“אלאחבאר” מהדהד דברי רהב: “לא נאפשר לתושבי הצפון לחזור גם לאחר המלחמה”

“מהפך , ההתנגדות שולטת בחלקה הצפוני של פלסטין (ישראל)” – כך טוען העיתון הלבנוני המקורב לחיזבאללה אלאחבאר בכותרתו.

העיתון מהדהד דברי רהב חסרי כיסוי של הספונסרים שלו , “ההתנגדות תמשיך להגלות את התושבים מצפון ישראל גם לאחר המלחמה . הנזקים הכלכליים שגרמה ההתנגדות לחבל הצפון גדולים יותר מהנזקים שגרם האויב לעזה” .

 

השלכות כלכליות , אסטרטגיות וחברתיות של “החזית הצפונית” 

הלחץ הגדול שנוצר מפעילות ההתנגדות בגבולות דרום לבנון לעבר הגליל בצפון ישראל , הוא לא רק כתוצאה משיקולים צבאיים , אלא בגלל שהגליל עצמו הוא כמו מדינה עם כמעט יתרונות מלאים ונחשב לאוצר כלכלי, ביטחוני וצבאי מרכזי לישראל.

“חיזבאללה דאג לפרק את הקשר ולגרום לאי אמון  בין תושבי צפון ישראל לממשלתם שהפקירה אותה ואינה מסוגלת להתמודד עם האתגר הגדול ביותר שידע האויב מאז שנות קיומו “.

 

לדברי העיתון הלבנוני “הדילמה הנוכחית של ישראל היא שהמשק בדרום נכנס למעגל ההתאוששות, בעוד שההפסדים וההשלכות הכלכליות והאסטרטגיות בצפון התרחבו. בהתייחס למספרים שהציג מחקר של מכון אהרון למדיניות כלכלית, הפסד התמ”ג השנתי הסתכם עד סוף 2023 ב-20 מיליארד שקל, ונרשמה ירידה של כ-2% מהתמ”ג לנפש, צמיחה שלילית של כלכלה ב-2%, וגירעון של כ-5%. עם המשך התרחיש הצבאי הנוכחי בחזית הצפונית, האומדן מצביע על עלייה בהוצאות המלחמה של 111 מיליארד שקל עד סוף 2024, וגירעון של 6.8%, כך שיחס החוב יעמוד על כ-71.6% ב- סוף 2024.

פינוי הצפון, נכון לפברואר האחרון, עלה 2.25 מיליארד שקל (כ-613 מיליון דולר), בעלות שוות ערך ל-163 אלף דולר ליום, בעוד כ-1.7 מיליארד דולר הוקצו להמשך מימון פינוי האוכלוסיה עד יולי הבא.

בנק ישראל העריך, נכון לנובמבר 2023, כי היעדרותם של 57,600 מתיישבי הצפון מהעבודה עולה למשק הישראלי כ-63.2 מיליון דולר לשבוע, עם הערכה כי עלות הנזק הקשה לרכוש ולבתים עשוי לעלות על עלות הנזק בדרום, ככל שהלחימה נמשכת.

تداعيات اقتصادية واستراتيجية واجتماعية لـ«جبهة الشمال»: إسرائيل وتحدي  الهروب الكبير

קרדיט: מאיר בר מקבוצת נציב    קרדיט לתמונות: אלאחבאר