מבזקי חדשות מהעולם ליום 6-4-2024. מתעדכן

*- חבר בית הלורדים הבריטי, סר ניקולס סואמס, נכדו של ראש הממשלה לשעבר וינסטון צ’רצ’יל, הצטרף לקריאות לעצור את משלוחי הנשק לישראל בעקבות הרג שבעת עובדי הסיוע ברצועת עזה. הוא הדגיש כי “לישראל יש זכות מלאה לרדוף אחרי חמאס, אין צל של ספק לגבי זה”, אולם הוסיף כי “הגיע הזמן” להפסיק את משלוחי הנשק. “כנראה מדובר בעיקר בחלפים, אבל זה ישלח מסר”, אמר.

*- בית משפט ברוסיה גזר שבע שנות מאסר במושבת עונשין על אלכסיי מליאברסקי (29) שהורשע בהשתתפות בארגון קיצוני ומימון של ארגון קיצוני בשל תרומה של 150 דולר לקרן למאבק בשחיתות שהוקמה על ידי אלכסיי נבלני ובשל מחאה שקיים בכיכר מרכזית במוסקבה כאשר הציג שלט שעליו נכתב “חירות לנבלני, חירות לאסירים פוליטיים” בספטמבר אשתקד. מליאברסקי עצור מאז 20 באוקטובר.

 

*- ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, לא מסתיר את כעסו על ישראל אחרי מותם של מתנדבי ארגון הסיוע בעזה, בהם אזרח פולני: “ראש הממשלה נתניהו, השגריר ליבנה, הרוב המכריע של הפולנים הפגין סולידריות עם ישראל אחרי ההתקפה של חמאס”, אמר. “היום אתם מציבים את הסולידריות הזו בפני מבחן קשה מאד. ההתקפה הטרגית על המתנדבים והתגובה שלכם עוררו זעם מובן”.

*- קוריאה הצפונית הודיעה כי בוצע ניסוי ראשון בדגם חדש של טיל בליסטי היפרסוני לטווח בינוני מדגם Hwasongpo-16NA עם ראש קרב היפרסוני. הניסוי, שהתקיים בנוכחות השליט קים ג’ונג-און, נועד “לאשר את המאפיינים הטכניים ואת העיצוב של הטיל ולוודא את האמינות של מערכת הנשק”, אולם נמסר כי הטיל הוגבל לטווח של אלף ק”מ מטעמי בטיחות מאחר שמדובר בניסוי ראשון, וגם מהירות הטיל והגובה שלו הוגבלו.

 

*- נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, שוחח היום עם עמיתו הסיני, שי ג’ינפינג, לראשונה מאז המפגש ביניהם בקליפורניה בנובמבר.

הבית הלבן ציין כי השיחה, שנמשכה שעה ו-45 דקות, הייתה “כנה וחיובית” ועסקה “במגוון סוגיות בילטרליות, אזוריות ועולמיות, כולל תחומים של שיתוף פעולה ותחומים של מחלוקת”. גם ההודעה הסינית כינתה את השיחה “כנה וחיובית” וציינה כי שני הצדדים “הסכימו להישאר בקשר”.

לא נמסר אם שני הנשיאים שוחחו על האירועים במזרח התיכון, אולם בבית הלבן הדגישו כי ביידן התייחס לזירת לחימה אחרת כאשר “הציג את הדאגות מפני התמיכה של סין בתעשייה הביטחונית של רוסיה ובהשפעה שלה על הביטחון האירופי והטרנס-אטלנטי”.

מהבית הלבן נמסר כי ביידן “הדגיש את החשיבות של שמירת השלום והיציבות במצר טייוואן ושל שלטון החוק וחופש השיט בים סין הדרומי”. מנגד, הסינים ציינו כי שי “הפציר בצד האמריקאי לתרגם את ההתחייבות של ביידן שלא לתמוך ב’עצמאות טייוואן’ למעשים מוחשיים”, אך גם הזהיר כי אם ארה”ב “נחושה בדעתה לשלול מסין את זכותה הלגיטימית לפיתוח, סין לא מתכוונת לשבת ורק להסתכל”.

 

*- מנהיג מפלגת העם הרפובליקנית בטורקיה, אוזגור אוזל, חגג את ההישג המסתמן של האופוזיציה שצפויה לשמור על השליטה בערים הגדולות במדינה, ובראשן איסטנבול ואנקרה, אחרי הבחירות המקומיות. “היום החליטו הבוחרים לייסד פוליטיקה חדשה בטורקיה. הם החליטו לשנות את התמונה של טורקיה מזה 22 שנים ולפתוח את הדלת לאקלים פוליטי חדש בארצנו”, אמר. “האומה שלנו שלחה מסר ברור למי שמצמצם את פת הלחם שלהם, למי שמרסק את הדמוקרטיה, ולמי שמערער את שלטון החוק”.

*- הצו החדש של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, עבור גיוס האביב לצבא הרוסי התפרסם באופן רשמי, וממחר יחל גיוס של 150 אלף גברים בגילאים 18 עד 30 לשירות של שנה. בכיר במטכ”ל הרוסי ציין כי המגויסים החדשים “לא יישלחו לאתרים שם יחידות הצבא באזורים חדשים או ישתתפו במבצע מיוחד”, כלומר המלחמה באוקראינה.

