למרות המלחמה בעזה מרוקו מבקשת לקנות מישראל שני לווייני ריגול מדגם "אופק"

על פי דו"ח של המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI), עולה כי מרוקו כבר ביקשה לרכוש מישראל שני לווייני ריגול מדגם "אופק".

לוויינים אלו ידועים ביכולות המודיעיניות והביטחוניות שלהם, ולווין אופק-13 ששוגר לאחרונה אמור להיות בעל יכולת צילום ברזולוציה של עד 0.5 מטר. בקשה זו מעידה כי מרוקו מבקשת לחזק ולשדרג את יכולותיה בתחום התצפית והמודיעין.

אופק-13, הוא לוויין צילום ישראלי. הוא תוכנן ונבנה על ידי התעשייה האווירית (תע"א) עבור משרד הביטחון הישראלי וצה"ל, ומופעל על ידי יחידת 9900. אופק-13 שוגר ב-29 במרץ 2023, מבסיס פלמחים בישראל ולשם שיגורו היא השתמשה ברקטת "שביט 2".

 

Ofeq-13 הוא חלק ממשפחת לווייני המודיעין ומייצג את התוספת האחרונה לסדרה. מכ"ם צמצם סינטטי (SAR) משמש בלוויין זה להפקת תמונות ברזולוציה גבוהה ממערכת מכ"ם ברזולוציה מוגבלת. סוג זה של לוויין יכול לשלוח אות מכ"ם מיקרוגל אל פני כדור הארץ כדי לזהות תכונות פיזיות.

האופק-13 נחשב למתקדם מסוגו, בעל יכולות מעקב מכ"ם ייחודיות, וצפוי לאפשר איסוף מודיעין בכל מזג אוויר ותנאי ראות, תוך שיפור יכולות מודיעין אסטרטגיות.

קרדיט לתמונה: https://currentaffairs.adda247.com/   

 

מרוקו שואפת להשיג מספר יעדים על ידי רכישה ושיגור לווייני אופק, לרבות:

חיזוק יכולות החלל : פיתוח והרחבת יכולות החלל של הממלכה, במיוחד לאחר שיגור שני לוויינים ב-2001 וב-2018.

שימושים מרובים : שימוש בלוויינים בתחומים כמו בקרה וניטור שינויי אקלים, שימוש בתחומי החקלאות, ההגנה, התעופה וגישה לאינטרנט.

שיתוף פעולה בינלאומי : שיתוף פעולה עם מדינות כמו ארצות הברית, צרפת, ספרד ואיחוד האמירויות הערביות בתחום חקר החלל.

אבטחה ומעקב : שימוש בלוויינים ומל"טים למטרות מודיעין ותצפית, שיסייע במאבק בהגירה בלתי חוקית, הברחות, פשעים וטרור.

חיזוק הכלכלה : פיתוח יכולות חלל נתפס כגורם חשוב בהאצת הצמיחה הכלכלית של מרוקו בתחומים שונים.

יעדים אלו משקפים את רצונה של מרוקו לשפר את יכולותיה הטכנולוגיות והביטחוניות, וכן לחזק את מעמדה כמדינה מובילה בתחום החלל ביבשת אפריקה.
Ofeq 13: Another step towards reaching full operational capability
קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונה: תעשיה אווירית לישראל