הערכה: אוניות הביון האיראניות מאחורי המתקפות הקטלניות של החותים על כלי שייט

במהלך הימים האחרונים הגבירו החות'ים התימנים את התקפותיהם על ספינות ששטות בים האדום.

עם זאת, המתקפה הגדולה ביותר של החות'ים על נתיב מים בינלאומי התרחשה בשבת, כאשר צבא ארה"ב חשף הפלת 32 מל"טים ששוגרו על ידי החות'ים הנתמכים על ידי איראן, לעבר מטרות בים האדום ובמפרץ עדן.

מה שהחזיר את הזרקור לתפקידה העקיף של איראן בהתקפות הללו.

שר ההסברה התימני, מועמר אל-עריאני, אישר אתמול בערב כי משמרות המהפכה האיראנים הקימו גשר ימי ויבשתי כדי לספק לחות'ים נשק מדויק בו היא משתמשת בהתקפותיה בים האדום, בבאב אל-מנדב ובמפרץ עדן, באמצעות רשתות הברחה מיוחדות המשתמשות בספינות.

 

תפקיד איראני אפשרי

קצין לשעבר בצבא ארה"ב אמר שהתקיפות המדוייקות של החות'ים מעיד על תפקיד איראני אפשרי. דיוויד דה רוצ'ס, קולונל לשעבר בצבא ארה"ב, וגם מרצה במרכז למחקרים אסטרטגיים למזרח הקרוב ודרום אסיה באוניברסיטת ההגנה הלאומית בוושינגטון, רמז לתפקיד אפשרי של הספינה האיראנית "בהשד" בתקיפה שמלפני מספר ימים על אנייה מסחרית  במפרץ עדן, לפי סוכנות הידיעות של העולם הערבי.

"להערכתי ולהערכת כולם, אניית הביון האיראנית – "בהשד" מספקת נתוני תקיפה לטילי החות'ים וזה מה שהופך אותם למדויקים וקטלניים" – הוסיף.

مأرب برس | موقع الأخبار الأول - إيران تسحب سفينتها “بهشاد” من البحر الأحمر  لهذا السبب

קרדיט: מארב פרס

 

לחץ על "בהשד"

באשר לאפשרות לנקוט בצעדים נגד "בהשד", אמרה דס רושה, "היו דרישות לפעול נגדה, ואז היו דיווחים על מתקפת סייבר שנועדה לחסום את פעילותה אך המתקפה לא הייתה יעילה".

עוד הוסיף: "מאז שבהשד עברה לפעול בים האדום, אנו עדים לפגיעות טילים כואבות, כמו הפגיעה באוניית רובימר, שטבעה ופגעה בשלושה כבלי נתונים תת-מימיים".

"יש קריאות לנקוט פעולה נגד "בהשד", ואני חושב שהדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא כנראה להטביע אותה בטורפדו. אני חושב שזו תהיה תגובה מידתית ועקיפה למתקפה הזו".

בנוסף, דה רושה אמר: "אינני יודע אילו אמצעים יינקטו, אבל אני בטוח שיש קשר בין הפלגת "בהשד" לבין הדיוק של התקפות החות'ים על ספינות. לכן, אני מאמין שיש קשר ישיר, ואם הממשל האמריקני רוצה להחליש את היכולת הזו, הוא חייב לרדוף אחרי מי שמסייע לתקיפות אלו".

בתורו, ג'ון גאגן, נשיא סדנה גלובל, חברה המתמחה בסיכונים ימיים, ראה בהתנהגותו של בהשד "יוצאת דופן".

הוא גם ציין כי תנועותיה "מעלות שאלות גדולות לגבי תפקידה במשבר הנוכחי". הוא הוסיף, "אם אתה לא מספק לחות'ים מידע מודיעיני על תנועות ספינות, אז מה אתה עושה?", לפי מה שדווח ב"פייננשל טיימס".

 

בהשד וסאביז

ספינת בהשד, שנראית  כמו אוניית מטענים רגילה, עברה בינואר האחרון למפרץ עדן לאחר שנים בים סוף, כשהתקיפות על ספינות בנתיב המים החיוני מול תימן הסלימו.

אבל מאז היא משייטת בנתיב לא שגרתי, איטי ומפותל סביב  הכניסה הימית לים סוף.

ראוי לציין כי בהשד וסאביז הן שתי ספינות איראניות הרשומות כספינות מטען כללי, אך מאמינים שהן עוקבות אחר תנועות הספינות ואוספות את הנתונים שלהן.

بهشاد» سفينة تجسس إيرانية تدعم الحوثيين في البحر الأحمر | الساحل الغربي

 

שלושה בכירים אמריקאים חשפו בחודש שעבר (פברואר 2024) כי ארצות הברית פתחה במתקפת סייבר על בהשד, אותה מאשימה וושינגטון באיסוף מידע מודיעיני על ספינות משא בים האדום ובמפרץ עדן, לפי מה שדיווחה אז NBC News .

הם גם הסבירו כי מתקפת הסייבר התרחשה בתחילת פברואר והייתה חלק מתגובת ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למתקפת מל"ט מתאבד ששוגר על ידי מיליציות עיראקיות הנתמכות ע"י איראן, שהביאה להרג של שלושה חיילים אמריקאים ולפציעת עשרות בגבול ירדן-סוריה בסוף ינואר.

מספר מומחים ציינו כי הסיבה מאחורי הירידה במספר התקיפות של  החות'ים בפברואר האחרון, נעוץ בסיבה שאוניית הביון האיראנית "בהשד" כנראה לא היתה בשירות.

קרדיט: אלערביה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות