מבזקי חדשות כלכליים מהעולם ליום 9-3-2023. מתעדכן

*- סין מעלה את הרף
הממשל בסין הציב לעצמו יעד צמיחה שאפתני של 5% בשנה. היעד זהה לזה שהציבו בשנה שעברה, אך הוא הודה כי מאז סין נאלצה להתמודד עם "קשיים" רבים במישור הכלכלי, ורבים מהם "עדיין לא נפתרו".
ראש הממשלה שהציג את התוכנית חשף בנאומו שורה של צעדים נוספים שבהם תנקוט הממשלה כדי לתמרץ את ההתאוששות המקרטעת מהמגפה, כשחלק ניכר מהם יתמקדו בסקטור הנדל"ן שנמצא במשבר מתמשך.

הצעדים לעידוד הצמיחה כוללים גם את העלאת תקציב הביטחון השנה ב-7.2%, בדומה לשיעור העלייה בשנה שעברה, הגברת הרגולציה על שוק ההון והגדלת תקציב המחקר לפיתוח טכנולוגיות חדשות, ביניהן AI ב-10% לעומת השנה שעברה. כמו כן, פרסם לי תחזית ליצירת 12 מיליון מקומות עבודה השנה בערים, והציב יעד לשיעור אבטלה של 5.5% ולשיעור אינפלציה של 3%. סין מתמודדת בשנה האחרונה עם דפלציה, והמחירים לצרכן נפלו בינואר בשיעור הגבוה ביותר זה 15 שנים.

 

*- בנק מזרחי בסקירה השבועית
״השקל השלים התחזקות של קרוב ל-2% בשבוע שעבר מול הדולר ומול הסל. זה לא חריג יחסית לתקופה האחרונה. אבל מביא אותנו במקרה הראשון לכדי אחוזים בודדים מהשפל של השנה האחרונה, ובמקרה השני לשפל מאז איי שם סמוך לימי כינון הקואליציה, בפברואר אשתקד. הדינמיקה היומית בין הריבית והשקל מציעה כי הראשון הוביל את השני בשבועות האחרונים. קרי הציפיות למדיניות כזו או אחרת של בנק ישראל היו אלה שהובילו את השקל… • למרות ששער השקל מול סל המטבעות נמצא, כאמור, בשפל של השנה האחרונה, בראייה היסטורית, הוא נמצא פחות או יותר באמצע בין הממוצע של החודשים האחרונים, בהם בנק ישראל מכר דולרים, לבין אלה שבהם זה ביצע רכישות״

 

*- יש גם צרות בשבדית

פשיטות הרגל במדינה הנורדית זינקו ב-62% בפברואר ורשמו את החודש הגרוע ביותר מאז המשבר הפיננסי בתחילת שנות ה-90. בין המגזרים שנפגעו הכי הרבה היו בתי מלון, מסעדות, חברות ייעוץ, חברות בנייה וסוכנויות רכב.

בסך הכל, 908 חברות פשטו את הרגל בפברואר, לעומת 559 בתקופה המקבילה אשתקד וכמעט כפול מפברואר 2022.
אתמול פורסם כי כלכלת שבדיה רשמה ברבעון האחרון של השנה שעברה התכווצות של 0.1% בתמ״ג.

 

*- קצת על אנבידיה:

אנבידיה עקפה את התחזיות, המניה מגיבה בעלייה מתונה יחסית של 3.3%:
החברה דיווחה כי הכניסה 18.4 מיליארד דולר מהדאטה סנטרס ברבעון הרביעי של 2023, גבוה מהתחזיות להכנסות של 17.2 מיליארד.
סך ההכנסות של החברה ברבעון הרביעי עמדו על 22.1 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-20.6 מיליארד. הרווח למניה עמד על 5.16 דולרים – גבוה מהצפי ל-4.63 דולרים
שיעור הרווח הגולמי של החברה (gross margin) עמד על 77%, עלייה מ-66% לפני שנה. לשם השוואה שיעור הרווח הגולמי של אינטל עומד על 46% ושל amd על 40%.
המנכ״ל Jensen Huang בשיחת הוועידה: ״אנשים חושבים ש-Nvidia GPU זה רק מעבד אבל למעשה הוא מורכב מ-35 אלף חלקים ושוקל 70 פאונד (35 ק״ג). בנינו דברים ממש מסובכים….אנשים קוראים לזה מחשב-על של בינה מלאכותית מסיבה טובה”.
אגב, המחיר הממוצע של המעבד של אנבידיה עומד על 30 אלף דולר.

 

*- נתונים ראשונים על היקף הפגיעה של המלחמה בכלכלה
צניחה של 19.4% בתוצר ברבעון הרביעי של 2023 (בחישוב שנתי). הירידה משקפת ירידה של 70% בהשקעות, 42% ביבוא, 27% בצריכה הפרטית, ו-18% ביצוא, ובעלייה חדה של 88% בהוצאה לצריכה ציבורית.

התוצר המקומי הגולמי של ישראל בכל שנת 2023 עלה ב-2%, כך שהתוצר המקומי לנפש ירד ב-0.1%, זאת מכיוון שהאוכלוסיה גדלה במהלך 2023 ב-2.2%. ההשקעות בנכסים קבועים ירדו ב-23 ב-1.9%, זאת לאחר עלייה של 10.4% בשנת 2022. גם ההשקעות במכונות וציוד ירדו ב-4.4%, כשהירידה בהשקעות בתחומי ה-ICT (מידע ותקשורת) אפילו חדה יותר ועמדה על 9.8%. עם זאת, ההשקעה במוצרי קניין רוחני, עלתה גם השנה בשיעור של 3%. בנוגע ליצוא נרשמה ירידה של 1.1% אחרי שב-2022 היתה עלייה של 8.6%, יצוא שירותי הייטק (לא סטארטאפ, אלא חברות תוכנה ומחקר) ירדו ב-0.5%, ויצוא חברת ההייטק דווקא עלה ב-12.1% השנה. יצוא היהלומים ירד ב-40.3%.

World Bank hints that Global Economy on a steep Slowdown

קרדיט: ערוץ הטלגרם מנועי הכסף   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות