תקיפת שגרירות איראן בדמשק- אפשרויות התגובה שבפני האיראנים וחיזבאללה

הכתב הערבי עמר ג'לו כותב:

המכון הבריטי Royal United Services מדבר על הסיבות לחוסר רצונה של המפלגה הלבנונית האיראנית (חיזבאללה)  מלהשתתף במלחמה כוללת נגד ישראל.

המיתון שולט בכלכלה הלבנונית, עד כדי כך שכל סכסוך עלול לחסל כל פוטנציאל כלכלי מאחוריו, ע"י הפחדת משקיעים, ביטול הגעת התיירים והגדלת עלויות השיקום, מה שלבנון אינה יכולה לשאת. כמו כן, לאור ההפסדים הכלכליים הגדולים בקרב אזרחים, וכתוצאה מהקיטוב הפוליטי בתוך לבנון, יהיה זה טיפשי להניח שעמדת החיזבאללה בתוך לבנון לא ינזק קשות. 

תגובה איראנית  היפותטית לחיסול בדמשק תכלול אחד או שילוב של הדברים הבאים:

1- תקיפת הנציגויות הדיפלומטיות של ישראל בחו"ל באמצעות כמה מהסוכנים מהדרג הנמוך ביותר. 

2- שימוש במיליציות איראניות בסוריה כדי לתקוף את ישראל מגבול הגולן.

3- שיגור טילי שיוט של החות'ים מתימן או המיליציות האיראניות מעיראק.

4. חשיפת כוחות אמריקאים להתקפות על מנת להפעיל לחץ על ישראל, שכן איראן לא רוצה לפגוע באמריקה למרות העוינות הציבורית.

5. להנחות את חיזבאללה להסלים את התקפותיו על ישראל, אך אפשרות זו אינה סבירה.

 

ראוי לציין כי ההתקפה על הקונסוליה האיראנית הייתה המהלומה החזקה ביותר שספגה איראן, לאחר מותו של סולימאני, בשנת 2020. היא הייתה חזקה יותר מההרג של מדען הגרעין האיראני בתוך איראן.

המשטר האיראני נמצא בין שתי מדורות: "אם הוא יגיב, הוא יעמוד בפני תוכחה אמריקאית או תגובה ישראלית חזקה ואלימה מבעבר. אם לא יגיב, הוא יאבד את המוניטין שלו מול כוחות הפרוקסי באזור, את האמינות שלו בתחום הביטחוני, ולחשוף את עצמו לביקורת פנימית.

אולי המשטר האיראני צריך לבדוק אצלו בבית איך ישראל ידעה על הפגישה?  מי הדליף לה את המידע על הפגישה? אולי הטלת האשמה  על המודיעין הסורי , אשר הדליף מידע על האיראנים למוסד בתמורה לשיקומה?

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות