משחק מלחמה שנערך לאחרונה מדמה מלחמה גרעינית קרובה בין ישראל לאיראן

משחק מלחמה שנערך לאחרונה מדמה מלחמה גרעינית קרובה בין ישראל לאיראן. האם זה מה, שהולך לקרות בעתיד הקרוב? ואוו זה ממש מציאותי – תקראו את הכתוב.

Israel Vs Iran Military Comparison: Budget, Soldiers, Missiles, Tanks, Nuclear Weapons & More - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

 

במשך עשרות שנים, רוב האנליסטים הצבאיים בעולם הניחו, שהנשק הגרעיני (הלא מוכרז) של ישראל פותח רק כדי להרתיע מתקיפות אויבים ושאיראן לא תעז לתקוף את ישראל באופן ישיר. דוח של משחק מלחמה, שתוכנן במקור לפני כמעט שנתיים מערער באופן ישיר את הנחות אלה ומציע כי מלחמה בין ישראל לאיראן כמלחמה גרעינית היא אפשרית בהחלט – כך מדווח האתר "הביוליטין למדעני הגרעין".

האתר מדווח כי "המרכז לחינוך מדיניות אי-הפצה" ערך את התרחיש ואת פגישות ההכנה שלו – בחמישה מפגשים נפרדים – בנובמבר ודצמבר 2023. 35 המשתתפים כללו צוותים מהמפלגה הרפובליקנית והדמוקרטית בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, פקידים ואנליסטים בכירים בסניף המרכז הראשי בארה"ב, חוקרים אקדמיים מובילים, מומחים לביטחון לאומי ולצוות חשיבה במזרח התיכון ונציגי צבא ארה"ב.

 

המשחק כלל שלושה מהלכים. לאחר קבלת תסקיר מלחמה והנחיות מראש ממשלת ישראל, צוותים המייצגים את משרד הביטחון הישראלי, משרד החוץ וקהילת המודיעין גיבשו את האפשרויות המועדפות עליהם להפעלת תקיפות גרעיניות נגד איראן. ראש הממשלה בחר באחד. מהלך שני מתחיל לאחר שצה"ל ביצע את התקיפה הזאת. במהלך שני, הצוותים הוקמו מחדש כדי לייצג את ישראל, מדינות ערב הידידותיות, ארצות הברית ובעלות בריתה האירופיות כלומר מדינות נאט"ו. במערכת הבקרה והשליטה שיחקה איראן, רוסיה וסין. כל צוות הגיב באופן דיפלומטי וצבאי למתקפת הגרעין הראשונית של ישראל נגד איראן. המהלך השלישי והאחרון של המשחק היה "כביסה חמה", שבה המשתתפים דנו בתובנות שלהם.

Iran Vs Israel Who Would Win Military Army Comparison Youtube – Coronatodays

קרדיט: קורונה טודיי

 

המשחק מתחיל בשנת 2027 עם דיווחי המודיעין הישראלי שאיראן מרכיבה ראשי נפץ גרעיניים לטילים ארוכי הטווח שלה. זה גורם לישראל לבקש מוושינגטון לשתף פעולה במתקפה צבאית קונבנציונלית שמטרתה מתקני גרעין ובסיסי טילים מרכזיים של איראן. ארצות הברית לא רוצה להיגרר למלחמה גדולה עם איראן, מתנגדת ובמקום זאת מציעה לישראל טילים היפרסוניים של ארה"ב.

ישראל משתמשת בהם כדי לתקוף את אתרי הגרעין והטילים המרכזיים של איראן. כמעט מיד, הנציגים של טהראן – חיזבאללה והמורדים החות'ים – מגיבים במתקפות טילים קונבנציונליות הרסניות נגד ישראל. בהתקפות אלו נהרגו ישראלים רבים כמו במהלך הפשיטה של חמאס ב-7 באוקטובר 2023. בתגובה, ישראל מנסה להקדים תקיפות צבאיות נוספות של פרוקסי על ידי הפעלת תקיפות אוויריות נגד מעוזי צבא הפרוקסי. התקפות אלו הורגות יותר מ-2,000 ערבים.

איראן מגיבה ישירות ומנצלת את חולשת מערכות הגנת הטילים הישראלית  כדי לפגוע במבנים מרכזיים של הגרעין הישראלי ובקריה בתל אביב, ולהרוג אזרחים ישראלים רבים נוספים.

Israel vs Iran Military Power Comparison 2023 | Iran vs Israel Power Comparison 2023 - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

 

לאחר מכן נודע למודיעין הישראלי שהתקיפות הקונבנציונליות של ישראל נגד אתרי הגרעין והטילים האיראניים לא הצליחו לעכב את שילוב של ראשי נפץ גרעיניים עם הטילים שלה. כשישראל חולקת את המידע הזה עם בכירים אמריקאים ושוב מבקשת מהם לאשר תקיפה משותפת של ארה"ב וישראל, וושינגטון רק מציעה "המשך סיוע" ואומרת לישראל שהיא צריכה להפסיק לתקוף את איראן פן הלחימה תסלים לחילופי מכות גרעיניות.

ישראל מבינה, שהיא כעת מבודדת ושתקיפות קונבנציונליות נוספות ישראליות לא צפויות להוביל לתקיפה גרעינית איראנית, ראש ממשלת ישראל מחליט שתקיפת איראן באמצעות נשק גרעיני היא האופציה היחידה של ישראל. לאחר התייעצות עם קבינט המלחמה שלו, הוא מאשר פיצוץ של פצצה גרעינית לא קטלנית מעל מקום מרוחק באיראן בשילוב עם תקיפות קונבנציונליות נגד מתקני גרעין ואתרים צבאיים איראניים עיקריים. ישראל גם מפעילה התקפות סייבר נגד רשתות התקשורת הצבאיות של איראן ומשתמשת בערוצים המדיניים שלה כדי לפנות לטהרן בפנייה דיפלומטית פרטית כדי לדחות פעולות התקפיות נוספות נגד ישראל.

Israeli Strike on Iran's Nuclear Program 'Not Imminent,' Analysts Believe - The Media Line

קרדיט: מדיה ליין

 

אולם פעולותיה של ישראל אינן מצליחות לכופף את רצונה של איראן להמשיך במלחמה. גרוע מכך, ארצות הברית דוחקת כעת בישראל לחדול מפעילות צבאית. מבודדת ומיואשת, ישראל מבינה שאין לה ברירה: היא פותחת במתקפה גרעינית "מדויקת" של 50 כלי נשק נגד 25 מטרות צבאיות איראניות (כולל אתרי הגנה אווירית עם נוכחות רוסית). המטרה היא לשתק את כוחות ההתקפה האיראניים ואולי לעורר מספיק כאוס כדי לגרום למשטר המהפכני האיראני להתמוטט. אולם כמעט מיד לאחר התקיפה הישראלית, איראן יוצאת במתקפה גרעינית משלה נגד בסיס אווירי ישראלי שבו נמצאים גם הצבא אמריקאי ועם המהלך הזה, המשחק מסתיים….

 

שאלות קריטיות רבות נותרו ללא מענה. האם ישראל או איראן יבצעו תקיפות גרעיניות נוספות? האם ישראל תכוון לטהרן באמצעות נשק גרעיני? ולהיפך, האם איראן תכוון לתל אביב בנשק גרעיני? האם רוסיה או ארצות הברית יימשכו למלחמה?

קרדיט: ביוליטין     תרגם: ערוץ הטלגרם "המשקיע ששוקע"     קרדיט לתמונה: Stephen Coles, via Flickr CC-BY-SA (modified)