איך מחסן גרעיני סודי באיראן עלה בלהבות!

  • בסוף יולי 2020 הוצתה בכוונה סדנה השייכת לארגון האנרגיה האטומית של איראן באזור שדאבאד בטהרן.
  • משמעות התקרית גרמה לגורמים רשמיים לעדכן ​​מיד את המנהיג העליון עלי חמינאי
  • ממשלת איראן הסתירה מידע זה עד כה, למרות האמונה שישראל הייתה אחראית לאירוע, כפי שעולה מעשרות מסמכים שיפוטיים שנבדקו על ידי איראן הבינלאומי.

 

בסוף יולי 2020, דווח כי בית מלאכה לייצור תעשייתי באזור שדאבאד בטהרן הועלה באש על ידי אדם בשם מסעוד רחימי, שנעזר בעוד שמונה איש.

החשודים קיבלו 2.7 מיליארד ריאל (10,000 דולר בזמנו) מאדם אנונימי שטען שהוא נושה ממורמר, שרצה לנקום. 

האלמוני הבטיח להם תשלום נוסף אם יציתו את בית המלאכה, ישמידו את הנכס ויצלמו אותו. מסעוד רחימי, יחד עם אחיו מוסטפא ומוחמד, ושישה אחרים, נכנסו לבית המלאכה עם כלי נשק, קשרו את השומר והציתו חלק מהציוד שבתוכו.

הצתה זאת הפכה במהרה לאחת מבעיות הביטחון הלאומי המשמעותיות ביותר באיראן, עם דיווחים שהגיעו לעלי חמינאי, המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית.

תשעת העבריינים נעצרו באותו החודש והואשמו ב"מעשים נגד הביטחון הלאומי באמצעות שיתוף פעולה עם ישראל". רחימי וחשודים נוספים לא היו מודעים לכך שהם הציתו את אחד מהסדנאות החשאיות של הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, שאיראן לא חשפה לעיני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), בהתאם להתחייבויות שלה.

אתר החדשות של האופוזיציה – "איראן אינטרנשיונל" פרסם תחקיר שהתבסס על עשרות מסמכים ממערכת המשפט וממשרד המודיעין, שסופקו על ידי "הצדק של עלי", רשת של האקטיביסטים שחשפה שלל מסמכים של ממשלת איראן בשנים האחרונות. חלק מהמסמכים המוזכרים הם בין מיליוני רישומים שיפוטיים שהקבוצה הודיעה שהם השיגו ב-21 במרץ 2024.

 

המקבץ הראשון של המסמכים שקיבלהאתר " איראן אינטרנשיונל  מקבוצת ההאקטיביסטים היה בעיקר על אסירים ביטחוניים בכלא Evin בטהרן. באמצעות בחינת המקרים שלהם, האתר "איראן אינטרנשיונל" חשף את פרשת החבלה של שדאבאד. כדי לעזור לחפור עמוק יותר, אדלת עלי (השופטת עלי) חיפשה במיליוני תיקים וסיפקה לאיראן אינטרנשיונל מסמכים קשורים נוספים על המקרה הזה, שלא הבחינו בהם.

הסדנה שהוצתה בשדאבאד הייתה שייכת לארגון האנרגיה האטומית של איראן, לפי מסמכי מערכת המשפט. אזור שדאבאד היא שכונה ותיקה בדרום מערב טהראן, הממוקמת ברובע ה-18 של העיר.

לפי מסמכים שיפוטיים, הרפובליקה האסלאמית רואה בשירות הביון הישראלי, המוסד, כמבצע הראשי של מבצע חבלה זה.

 

החבלה במחסן הגרעיני בשדאבאד התרחשה כחמישה חודשים לפני חיסולו של מדען האטום האיראני פחריזאדה.

על פי אחד המסמכים, אזרח אזרביג'אני בשם רג'ב יצר קשר עם אחד החשודים וביקש ממנו לבצע "חבלה על ידי צוות של שוטים ובריונים" תמורת סכום כסף.

רג'ב הוצג כסוכן המוסד במסמכים השיפוטיים.

דובר משרד ראש הממשלה הישראלי הגיב לאיראן אינטרנשיונל בנוגע לחבלה במתקן הגרעיני החשאי של איראן בשדאבאד, ומסר: "אין לנו תגובה".

על פי אחד המסמכים של משרד המודיעין, רג'אב יצר קשר עם מונטאזרי, שסיפק לו אז את התוכנית של סדנת שדאבאד דרך המרחב הווירטואלי והעביר כסף לחשבונו.

בחרוז מוטזרי, הנאשם מהשורה השנייה בפרשה, ציין בחקירתו כי רג'ב למד באוניברסיטת קזווין.

מהמסמכים עולה כי עד כה רג'אב ואף אדם אחר לא נעצר כמסית או מתכנן הפיגוע הזה.

How A Secret Atomic Workshop In Iran Went Up In Flames

קרדיט לתמונות: איראן אינטרנשיונל