בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 4-4-2024

עיקרים: 

*- החמאס ממשיכה לדרוש סיום הלחימה בעזה, כתנאי לעסקת חליפין. ויתורים ישראליים נוספים נתפסים על ידי המחבלים, רק כביטוי לחולשה, במיוחד, כשמתלווה אליהם מחאת מתנגדי הממשלה בישראל.
*- הנסיונות לקדם עסקה, לצד לחץ בינ”ל גובר מביאים לדחיה נוספת במימוש תמרון קרקעי ברפיח ובמחנות המרכז. הלחץ הבינ”ל גובר, בעקבות פגיעה ב- 5 מתנדבים זרים, כשברקע הגעת מתנדבים זרים נוספים לרצועה, באופן שיקשה על כל תמרון עתידי.
*- פעילות צה”ל בבתי החולים שיפאא’, נאצר ואלאמל הסתיימה. הישגים גדולים במיוחד בפעולה בשיפאא’, והצלחה של המחבלים לפגוע בכח צבאי, ליד בית החולים נאצר בח’אן יונס.
*- החמאס, הג’האד האסלאמי וגם אנשי דאעש, מגבירים את שליטתם בצפון איו”ש, בדגש על גזרות ג’נין וטול כרם, וקוראים תיגר מובהק על שליטת הרש”פ באזור. גורמי הרש”פ, מנסים לחזק אחיזה בגזרות אחרות, בדגש על שכם, ותוקפים פומבית את המעורבות האיראנית בעניינים הפנים – פלסטיניים.
*- במקביל, נמשכות פעולות התמיכה בפלסטינים בירדן, כשברקע, משחררים גורמים פרו איראניים סרטון הקורא להפלת המשטר ההאשמי.
המשך טרור מוגבר באיו”ש, וגם בתוך ישראל, ובכלל זה במעורבות ערבים ישראלים.
*- כוחות פרוקסי איראניים ממשיכים לנסות לפגוע בישראל, והשבוע דווח על פגיעת כטב”מ ששוגר מעראק, בבסיס חיל הים באילת. ברקע, פגיעה ישראלית מוצלחת במפקד כח “אלקדס” האיראני, בסוריה ולבנון. האיראנים מכריזים שהנקמה תגיע, בעודם נערכים לציון “יום ירושלים הבינ”ל”, בשישי הקרוב.
*- חודש הרמדאן יסתיים בשבוע הבא. ברקע, מתגברת הנהירה להר הבית, והדבר מלווה במפגני תמיכה בחמאס, אם כי בהיקף מצומצם בהרבה בהשוואה לשנים קודמות.

ובהרחבה:

עוד שבוע של דריכה במקום, עם מו”מ שמנהלים אדריכלי הקונספציה עם עצמם, בעודם ממשיכים לתבוע מהממשלה והקבינט מנדט לויתורים נוספים לחמאס, בעוד שבחמאס מנגד, רק מעלים את רף הדרישות, ולא מגמישים ולו במילימטר את עמדותיהם (לפחות ברמה הפומבית, ומנסיון העבר, החמאס מעולם לא חזרו בהם מתנאים שהעלו בפומבי, אלא כשהיו בגבם אל הקיר). למרבה הצער, בישראל ממשיכים לדבר על פעולה ברפיח, ועושים אפס כדי להניע אותה, וגם לא מתחילים במהלך מול מחנות המרכז, ובראשם נציראת, למרות שפעילות שם הרבה פחות מורכבת מפעולה ברפיח.
החמאס בתורו ממשיך במלחמה פסיכולוגית ומוציא סרטונים ובהם איום מפורש לחיי החטופים. משום מה אין מי בישראל שמבהיר שפגיעה בחטופים ואי שמירה על חייהם משמעותה פגיעה מיידית בבכירי חמאס ובני משפחותיהם. אין ספק שחידוש המחאה נגד הממשלה, מעניקה לאנשי החמאס רוח גבית אדירה, ומחזקת אותם עוד יותר להקשיח עמדות.

