מי אתם בכירי האיראנים שחוסלו ע”י ישראל בקונסוליה האיראנית בדמשק?

בהסכמה ישראלית נדירה והסכמה איראנית רשמית, מטוסים ישראליים, ככל הנראה מטוסי F-35, הפציצו את בניין הקונסוליה האיראנית בן ארבע הקומות הסמוך לשגרירות איראן בדמשק, במספר טילים ב-1 באפריל, מה שהוביל להשמדתה המוחלטת ולהרג.של מספר מפקדים בכירים בכוח קודס  ועוזריהם.

סוכנות הידיעות רויטרס אישרה את מותו של תא”ל ממשמרות המהפכה מוחמד רזא זהדי, מפקד פעולות בלבנט (סוריה ולבנון) בכוח קודס. או מה שנקרא “סבאה סוריה” – “سباه سوريا”, שפירושו בפרסית הוא “מפקד כוח קודס בסוריה”.

אתרי ממשל איראן ואתרים ממשלתיים למחצה טענו בשעות הראשונות של האירוע כי הבניין המיועד היה בניין הקונסוליה האיראנית בדמשק, והוא שימש כ”מעונו של השגריר האיראני חוסיין אכברי”, בשילוב עם הבטחות שפרסמה סוכנות הידיעות של סטודנטים האיראנים כי אכברי או משפחתו לא נפגעו בתקיפה. מנגד, תאגיד השידור הישראלי המשיך ותיאר את הבניין המותקף כמפקדה הצבאית של משמרות המהפכה האיראניים.

 

זמן קצר לאחר שהשגריר האיראני הציג נתונים סטטיסטיים המעריכים את מספר ההרוגים בין חמישה לשבעה, תוך ציון פעולות פינוי כדי לברר את המספרים המדויקים, לשכת יחסי הציבור הרשמית של משמר המהפכה האיראנית אישרה את הריגתם של תא”ל מוחמד רזא זהדי ותא”ל מוחמד האדי חאג’ רחימי, שתואר כאחד מ”וותיקי מפקדי ההגנה הקדושה ויועצי הצבא האיראניים הבכירים בסוריה”.

בהודעת יחסי הציבור של משמרות המהפכה הוסבר כי תקיפת הטילים על בניין הקונסוליה האיראנית גבה את חייהם של חמישה יועצים וקצינים בכירים נוספים: זהדי ורחימי, כלומר: חוסיין אמאן אלאהי, סייד מהדי ג’לאדי, המהנדס מוחסן סדאקאת, עלי אגה באבאי, סייד עלי סאלחי רוזבחאני. 

תת-אלוף מוחמד רדה זהדי- המפקד הבכיר של גזרת סוריה

בין שבעת המפקדים והיועצים האיראנים שנהרגו, בולטים שתי שמות: תא”ל מוחמד רזא זהדי, ותא”ל מוחמד האדי חאג’י רחימי.

לתא”ל מוחמד רזא זהדי יש היסטוריה ארוכת שנים, רקורד בשטח וביטחוני המראה את מיקומו הגבוה בהיררכיית ההנהגה הצבאית האיראנית משני צדי הגבול.

תא”ל זהדי נחשב לאחד מבכירי המפקדים האיראנים במלחמת איראן-עיראק, ופעילותו במהלך שמונה השנים מול עיראק שם פיקד על פלוגה, גדוד ולאחר מכן על חטיבה.

לאחר מכן קיבל על עצמו את הפיקוד על כוחות היבשה של משמרות המהפכה האיראניים בין השנים 2005 ל-2008, ותוך כדי שמירה על תפקידו הקודם, הוא הופקד על פיקוד המטה הביטחוני של משמרות המהפכה, האחראי על ההגנה והאבטחה של הבירה טהראן נגד כל התקוממויות עממיות.

לאחר מכן שירת כראש מטה המבצעים במשמרות המהפכה האיראניים, לפני שהחל את מסעו לסוריה, כמפקד “סבאה סוריה” (מפקד כוח קודס בסוריה) ב-2008 – 2009 ככל הנראה.

