הוושינגטון פוסט: הממשל האמריקאי סיכם יותר מ-100 עסקאות נשק סודיות עם ישראל

הוושינגטון פוסט חשף כי ארצות הברית סיכמה יותר מ-100 עסקאות נשק סודיות עם ישראל מאז תחילת המלחמה בעזה, מה שמעיד על מידת המעורבות של הממשל האמריקני במלחמה.

העיתון אמר, בדיווח שפורסם אתמול, יום רביעי, כי פקידים אמריקאים חשפו בפני חברי קונגרס בשיחות חשאיות את תוכן העסקאות הלא-פומביות הללו.

העיתון ציטט מקורות אמריקאים רשמיים שאמרו שהעסקאות הללו לא הוצהרו מכיוון שהמחיר של כל אחת מהן היה נמוך יחסית, מה שלא מצריך ליידע את הקונגרס או קבלת אישורו.

הדיווח של וושינגטון פוסט ציין שרק שתי עסקאות מתוך יותר מ-100 הוצהרו, הראשונה כללה תחמושת טנקים בשווי 106 מיליון דולר, והשנייה כללה פגזים בקוטר 155 בשווי 147.5 מיליון דולר.

לפי העיתון, הכמות הגדולה הזו של עסקאות חשאיות היא האינדיקציה האחרונה למעורבותה האינטנסיבית של וושינגטון במלחמה. 

הוול סטריט ג'ורנל ציטט גורמים אמריקאים לשעבר ובהווה שאמרו כי עשרות אלפי כלי נשק הועברו במשלוחים הללו, תוך שימוש בנהלים שנועדו בעיקר להסתיר את היקף הסיוע הצבאי שסיפק ממשל ביידן לישראל.

הדיבורים על משלוחי נשק סודיים חופפים לביקורת האמריקנית הגוברת על התנהגותה של ישראל שלא התחייבה להגן על אזרחים בעזה במהלך המלחמה שגבתה את חייהם של יותר מ-30,000 פלסטינים.

Volunteers in Egypt continue sending food aid to Gaza - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

וושינגטון שוקלת למנוע מישראל להשתמש בנשקה ברפיח

מנגד, ארצות הברית שוקלת צעדים למנוע מישראל שימוש בנשק אמריקאי אם היא תפלוש לרפיח.

הוושינגטון פוסט מסר, בדיווח שפרסם העיתונאי האמריקני דיוויד איגנטיוס, ביום חמישי, כי ממשל ביידן שוקל למנוע מישראל שימוש בנשק אמריקאי בשל חשש שהצבא הישראלי יפתח בהתקפה על רפיח בדרום רצועת עזה, אשר הוא המקלט האחרון ליותר ממחצית מאוכלוסיית רצועת עזה.

העיתון הוסיף כי וושינגטון טרם קיבלה החלטה בקשר לתנאי השימוש בנשק אמריקאי  של ישראל המלחמה ברפיח.

עיתון "הארץ" אמר כי עצם השיקול של הממשל האמריקני באיסור מבטא את הדאגה הגוברת של וושינגטון מהמשבר ההומניטרי בעזה, הדוחה את התקיפה ברפיח.

מנגד, ישראל הופתעה מעצם הדיווח וראתה את האיום האמריקני להגביל את השימוש בנשק כ"קלף לחץ" למניעת התקפה על רפיח ללא "תוכנית משולבת" לפינוי האזור מתושבים כדי להימנע עוד נפגעים אזרחים, כך לפי העיתון הישראלי "ידיעות אחרונות".

Aid workers say deliveries too slow to meet people's demands - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

ביקורת אמריקאית על ישראל

למרות התמיכה הצבאית, המודיעינית והדיפלומטית שמעניקה וושינגטון לישראל במלחמתה בת 153 הימים נגד רצועת עזה, החלו להתעורר חילוקי דעות בין ביידן לנתניהו בנוגע למצב ההומניטרי הקטסטרופלי, למספר העצום של נפגעים אזרחים ולעתיד  עזה.

אתמול, רביעי, חשף האתר האמריקני "אקסיוס" כי ממשל ביידן הפנה ביקורת "מנוסחת בחריפות" כלפי ישראל בנוגע להתנהגותה במלחמה ולמשברים ההומניטריים "הכואבים" שהיא גרמה לאזרחים ברצועת עזה.

העיתון הישראלי "מעריב" דיווח מצדו כי הממשל האמריקני ביקש מישראל לקבוע "לוח זמנים" לסיום המלחמה לפני חודש הרמדאן, וזאת במהלך פגישתו של סאליבן עם גנץ.

הביקורת האמריקנית מגיעה לאור דיווחים לפיהם "לממשל ביידן מתחילה להיגמר הסבלנות כלפי התנהגות נתניהו במלחמה והטענות לפיהן הוא מוגבל על ידי שני שותפיו לממשלה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'", כך נכתב בעיתון "ידיעות אחרונות".

לפי אתר "Axios", "טבח הקמח", שבו נהרגו 112 פלסטינים ו-760 נוספים נפצעו בזמן שהמתינו לשיירות סיוע ב-29 בפברואר, היווה נקודת מפנה אצל ממשל ביידן, שהיה מתוסכל מהתנהגותה האגרסיבית של ישראל.

ראוי לציין כי למחרת הטבח החליט ביידן להתחיל בהצנחות אוויריות אמריקאיות של סיוע הומניטרי בעזה, וקרא לישראל "להקל על מתן סיוע נוסף".

יצוין כי הפער ההולך וגובר בין וושינגטון לתל אביב עולה בקנה אחד עם המשא ומתן המתקיים בבירת מצרים, קהיר, במטרה להגיע להפוגה ברצועת עזה עם תחילת חודש הרמדאן שיחל ביום שני הבא.

המשא ומתן העקיף בקהיר עומד בפני "קשיים", מבלי שהמתווכים יאבדו תקווה להמשך, לאור הלחץ של ממשל ביידן וההיסוס הישראלי להגיע להסכם לפני חודש הרמדאן.

Five days left – food supplies in Gaza nearly exhausted: WFP - YouTube

קרדיט: סוריה טי וי    קרדיט לתמונות: אלגזירה