במקביל, מתגבר זרם הסיוע ה”לא הומניטארי” לרצועה, בין מהיבשה ובין מהאויר. גורמים בקהיליה הבינ”ל בתיאום חלקי מול ישראל מנסים לשים קץ לשליטת החמאס במנגנוני חלוקת הסיוע בלא הצלחה, כאשר אנשי החמא”ס הודיעו שעצרו ברפיח 10 אנשי מנגנון המודיעין המסכל שנכנסו לאזור בתאום עם ישראל, כדי לנהל את העברת הסיוע. בנוסף נורו למוות שני אנשי מודכ”ל בצפון הרצועה ע”י אנשי החמאס, בטענה שמטרתם היתה לפגוע בשליטת החמאס באוכלוסיית הרצועה.
על רקע זה, בלטה תקרית בה נורו למוות (כנראה בשוגג וע”י צה”ל, אבל ידוע שצה”ל מזדרז לקבל אחריות לפגיעה בחפים מפשע, גם כשהוא לא אחראי, כמו בסיפור הידוע על מחמד אדורה, בתחילת האנתפאדה השניה), 5 מתנדבים זרים שניסו לסייע בחלוקת הסיוע והעברתו מדרום הרצועה לצפונה. מתנדבי ארגון זה – המטבח העולמי המרכזי – WCK, אינם היחידים שפועלים בעזה. האזור הפך מוקד לפעילות שורה של ארגונים שחיבת ישראל אינה בראש מעייניהם.

הנה לדוגמא דיווח על משלחת רפואית מכוית:

 

השבוע הסתיימו פעילויות צה”ל בבתי החולים שיפא, נאצר ואלאמל. לצד ההישגים הגדולים, בלטה התקרית בה פגעו אנשי החמאס במבנה בו שהו חיילי יחדית אגוז ששניים מהם נהרגו ורבים אחרים נפצעו. תזכורת לכך שהאוייב מולו אנו לוחמים עדיין פעיל ומסתתר.
החמאס ויתר ארגוני הטרור פעילים לא רק ברצועה. למעשה הם השתלטו על גזרת ג’נין, וחלקים נרחבים מגזרת טול כרם. במחנה הפליטים נור אלשמס, השלימה הרש”פ עם המציאות, במחנה הפליטים טול כרם נעשה נסיון לבנות מחדש את סמכות הרש”פ, רק כדי לגלות שלא רק חמאס וג’האד אסלאמי פעילים במקום, אלא אפילו אנשי דאעש, ואנשי הג’האד האסלאמי שלא היססו לבזוז רכב של רשות הקרקעות הפלסטינית, ולאיים בגלוי על אנשי המנגנונים. גם בכפר עלאר שבגזרה בוצע ירי על תחנת המשטרה.

הנה תמונות מהשתלטות אנשי דאעש וגא”פ על רכב של רשות המקרקעין הפלסטינית:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/338303482564420?idorvanity=357103281849

מנגד, עצרו אנשי המנגנונים מספר פעילי חמאס בגזרת שכם, ובראשם העתונאי אחמד חאמד ביתאוי, מי שאביו היה ממייסדי החמאס באיו”ש וחבר המועצה המחוקקת מטעם החמאס. במקביל, פורסם גילוי דעת מטעם הפת”ח התוקף את המעורבות האיראנית בעניינים הפנים – פלסטיניים והערבים, וזאת לצד פרסום נרחב של תמונת ראשי החמאס והגא”פ במפגש עם שליט איראן ח’מינאי, כשהם ללא נעליים, בעוד ח’מינאי נועל את נעליו כרגיל, צילום המעיד על סוג של כניעה והתבטלות בפני אדון.
על הרקע הזה, הושבעה השבוע ממשלת מחמד מצטפא, יועצו הכלכלי של אבו מאזן, המשמש גם כשר החוץ שלה. המאפיין הבולט של השרים הוא קרבתם לגורמים מערביים ובינ”ל, וזיהויים כאנשים בעלי יכולת לטוות קשרים עם הקהיליה הבינ”ל. ברקע פורסם, כי הממשלה החדשה הסכימה לבחון תכנית לצמצם את התמיכה במשפחות מחבלים. עם זאת, שום צעד רשמי לא נעשה בכיוון, וכל שדובר בסוגיא הינו על סמך הדלפות. בנוסף, דווח שערב חג עיד אלפטר, תשלם הממשלה לעובדים חלק ניכר משכרם.

הנה סרטון מטקס השבעת הממשלה:

 

במקביל, נמשך רף אלימות גבוה, כולל ירי מאסיבי והפעלת מטענים לעבר כוחותינו במהלך פעילותם ברחבי איו”ש. במסגרת זו נוטרל מטען תקני בתוך מבנה רב קומות בשכם.

