מבזקי חדשות מהעולם ליום 2-3-2024. מתעדכן

*- דובר מטעם ארמון קנסינגטון עדכן היום כי קייט, הנסיכה מוויילס, “מחלימה”, אולם לא סיפק פרטים נוספים על מצבה לנוכח המסתורין שנמשך בעקבות הניתוח בבטן שעברה לפני כחודש וחצי.

הדובר אמר לחדשות ABC כי “ארמון קנסינגטון הבהיר בינואר את לוחות הזמנים לגבי החלמתה של הנסיכה ונספק רק עדכונים משמעותיים. הקו המנחה הזה נשמר”.

 

*- הרשות השבדית לסיוע לקהילות אמונה, סוכנות של משרד התרבות שמעבירה מענקים ממשלתיים למוסדות דת במדינה, הודיעה כי היא לא תעביר השנה את הסובסידיות לכנסייה האורתודוקסית הרוסית אחרי ששירות הביטחון השבדי העביר מידע שמצביע על כך שנציגים של הכנסייה היו בקשר עם גורמי ביון רוסיים וכי הנציגים “פעול באופן שנחשב כמעודד תמיכה בפלישה הרוסית לאוקראינה”.

“שירות הביטחון מעריך כי רוסיה משתמשת בכנסייה האורתודוקסית הרוסית בשבדיה כגוף לאיסוף מודיעין ולפעילויות אחרות שמאיימות על הביטחון”, נמסר מהרשות השבדית. “זה לא תואם מינהל דמוקרטי ומנוגד לעקרונות היסוד של דמוקרטיה. לכן, לא קיימים התנאים המוקדמים למתן מענקים ארגוניים לקהילה דתית עבור שנת 2024”.

 

*- שירות הכיבוי של טקסס הודיע כי שריפת סמוקהאוס קריק, שמשתוללת בצפון המדינה מאז יום שני, הפכה לגדולה ביותר בתולדות טקסס אחרי שחרכה עד כה שטח של יותר מ-4.350 מיליון דונם (יותר ממיליון אקר). עד כה, הצליחו כוחות הכיבוי להשתלט על שלושה אחוזים בלבד מהשריפה שנסיבותיה עדיין אינן ברורות ואשר נעזרת ברוחות עזות ובמזג אוויר יבש.

*- ניקולאי ריז’קוב, שהיה ראש הממשלה האחרון של ברה”מ, הלך לעולמו בגיל 94.

ריז’קוב כיהן כראש מועצת השרים בין ספטמבר 1985 לינואר 1991, תחת מיכאיל גורבצ’וב, ובמהלך כהונתו התרחש האסון הגרעיני בצ’רנוביל והוא היה שותף להובלת מדיניות הרפורמות בכלכלה הסובייטית.

ב-1991, הוא הפסיד בבחירות לנשיאות רוסיה לבוריס ילצין ובהמשך כיהן כחבר הדומה בשנים 1995 עד 2003 ולאחר מכן כחבר הסנאט עד ספטמבר האחרון.

 

*- בני המשפחות של שמונה חטופים ישראלים-אמריקאים שמוחזקים בידי חמאס פנו לאנשי הדת של בית הנבחרים והסנאט בבקשה שתפילת הבוקר ב-7 במרץ תוקדש לחטופים ולבני המשפחות. באותו יום, בדיוק חמישה חודשים אחרי טבח ה-7 באוקטובר, יישא הנשיא ביידן את נאום מצב האומה בפני שני בתי הקונגרס.

“החטופים האלה הם הבנים, הבעלים, האבות והאחים שלנו – כולם נלקחו על ידי טרוריסטים, סובלים מפציעות מסכנות חיים, ומתמודדים עם התעללות, עינויים ואפילו אלימות מינית במשך קרוב לחמישה חודשים”, נאמר במכתב. “הסיכויים שהחטופים הנותרים ישובו הביתה בחיים מצטמצמים בכל יום שעובר. אנחנו מתייסרים מאז 7 באוקטובר, ללא חדשות לגבי האהובים שלנו ומבלי לדעת אם הם אפילו בחיים”.

המשפחות ציינו כי “עם שילוב של תפילה למען החטופים הנותרים ובני המשפחות שלהם, תפנו תשומת לב למצבם, אבל גם תשלחו מסר רב עוצמה של סולידריות ותקווה ותפגינו את כוחה של התפילה”.

 

*- לולה דה סילבה לא עוצר: נשיא ברזיל טען היום כי ישראל היא שקשרה בין השואה לבין אמירתו כי “מה שמתרחש בעזה קרה רק כאשר היטלר החליט להרוג את היהודים”.

