החיפוש הנואש וחסר התקווה אחרי למעלה מעשרת אלפים נעדרים בעזה

נער מוכר סיגריות, זמר עולה ומהנדס במפעל ביקבוק מקומי הם בין אלפי נעדרים בעזה.

רבים נעלמו מתחת להריסות לאחר תקיפות אוויריות ישראליות, ואחרים על פי דיווח נעצרו במחסומים ישראליים כשברחו דרומה או ניסו לחזור לצפון, על פי דיווח של וושינגטון פוסט . 

משפחות נואשות של נעדרים עורכות חיפוש בבתי חולים ומתקשרות למוקדים שהקים הצלב האדום הבינלאומי, מחפשות תמונות של גופות ברחובות וגברים מכוסי עיניים שנעצרו על ידי כוחות ישראליים ומשתפות תמונות של קרובי משפחתם באינטרנט, מתחננות לרמזים ותשובות.

מאוקטובר עד פברואר דיווח הוועד הבינלאומי של הצלב האדום על 5,118 פלסטינים נעדרים בעזה. הוושינגטון פוסט ראיין 15 אנשים שאיבדו קשר עם חבריהם ומשפחותיהם בעזה מאז ה-7 באוקטובר, ולא הצליחו למצוא אותם מלבד שני מקרים. רבים אמרו שהחלק הכואב ביותר הוא אי ידיעת גורלם.

אחמד ג’לאל, שגיסו, מחמוד אבו האני, זמר מוזיקה ערבית מסורתית בן 25, נעלם ב-3 בפברואר בעת שניסה לחזור לביתו בעיר עזה, אמר לעיתון: “קיווינו שנצליח להשיג אפילו את המידע הבסיסי ביותר.”

קרדיט: רשתות חברתיות

 

ג’לאל הוסיף לעיתון, “לאבד אדם זה יותר קשה מלהיהרג במלחמה או להיעצר. כשאתה נעדר, אף אחד לא יודע עליך כלום”. 

המלחמה פרצה בעקבות טבח חסר תקדים שביצע החמאס ב-7 באוקטובר, בה נהרגו לפחות 1,160 ישראלים, רובם אזרחים. 

ישראל מאשרת כי יש עדיין 130 בני ערובה בעזה, 32 מהם על פי החשד נהרגו, מתוך כ-250 שנחטפו בתקיפה. 
בתגובה לפיגוע חמאס, ישראל נשבעה לחסל את התנועה, ופתחה במערכה צבאית שהותירה הרס עצום ו-31,553 הרוגים, רובם אזרחים, נשים וילדים, לפי המספר האחרון של משרד הבריאות בעזה.

העיתון האמריקני מציין כי משרד הבריאות בעזה מסתמך, רוב הזמן, על בתי החולים לתיעוד מקרי מוות, ועם הרס מגזר הבריאות אומרים גורמים פלסטינים כי לא תועדו עוד מקרי מוות רבים, בעוד שישראל מסרבת לחשוף את זהותם של מאות תושבים שארגוני זכויות אדם מציינים שהם עצורים על ידי כוחות ישראליים. 

צה”ל לא התייחס לדיווח בוושינגטון פוסט, אך העיתון ציטט אותו קודם לכן בו אמר כי “חשודים בפעילות טרור” בעזה נעצרים ו”מובאים לשטח ישראל להמשך חקירה”. 

מהצבא נמסר כי מי שנמצאו לא מעורבים בפעילות טרור מוחזרים לעזה, ומי שנותר במעצר מטופל בהתאם לחוק הישראלי.

העיתון מציין כי אין שיטה  שבאמצעותה ניתן לעקוב אחר הנעדרים, וביום שישי האחרון, חמישה חודשים לאחר המלחמה, פרסם משרד הבריאות בעזה מסמך באמצעות גוגל  ובו הוא מודיע כי הוא מתחיל באיסוף שמות ההרוגים והנעדרים. 

קרדיט: רשתות חברתיות

 

מתחת להריסות

בשבועות הראשונים של המערכה האווירית הישראלי, על פי החשד, הרבה הנעדרים נלכדו, חיים או מתים, מתחת להריסות.

בשיחה עם העיתון, מוחמד בזאל, דובר שירותי החירום של ההגנה האזרחית בעזה, מעריך כי 8,000 גופות עדיין נמצאות מתחת להריסות. 

במהלך החודשים הראשונים של המלחמה מיהרו צוותי חילוץ לאתרים מותקפים שיש גישה אליהם. אבל ללא הציוד המתאים, לדבריו, הם נאלצו לעתים קרובות לחלץ אנשים תקועים על ידי פינוי פסולת במו ידיהם, ולפעמים לא היו מסוגלים לעשות זאת. 

בזאל אומר שהצוותים שלו בעיר עזה כמעט ולא מוצאים גופות שלמות כעת, במקום זאת חושפים חלקי גוף, שרובם מפורקים ואינם ניתנים לזיהוי.

גאדה אל-כורד, בת 38, מאמינה שאחיה ספואט, אשתו מייסון ובתם בת ה-10, חביבה, הם בין הנעדרים מתחת להריסות.

אחותה של אל-כורד התקשרה אליה ב-19 בנובמבר כדי להודיע ​​לה כי טיל פגע בבית בן שלוש קומות בו שהה אחיה במחנה הפליטים ג’בליה בצפון רצועת עזה. בתחילה אמרו השכנים שאין איש בבית. ואז הם ראו רגליים מבצבצות מתחת להריסות.

אך ללא ציוד כבד, אמר אל-כורד לעיתון בטלפון מרפיח, המחלצים “לא הצליחו לחלץ אותם, והם עדיין נעדרים”. המשפחה אינה כלולה ברשימת מקרי המוות הרשמית שהוציא משרד הבריאות.

“אנו מבינים את הכאב העז שחשים בני משפחה שמחכים בדאגה לחדשות על יקיריהם, ואת התסכול כאשר זה לא קורה בזמן”, אמרה שרה דייויס, דוברת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום.

צה”ל לא התייחס לבקשת העיתון לתגובה על הכתבה. 

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונות: דובר צה”ל