הנה סרטון מניטרול המטען:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1164989341524912?idorvanity=357103281849

לא רק אנשי החמאס והגא”פ היו שותפים השבוע בטרור. בלטה תקרית בה פעיל מנגנונים מג’נין ירה לעבר מספר רכבים ישראלים סמוך לכפר עוג’ה שמצפון ליריחו, ואף פצע מספר פעילי שמאל שביקשו לסייע דוקא לפלסטנינים באזור (נאחל להם רפואת הנפש ורפואת הגוף).
לצד זאת נרשמו השבוע 3 פיגועים בולטים בתוך ישראל, שניים מהם בוצעו ע”י ערבים ישראלים בבאר שבע, וליד מעבר אליהו סמוך לכוכב יאיר. פיגוע שלשי בוצע בגן יבנה ע”י שוהה בלתי חוקי מהעעירה דורא בגזרת חברון, ובו נפצעו באורח קשה יחסית 3 אזרחים, טרם שהמחבל נוטרל. הנה סרטון מהפיגוע במעבר אליהו:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1085513105894649?idorvanity=357103281849

 

במקביל, ככל שמתקדם חודש הרמדאן מתגברת המתיחות סביב הר הבית. כפי הנוהג הקבוע, גם השנה נסגר ההר לכניסת יהודים ב- 10 הימים האחרונים של החודש, בנוסף לימי החג. במקביל, מתרבים ביטויי התמיכה בחמאס מצד רבבות המוסלמים העולים להר. חודש הרמדאן יסתיים בשבוע הבא, ככל הנראה ביום רביעי (תיאורטית אפשר גם ביום שלישי, אך הדבר לא מסתדר מבחינה אסטרונומית). שישי הקרוב יהיה יום השישי האחרון של הרמדאן ובמוצ”ש (אם כי תיאורטית יכול הדבר להתרחש גם הערב), יחול “לילת אלקדר”, הלילה שבו ניתן הקוראן לפי המסורת. ניתן לצפות להגעה המונית להר הבית גם בלילה זה.

הנה תמונות מקריאות תמיכה בחמאס בהר הבית בשבוע האחרון:

 

לצד זאת החלו ב31 מרץ ארועי חג הפסחא הנוצרי לפי העדות המערביות (קתולים ופרוטסטנטים, אך הם יימשכו עד 5 במאי, אז יחול חג הפסחא של העדות המזרחיות.

הנה תמונות מתפילת חג הפסחא בכנסיית המשפחה הקדושה בעזה, וכפי שניתן לראות המבנה הזה נותר על תילו:

 

ברקע, התגברות המתיחות בצפון ובמזרח. ישראל חיסלה השבוע את ראש כח אלקדס במשמרות המהפיכה בסוריה וקבוצה נוספת של פעילים איראנים. האיראנים הכריזו שתגובתם תגיע ותהיה קשה, אך בימים הראשונים נמשך רק ירי הרקטת מלבנון, לצד הפגיעות הנקודתיתות של צה”ל בפעילי חזבאללה. לא קשה להעריך שהאיראנים מתכוונים באמת לפעול, כאשר לאחר מספר נסיונות הסחה והסטת תשומת הלב לנסיונות פיגוע בחו”ל, תגיע פעולה משמעותית מצד חזבאללה במתווה חטיפה או דבר דומה. לא בכדי מאוזכר כל העת “כח רדואן”, ככח שיוביל את הנקמה.
המתיחות השבוע הגיע לא רק מצפון, אלא גם מממזרח, בדמות שיגור כטב”מים לכיוון אילת. אחד מהם פגע בבסיס חיל הים, והשני יורט באמצעי ל”א בשטח ירדן.
ברקע לכל אלה, נמשכות ההפגנות הליליות מול השגרירות הישראלית בעמאן. המארגנים אינם מסתירים שכוונתם לחתור לחיסול המשטר ההאשמי,ולהפוך את ירדן לגורם מרכזי בציר ה”שיעי”, וכמקפצה לחיסול ישראל, היה לא תהיה.

הנה סרטון ברוח זו:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/794512809189592?idorvanity=357103281849

 

עד כאן להשבוע- שבת שלום, וחודש ניסן מלא בניסים ובשורות טובות:

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI