סוכנות האו"ם לאנרגיה אטומית מחדשת חקירה על אתר הגרעין הסורי אלכבר

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית החלה מחדש את חקירת המתקן הגרעיני אלכבר בדיר א-זור, כ-12 שנים לאחר שהופסק.

זה קרה לאחר ביקורו של מנהל הסוכנות, רפאל מריאנו גרוסי, בדמשק ופגישתו עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, בביקור ראשון מסוגו של ראש הסוכנות בסוריה מאז 2011.

"אנחנו חידשנו את הקשר בינינו", אמר גרוסי, בשולי מפגש הסוכנות לאנרגיה גרעינית בבריסל, ביום חמישי. "היה חשוב מאוד שהייתה לי ההזדמנות לדבר ישירות עם אסד".

הוא הוסיף כי ביקורו הביא לצעדים קונקרטיים שיכולים לקדם את חקירת המתקן הגרעיני אל-כבר.

גרוסי ביקר שלשום בדמשק ונפגש עם בשאר אל-אסד ושר החוץ שלו פייסל אל-מקדד, ובמהלך הביקור דנו ב"שימוש בדרכי שלום באנרגיה גרעינית בסוריה".

לפי רויטרס, הפגישה הגיעה לבקשת ראש המשטר הסורי.

כאשר גרוסי הכריז על הפגישה בפוסט בחשבונו באתר "X" (טוויטר), הוא לא התייחס להתנעת מהלך החקירה מחדש ורק אמר כי הדיונים נועדו "ליצור אמון בשימוש באנרגיה גרעינית עבור מטרות שלום לטובת העם הסורי".

כור אלכבר ( الكبر)

הביקור האחרון של פקחי סבא"א בסוריה היה ב-2011, כאשר הסוכנות ביקשה להחיות חקירה מעוכבת על פעילות באתר הגרעין אל-קיבר בדיר א-זור במזרח סוריה, שהמודיעין האמריקני ראה בו ככור ראשוני שתוכנן על ידי צפון קוריאה, שמטרתו ליצור פלוטוניום לנשק גרעיני, לפני שישראל הפציצה אותה והפכה אותה לאיי הריסות ב-2007.

כמו כן, באותה תקופה ביקשה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מידע על אתרים אחרים המקושרים למתקן הכור אל-קיבר בדיר א-זור.

המשטר הסורי מתעקש שאלכבר הוא "אתר צבאי לא גרעיני", אך הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית סיכמה ב-2011 כי "סביר מאוד שזה כור שהיה צריך להיות מוכרז בפני פקחי האו"ם".

הכור הסורי:

קרדיט: סוריה טי וי    קרדיט לתמונה: אוריינט ניוז ודובר צה"ל