“אפילו לא השתמשתי במילה ‘שואה’. ‘שואה’ הייתה הפרשנות של ראש הממשלה נתניהו, לא שלי”, אמר בריאיון טלוויזיוני. “לא ציפיתי שממשלת ישראל תבין, כי אני מכיר את האזרח (נתניהו) מזה זמן מה. אני יודע מה הוא חושב מבחינה אידיאולוגית”.

לולה גם האשים כי ישראל פועלת בדומה לאופן שבו חמאס פעלה ב-7 באוקטובר. “מוות זה מוות”, אמר. “ברזיל ואני היינו המדינה הראשונה שגינתה את הפעולה הטרוריסטית של חמאס, אבל אני לא יכול לגנות את פעולת הטרור של חמאס ולראות את מדינת ישראל, באמצעות הצבא וראש הממשלה שלה, מבצעים את אותה ברבריות נגד אנשים חפים מפשע”.

 

*- כלי תקשורת המזוהים עם האופוזיציה ברוסיה מדווחים כי פרקליטו של אלכסיי נבלני, וסילי דובקוב, נעצר בחשד להפרת הסדר הציבורי, ימים ספורים אחרי שליווה את אמו של מנהיג האופוזיציה בעת שדרשה לקבל חזרה את גופתו של בנה.

*- הפרלמנט בהונגריה בחר את תומאש שויוק, נשיא בית המשפט החוקתי, לנשיא המדינה החדש במקומה של קתלין נובאק שהתפטרה החודש אחרי שהתגלה כי העניקה חנינה לאדם שהסתיר מעשי פדופיליה בבית יתומים.

134 מחברי הפרלמנט הצביעו בעד שויוק, המתמודד היחיד בבחירות בבחירות, מול חמישה מתנגדים, והנשיא החדש ייכנס לתפקידו רשמית ב-5 במרץ.

 

*- משרד ההגנה האמריקאי הודיע כי ארה”ב ובריטניה ביצעו סבב רביעי של תקיפות משותפות נגד יעדים של החות’ים בתימן, וזאת על רקע העלייה במתקפות נגד כלי שיט. בסך הכל, הותקפו 18 מטרות בשמונה מקומות, כולל אתרי אכסון של טילים ואמצעי לחימה נוספים, מערכות נ”מ, כטב”מים תוקפים, מערכות מכ”ם ואף הושמד מסוק.

*- האמא גברה על הקרמלין: יותר משבוע אחרי מותו של אלכסיי נבלני במושבת העונשין, גופתו הועברה היום לידי אמו לודמילה שלא נכנעה לדרישת הרשויות לקיים קבורה חשאית. “אנחנו לא יודעים אם הרשויות יתערבו באופן שבו המשפחה רוצה לקיים את הלוויה, כפי שמגיע לאלכסיי”, אמרה הדוברת של נבלני, קירה ירמיש.

 

*- הפרלמנט בפולין אישר תיקון לחוק שיאפשר לבנות 15 ומעלה לקבל גישה לגלולת היום שאחרי ללא צורך במרשם. 224 חברים הצביעו בעד התיקון ו-196 התנגדו, וכעת ההצעה עוברת לסנאט, אולם בסביבתו של הנשיא השמרן, אנדז’יי דודה, ציינו כי הוא מסתייג מהגיל המינימלי לשימוש בגלולה ועדיין לא ברור אם הוא יאשר את החוק.

*- מועצת העיר ריגה החליטה לשנות את שמותיהם של רחובות עם שמות רוסיים, כדוגמת מוסקבה, פושקין וגוגול, ובמקומם הם יישאו את שמותיהם של אישים בולטים בהיסטוריה של לטביה.

“בקרוב, לא יהיו עוד שמות שנושאים את האידיאולוגיה של רוסיה האימפריאליסטית בריגה”, אמר סגן ראש העיר, אדוורדס רטניקס. “רחוב מסקבאס (מוסקבה) הוא אחד הרחובות המרכזיים של ריגה והשם שלו לא שולח מסר נכון עבור החברה המקומית או הבינלאומית. השם הקיים מערער את העמדה הלאומית שלנו ואת הריבונות. ריגה מסמלת את הרעיון של עיר לאומית וזה צריך להתאים”.

*- מפגינים פרו פלסטינים השחיתו את משרד הבוחרים של ראש ממשלת ניו זילנד, כריסטופר לוקסון, בעיר אוקלנד. כתובת “פלסטין חופשית” רוססה ליד תמונתו של לוקסון, שעליה נשפך צבע אדום ושפם צויר על פניו של ראש הממשלה. המשטרה פתחה בחקירה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות