שיא כל הזמנים – 622,000 ריאל.

החיסול המיוחס לישראל מגביר את החשש בקרב האיראנים כי עומדת להתרחש מלחמה אזורית ולכן הם רצים לרכוש את המטבע האמריקני בשוק השחור בניסיון לשמור על נכסיהם. גם לפני החיסול היום מצב המטבע לא היה מזהיר ועתה צריך יהיה לבחון בימים הקרובים מה מד הלחץ בקרב האיראנים…

 

*- מאמר מרתק: ככה רואים בסעודיה את מה שקורה בעזה, בירדן ומה באמת חושבים על חמאס

עיתון עכאז אחד החשובים בסעודיה שעורכו הראשי מקורב ליורש העצר בן סלמאן מפרסם מאמר פובליציסטי של העיתונאי מוחמד א-סאעד. המאמר קצת ארוך אז אאמל”ק: לדעתו ישראל הביסה צבאית את חמאס בלי שום ספק, חמאס התנהל בחובבנות וכן הוא תוקף את מה שהוא רואה כמזימה של חמאס להפיל את השלטון בירדן.

חושב שזה מאמר מעניין וממליץ לקרוא את הציטוטים הבאים החשובים. “נראה שחמאס ובעלי בריתו עברו לתוכנית B כדי להשמיד את האזור, בעקבות כישלון תוכנית “A” והתבוסה המהדהדת שספגה לאחר 7 באוקטובר. תוכנית חמאס התבססה על מבצע צבאי מסיבי. שיצית את האזור וייצור בו בלבול מבחינה מדינית וביטחונית”.

“ואז, ב-8 באוקטובר, הניח סינוואר רגל אחת על השנייה על הספה הנוחה שלו בחווה שלו בעזה, ממתין שמנהיגי העולם יתקשרו אליו כדי לתווך ויבקשו ממנו רחמים, כמו גם מאיסמעיל הנייה ומשעל… היו תפישות שישראל לא תיכנס למלחמה קרקעית, ושישראל תכרע ברך למען החטופים. זה היה לשווא. זה היהי כישלון מוחלט (של חמאס) להבין את המנטליות הישראלית והמערבית”.

“לאחר ההרפתקה ההיא תושבי עזה הפכו הרוגים, פצועים ועקורים, בעוד סינוואר מסתתר במנהרות ושבוי בתוכם”.

בתוך יותר מ-100 ימים, חמאס לא הצליח להרוג יותר מ-300 חיילים ישראלים בעוד יותר מ-30,000 פלסטינים נהרגו. מאזן הדם כאן עומד לטובת ישראל ללא ספק. חמאס לא ניהל את המערכה בצורה צבאית. מה שעשה חמאס הוא קרב חובבני של פלג השולט בגורלם של 2.5 מיליון פלסטינים, אותם הוא לקח איתו לתהום.”

“ברור שחמאס נכשל בניהול הקרב הצבאי שלו, וכיום הוא חי בכיכר האחרונה של עזה, כאילו הוא אומר לעולם “הצילו אותי מישראל” ובעצם רוטצה לבנות עסקת חליפין פוליטית המבוסס על מחאת הרחוב עמאן, כאילו היא אומרת לאמריקה עזה בתמורה לירדן.”

“תוכנית חמאס החדשה היא בעצם סחיטה של המערב והעולם הערבי, והיא מעבירה מסר ברור למעצמות בינלאומיות ואזוריות, האומר: או שתשאירו אותנו בעזה או שנשתלט על ירדן. אם חמאס ישכח את ספטמבר השחור, הצבא הירדני לא ישכח אותו, והוא יישאר פטריוט נאמן המסוגל לפטור את ירדן מכל הסכנות העומדות בפניו.”

 

*- הגרביים שמאיימות על היציבות הפנימית של מדינה שלמה…
רמדאן סוער למדי עובר על מלזיה בה יש רוב מוסלמי ומיעוט של מלזים סינים. הכל החל כשרשת חנויות הנוחות KK, שהיא אחת הגדולות במדינה, הודיעה על מכירת גרביים ועליהן הכיתוב “אללה”. הרוב המוסלמי לא התלהב בלשון המעטה מהשימוש המסחרי בשם האל ובוודאי לא כשהוא קשור לרגליים. הרשת נמצאת בבעלות איש עסקים מהמיעוט הסיני ולכן כל העניין התפתח למתח בין מוסלמים ללא מוסלמים.

מנהיגים מוסלמים במלזיה השמיעו קריאה להחרים את הרשת ולפחות שני מקרי הצתה של סניפיה דווחו בימים האחרונים. במקביל , בעקבות הקריאות לחרם החלו לקבל מנהיגים מוסלמים איומים ברצח מצד הסינים.

השלטונות במלזיה החליטו להעמיד את בעל הרשת ואשתו לדין על פגיעה ברגשות המוסלמים אך ספק אם זה ירגיע את המתח שנוצר סביב “גרבי אללה”….

 

*- מבצע צבאי? הרשות הפלסטינית רוצה להכניס לרפיח מזומן…
בעוד בישראל מתכננים מבצע צבאי בעיר רפיח, ברשות הפלסטינית ישנן תכניות אחרות. פראס מלחם, העומד בראש הרשות המוניטרית הפלסטינית (מעין הבנק המרכזי) הצהיר בראיון שנוכח המחסור החמור במזומן ברצועה בכלל (כתבתי על זה בעבר), הרשות שואפת להכניס כסף לרפיח לפני עיד אלפיטר שאמור לחול סביב 10 באפריל.

מלחם גילה כי מאז ה-7 באוקטובר הרשות הפלסטינית הכניסה לרצועה 195 מיליון שקלים אך הוא לא ציין מתי זה אירע. לטענתו, כיום הנזילות בבנקים ברצועת עזה מסתכמת ב-14 מיליון שקלים בלבד.

ישראל מטבע הדברים מתנגדת להכנסת כסף לרצועה, כולל גם מאזור איו”ש, מחשש שהכסף יגיע בסוף לחמאס ולאנשיו. נקווה שישראל לא תוותר גם בנקודה הזו…

 

*- זעם בירדן על חמאס
הצמרת הירדנית זועמת על הנהגת חמאס על מה שהיא רואה ניסיון לערער את היציבות בממלכה. מאז תחילת חודש רמדאן המקום היחיד בו הצליח חמאס להצית אש של מחאות עממיות הוא ירדן ושם השלטונות חוששים לאובדן שליטה לאחר שמזה שבוע נערכות הפגנות ליליות המוניות בסמוך למתחם השגרירות הישראלית בבירה עמאן. הירדנים מאשימים כי זוהי תוצאה של “הסתה” מצד מנהיגי חמאס. בעיקר זועמים על נאום שנשא בכיר החמאס ח’אלד משעל באמצעות הוידאו וקרא לירדנים לצאת “במיליונים” לרחובות על רקע המלחמה ברצועת עזה.

דובר ממשלת ירדן מהנד מבידין לא נותר חייב והצהיר היום שכל ניסיון להסתה נגד המדינה הירדנית הוא “נסיון נואש שנועד להטות את המצפון ולהסיט את הפוקוס שלנו.” הוא רמז שחמאס מנסה לצבור פופולאריות למרות החורבן שהביא על עזה. “ירדן היא מדינה ריבונית ויש לה סמכות חוקתית משלה…כאשר המלך עבדאללה השני נמצא בחזית העמדה הערבית, אנחנו לא מסתכלים על אלה שרוצים לצבור פופולריות על חורבות החורבן שהתרחש בעזה כתוצאה מהמלחמה ההרסנית הזו”.

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונות:  עבד אלעזיז