 

*- שניים מהחברים היהודים בבית הלורדים הבריטי יוצאים נגד עמיתם, שר החוץ הלורד דיוויד קמרון, בשל החרפת הטון נגד ישראל והאיומים להשעות את מכירות הנשק ומדגישים כי “אין שום אפשרות מלבד צורך להביס את חמאס”.

הלורד פאניק, שחזר מביקור בישראל לפני ימים אחדים, הזהיר בשיחה עם הטלגרף כי “יש חשש שמשרד החוץ מתחיל לאבד את המיקוד הראוי”. “הראיה העיקרית היא הכישלון להכיר בכך שלישראל אין שום ברירה מלבד להמשיך את המלחמה נגד חמאס – תוך הדגשה שזו לא מלחמה נגד העם הפלסטיני”, אמר.

“די ברור מה-7 באוקטובר וממה שאמרו בחמאס מאז שאם היכולת שלהם לפגוע בישראל לא תוסר, יהיה עוד 7 באוקטובר”, המשיך הלורד פאניק, שחברים שלו ושל רעייתו איבדו בני משפחה בטבח ב-7 באוקטובר. “ישראל צריכה למנוע את זה וכל מדינה במצבה הייתה עושה אותו דבר. אני ואחרים מוטרדים מאד מכך שהממשלה מאבדת מיקוד בסוגיות המרכזיות הללו”.

הלורד וולפסון התריס כי “המחשבה שתהיה הפסקת אש עם חמאס ואז אפשר יהיה לעבור לשיחות שיובילו לפתרון שתי המדינות זו פנטזיה”. “חמאס רוצים פתרון של מדינה אחת, תיאוקרטית ונקייה מיהודים”, אמר לטלגרף. “אני מקווה שבמשרד החוץ יבינו שלא מדובר במצב שבו יש לך או מלחמה נגד חמאס עד שחמאס מובסים או שיש תהליך שלום שמוביל לפתרון שתי המדינות. תנאי מקדים הכרחי לפתרון שתי המדינות שהוא שחמאס יובסו”.

 

*- אנטישמיות בהולנד: משטרת אוטרכט עצרה היום גבר בן 40 בחשד שתקף רב של חב”ד ביום שישי בצהריים.

הרב אריה לייב היינץ (66), שליח של חב”ד באוטרכט, התלונן כי ביום שישי, בעת שהיה במרכז הקניות אוברבכט, ניגש אליו אדם בלתי מוכר ושאל אותו “מה אתה עושה פה לבוש כמו יהודי?”. לאחר מכן, הוא קיבל מכה בראשו ורק התערבות של עוברים ושבים עצרה את התקיפה.

בעקבות התלונה, פתחה המשטרה המקומית בחקירה ובדקה את הצילומים ממצלמות האבטחה, כאשר נמסר כי הם רוצים לדעת אם התקרית אכן התרחשה וכי הם רוצים לדבר “עם האדם האחר בסיפור הזה”. הבוקר, הסגיר עצמו החשוד לתחנת המשטרה והוא נעצר בחשד לתקיפה.

רעייתו של הרב, ברכה היינץ, הודתה כי היא ובעלה חוששים בשל התקרית ולא הסתירה את כעסה על התנהלות הרשויות לנוכח האנטישמיות הגואה. “מה שאני רואה זה שיש סובלנות כלפי אנטישמיות”, התריסה. “זה מתחיל עם מילים ועובר למעשים. כמה רחוק חופש הביטוי יגיע? יש סיסמאות של שנאה אבל אף אחד לא עומד לדין”. היא הוסיפה כי “החופש של יהודים בהולנד מוגבל. אם אתה יוצא לרחובות כיהודי, אתה בסיכון”.

 

*- נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הוביל היום את הטקס המרכזי לציון שנתיים לשחרורה של העיר בוצ’ה, שם טבחו חיילים רוסים במאות תושבים מקומיים באחד מפשעי המלחמה הגדולים ביותר מאז תחילת הפלישה הרוסית הנרחבת למדינה.

“לפני שנתיים, כל העולם ראה את המשמעות האמיתית של הקרב שלנו פה בבוצ’ה”, אמר זלנסקי בטקס שנערך ליד קיר הזיכרון שהוקם סמוך לכנסייה בבוצ’ה. “כולם ראו שזו לא רק ‘עוד מלחמה’. הם ראו איזה סוג של מלחמה זו. אוקראינה מגנה לא רק על הגבול של המדינה ועל הריבונות. עבורנו, זו מחמה להגן על אוקראינה ועל כל מה שגורם לאנשים להיות בני אדם”.

הוא הוסיף כי “זו הסיבה שלמלחמה הזו יש חשיבות עולמית. זו מלחמה על הזכות של המדינה שלנו להתקיים, ובמקביל למען הזכות של כל אדם לחיות”. “זו מלחמה כדי שאף אחד לא יעז להפוך לחיה טורפת כלפי אחרים”, הכריז זלנסקי, שהביע תקווה “שכל העולם לא ישכח לעולם את המחיר של הקרב הזה ואת הרוע שאנחנו עוצרים פה על אדמתנו”.

*- “מספיק” – השער של האינדיפנדנט הבריטי.

“הגיע הרגע לעשות כל מה שצריך כדי לאלץ את ישראל לסיים את המלחמה שלה. זה צריך להיפסק”, קורא מאמר המערכת בשער העיתון הבריטי.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: אינדפנדנט