לאחר תחילת ההתקוממות העממית בסוריה ב-2011, זהדי, הבכיר לשעבר האחראי על אבטחת הבירה טהראן, ובעל ניסיון ביטחוני רב בדיכוי, פרס סוכנים מיוחדים נגד המורדים הסורים בניסיון לדכא את המרד.  

 

בעיצומו של המרד הסורי, כמה מפקדים מארגון הבסיג’ ומשמרות המהפכה, שכעת היו להם ניסיון מבצעי ובשטח במסעות דיכוי ממשלתיים, בתיאום ובהנחיות של קאסם סולימאני, הלכו למפקדה הסורית כדי לסייע לאסד בדיכוי העם הסורי, ולהוביל פעולות צבאיות עתידיות בפיקודו של זהדי. 

מצד שני, זהדי נתפס כאחד מעמודי התווך של ההנהגה האזורית של כוח קודס, כלומר, הוא קצין מפקד בדרגה גבוהה באותו קליבר של עבד אל-רידה שחלי (מפקד הכוח התימני בכוח קודס), או בקליבר של מסקריאן -מפקד הכוח העיראקי.

ערכו של זהדי בשרשרת ההיררכיה הצבאית בכוח קודס ופעולותיו מחוץ לגבולות גבר בעקבות רצח קאסם סולימאני ומותו המסתורי של סגנו, מוחמד חג’אזי, לאור ניסיונו רב השנים בתחום ויחסיו האזוריים המורכבים. 

האלוף חאג’י רחימי… יורשו של זהדי בעל דרגה צבאית גבוהה ממנו

בנוסף לחיסולו של זהדי, פורסמה ההודעה האיראנית על מותו של “הגנרל” מוחמד האדי חאג’י רחימי, שלדברי אתר משרק ניוז שימש כסגן מתאם כוח קודס בסוריה ובלבנון, כלומר סגנו של זהדי, וזה ממקם אותו כבכיר האיראני מספר 3 בכוח קודס.

כמה אתרי אינטרנט איראניים מציינים כי לחאג’יזאדה יש ​​דרגת מייג’ור גנרל (אלוף), וזה מציב אותו בתפקיד ארגוני או תפקיד צבאי גבוה יותר ממפקדו הישיר, זהדי עצמו.

עדיין לא ידוע אם דרגת האלוף של חאג’י רחימי אושרה במכוון על ידי יחסי הציבור של משמרות המהפכה האיראניים כדי לא להתבקש לרמת נקמה גבוהה יותר ממה שהיא כעת, או שמא מדובר בצירוף מקרים חדשותי בלבד?!

בעוד תמונות רבות של בריגדיר גנרל זהדי מסתובבות בתקשורת האיראנית, יש רק שתי תמונות נדירות של האלוף רחימי, האחת עם קאסם סולימאני, והשנייה לצד קצין משמרות המהפכה וחבר כוח קודס לשעבר בתימן, חסן ארלו.

7285

ככל הנראה, רחימי היה אחד מחבריו הקרובים של חסן ארלו, שגריר איראן אצל החות’ים, שמת בנסיבות מסתוריות בדצמבר 2021, והדבר נודע כאשר בתו פאטימה ארלו התאבלה עליו בחשבונה באתר X, ואמרה: “הפכנו יתומים. פעמיים.” ייתכן שארלו ורחימי תיאמו את פעילותם באזורים נפרדים עם משטר אסד, לאור הקשר של שני הדמויות לזירה הסורית והתימנית כאחד.

 

באותו הקשר, כלי תקשורת איראניים אחרים אישרו את חיסולו של תת-אלוף חוסיין אמן אללהי, מהעיר אסלאם שאהר, והוא הוצג כראש המטה של ​​כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים- זרוע סוריה ולבנון, עם מעט תמונות שפורסמו שלו.

7 המחוסלים הבכירים האיראנים:

תמונה

 

קרדיט: סוריה טי וי    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות