ישראל לאונר"א: אין יותר כניסת שיירות שלכם לצפון עזה

סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטיניים (אונר"א) הודיעה כי ישראל הודיעה לה כי היא "לא תסכים שוב" לאפשר לשיירות המזון של סוכנות האו"ם להכנס לצפון רצועת עזה.

הנציב הכללי של אונר"א פיליפ לזאריני אמר ביום ראשון: "הרשויות הישראליות הודיעו לאו"ם שהן לא יאשרו יותר כניסת שיירות מזון של אונר"א לצפון הרצועה", והוסיף בפוסט בפלטפורמת X: "זה מביש. ומצביע על חסימה מכוונת של סיוע מציל חיים." בעיצומו של רעב מעשה ידי אדם.

הוא המשיך: "יש להסיר את ההגבלות הללו. אונר"א הוא הארגון הגדול ביותר עם היכולות הנרחבות ביותר להגיע לאזורי מגורים של עקורים בעזה".

 

הוא גם הסביר כי במניעת אונר"א מלמלא את התחייבויותיה בעזה, המצב יתקרב ל"רעב, ורבים ימותו בגלל רעב, התייבשות והיעדר מחסה".

סוכנות הידיעות הצרפתית ציטטה ביום ראשון את דוברת הסוכנות, ג'ולייט תומה, שאמרה כי ההחלטה הישראלית הגיעה "לאחר פגישה עם גורמי צבא ישראלים".

היא הוסיפה כי זה מגיע לאחר "שתי דחיות בכתב למעבר שיירת סיוע מזון בשבוע שעבר לכיוון צפון עזה", והדגישה כי ישראל לא סיפקה כל הצדקה להחלטה זו.

ישראל לא הגיבה לבקשת AFP להגיב על הצהרותיו של לצריני.

תומא הסבירה כי אונר"א לא הצליחה לספק מזון לצפון מאז ה-29 בינואר האחרון, בהתחשב בכך ש"ההחלטה האחרונה היא מסמר נוסף בארון המתים" של המאמצים לספק את הסיוע שתושבי עזה הסובלים מהמלחמה צריכים באופן נואש.

העיתון הישראלי "הארץ" ציין ביום ראשון בדיווח כי אחד מנקודות המחלוקת המרכזיות במהלך המשא ומתן המתמשך על הפסקת האש הוא שחמאס דורש שאונר"א תהיה אחראית לחלוקת הסיוע.

הדו"ח הסביר כי החמאס, הרשומה ברשימות הטרור בארה"ב, נחשבת לסוכנות "היחידה המסוגלת לקבל ולהפיץ סיוע באופן מיידי", אך ישראל מתנגדת לכל ארגון "הקשור לחמאס" שיהיה אחראי לסיוע הומניטרי, מה שאונר"א מכחישה.

 

אונר"א, המספקת סיוע ושירותים לפליטים פלסטינים בעזה וברחבי האזור, ניצבת בפני משבר מאז האשימה ישראל כתריסר מעובדיה בהשתתפות בפיגוע ב-7 באוקטובר.

האשמות אלו גרמו לארה"ב, התורמת הגדולה ביותר לאונר"א, ולכמה מדינות אחרות להפסיק את המימון, מה שעלול לפגוע בעתידה של הסוכנות. עם זאת, מדינות כמו קנדה, אוסטרליה ושוודיה החליטו לחדש את המימון.

בשבוע שעבר מסרו אונר"א ומצרים כי הרשויות הישראליות מנעו מלצריני, שהיה בביקור בקהיר, להיכנס לעזה.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, מצדו הדגיש ביום ראשון את הצורך לחזק את יכולתה של סוכנות האו"ם למלא את תפקידה כלפי הפלסטינים, תוך שהוא מתאר את המצב ברצועת עזה כ"קטסטרופה הומניטרית".

גוטרש אמר במהלך ביקור במצרים: "אנחנו עובדים קשה כדי להבטיח המשך התמיכה באונר"א", וציין שעובדי אונר"א רבים ברצועת עזה נהרגו.

הוא המשיך: "ההאשמות הישראליות נגדנו אינן משפיעות על העבודה שלנו, ואנחנו לא נגד אף אחד. במקום זאת, אנחנו עובדים על בסיס ערכים ועקרונות", והדגיש כי "המכשולים אינם משפיעים על הנחישות שלנו לעזור לפלסטינים. "

10 Things to Know About the UN Relief and Works Agency (UNRWA)

קרדיט: FDD

 

למרות שהמלחמה שנמשכת כבר יותר מ-5 חודשים בין ישראל לחמאס הביאה להשמדת עזה, תרומות סיוע מצטברות בצפון סיני, שבמצרים, כאשר כמויות מוגבלות נכנסות לרצועה דרך מעבר גבול רפיח עם מצרים ומעבר כרם שלום הישראלי.

כשהתקווה להפוגה בעזה במהלך הרמדאן התפוגגה, ואיום הרעב התגבר, ארה"ב ומדינות אחרות ביקשו להשתמש בהצנחות מהאוויר ובספינות כדי לספק סיוע, בעוד וושינגטון החליטה להשעות את המימון שלה לאונר"א למשך לפחות שנה.

המלחמה דחקה 2.2 מיליון בני אדם לסף רעב, ושלושה רבעים מהאוכלוסייה ברצועה ההרוסה נעקרו מבתיהם, על פי הערכות האו"ם.

UNRWA - Wikipedia

 

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: האו"ם וויקיפדיה