מבזקי חדשות מהאזור ליום 2-3-2024. מתעדכן

*- הכרזה שארדואן לא אהב…
מוקדם יותר השבוע בעצרת של נשיא טורקיה ארדואן במחוז המערבי סקאריה הונפה כרזה עליה נכתב: “די לבושת הסחר עם ישראל”. אנשיו של ארדואן לא אהבו את זה ודאגו להסיר מיד את הכרזה.

בטורקיה יש ציבורים גדולים שקוראים להפסיק את יחסי הסחר עם ישראל כל עוד המלחמה בעזה נמשכת. הבעיה היא שישנם דיווחים כי למרות הביקורת החריפה שמשמיע ארדואן כנגד ישראל, ממשיכות חברות טורקיות מובילות וכאלה המקורבות לשלטון לעשות עסקים עם ישראל גם בימים אלה…

 

*- השפעת המלחמה הכלכלית על הנעשה באיראן
למלחמה בעזה השפעה כלכלית על איראן. בגרף המצורף ניתן לראות כי ב-6 באוקטובר שער הדולר בשוק השחור באיראן עמד על 498,000 ריאל בעוד היום הוא עומד על 590,000 קרי פיחות של כ-18.5%. שער הדולר מבטא את “מצב הרוח” של הסוחרים והצרכנים באיראן.

כפי שניתן לראות מהגרף שער הדולר ידע תהפוכות בחמשת החודשים האחרונים. בימים אלה הוא מגיע לרמתו הגבוהה ביותר מאז החלה המלחמה, בדומה למה שקרה בסוך ינואר.

למה העלייה בימים האחרונים? לפי דיווחים מאיראן זה קורה כי פשוט הדולר “נעלם” מהשוק. זה יכול להיות קשור לבחירות הקרבות לפרלמנט, זה יכול להיות קשור למה שעושה הממשלה עם הדולרים וזה יכול להיות קשור לחשש בקרב האיראנים מהתפרצות מלחמה בקרוב…

 

*- משהו קורה עם מצרים
צריך לשים לב למה שקורה במצרים. אחרי עסקת הענק שנחתמה בסוף השבוע ולפיה האמירויות תזרים 35 מיליארד דולר לפרויקט “ראס אלחכמה” עכשיו ישנם דיווחים כי הסעודים נכנסים לתמונה.

לפי אותם דיווחים, הסעודים באמצעות קרן העושר הריבונית שלהם מעוניינים בעסקה דומה לזאת של האמירויות אבל אצלם מדובר בפרויקט “ראס ג’מילה” שבאזור שארם א-שיח’. מדובר בפיתוח שטח של כ-860 אלף מ”ר. לפי הערכות, מדובר בהשקעה סעודית אפשרית של מיליארדי דולר.

אם הדבר אכן יתממש נראה שמדינות המפרץ קיבלו החלטה להוציא את מצרים מהבוץ הכלכלי בו היא שקעה וייתכן שהעיתוי אינו מקרי. ברשתות סבורים כי יש כאן סיפור עמוק יותר שקשור במלחמה בעזה ובנכונות של מצרים לקדם פתרונות גם של קליטת עקורים מרצועת עזה אפילו זמנית דבר שהשלטונות מכחישים בכל תוקף…

 

*- ישנן ידיעות כי שיח’ יונס אל-אסטל מי שמכונה “המופתי של חמאס” נעצר על ידי כוחות צה”ל בח’אן יונס. אם הידיעות נכונות מדובר בהישג חשוב. אל-אסטל הוא לא רק מנהיג דתי חשוב אלא גם חבר בזרוע הצבאית של חמאס.

דרשותיו בשנים האחרונות כללו דה הומניזציה של יהודים וישראלים ובין השאר אמר שיהודים הרבה יותר מסוכנים מחיידקים קטלניים.

אל-אסטל אף פרסם בעבר הלכה אסלאמית שאסור להפגין נגד חמאס והתיר הרג אנשי פת”ח בעת ההשתלטות הרצחנית של חמאס על רצועת עזה בשנת 2007.

 

*- כלי תקשורת ערביים טוענים כי פעילת “זכויות האדם” הערבית ישראלית מי יונס (בתמונה) נשפטה לשנת מאסר בכלא וקנס כספי בשווי 25 אלף שקלים. יונס מאזור ערערה שבמשולש נעצרה כשבוע לאחר הטבח של ה-7 באוקטובר לאחר שהביעה ברשתות תמיכה בעזתים.

*- ראש ממשלת ירדן: אנחנו לא עוזרים לישראל
בפעם הראשונה הגיבה ירדן באופן רשמי לדיווחים כי היא חלק מ”גשר יבשתי” ביחד עם מדינות המפרץ שנועד לסייע לישראל. בשבועות האחרונים נערכו בירדן הפגנות גדולות נגד קיומו של “הגשר היבשתי” שמסייע לישראל בהובלת סחורות. ההפגנות הגיעו עקב פרסומים בירדן בדבר קיומו של גשר כזה. ראש ממשלת ירדן, בישר אל ח’סאונה, הכחיש היום את קיומו של “הגשר “, שמטרתו בעצם לעקוף את מתקפות החות’ים על ספינות המובילות סחורות לישראל דרך הים האדום: “אין גשר יבשתי או ימי מירדן [לישראל], והסדרי התחבורה לירדן וממנה לא עברו כל שינוי כבר יותר מ-25 שנה”, אמר ראש הממשלה הירדני . 

לא ברור אם אמירתו זו תשכנע את הציבור הירדני שמשוכנע שהממשלה מצד אחד משמיעה ביקורת חריפה נגד המלחמה בעזה אך מצד שני מסייעת בחשאי לישראל…

 

*- קטר תמשיך להיות “יקירת המערב” בשנים הבאות וזו הסיבה..
מי שמקווה כי בעתיד קטר תיתקל בבעיות כלכליות, לא ישמח לקרוא את הידיעה הזו. היום הודיע שר האנרגיה של מדינת המפרץ, סעד אלכעבי (בתמונה), על גילוי מאגרי גז גדולים נוספים ב”שדה הצפוני” – שדה הגז הבודד הגדול בעולם אותו חולקת קטר עם איראן. לפי השר, הגילוי החדש יגדיל את כושר הייצור הקטרי של גז טבעי נוזלי ל-142 מיליון טון בשנה, לפני סוף 2030. זוהי עלייה של 85% לעומת רמות הייצור הנוכחיות (77 מיליון טון). קטר נמצאת בעיצומו של פרויקט ענק להרחבת כושר הייצור שלה ועד היום סברו כי הוא יגיע ל-126 מיליון טון “בלבד”.

במילים אחרות, קטר תמשיך להיות “יקירת המערב” בשנים הבאות כשחברות האנרגיה הגדולות ישקיעו בשדה החדש ויפיקו ממנו רווחים ובנוסף קטר תבסס עוד יותר את מעמדה כספקית גז עולמית מובילה.

 

*- התימנים נוהרים לחות’ים
אם להאמין למקורות המקורבים לחות’ים, המלחמה בעזה עשתה להם רק טוב מבחינת הפופולאריות. לפי הדיווחים, מאז החלו החות’ים במתקפות נגד ישראל והספינות בים האדום בנובמבר התגייסו לשורותיהם למעלה מ-200,000 לוחמים חדשים. בתימן מעריכים שהנתון בפועל נמוך יותר אך מזהירים כי ההתחזקות של החות’ים מקטינה את הסיכוי להשגת הסדר שלום פנימי בתימן.

*- האמירויות “מצילה” את מצרים?
האם אתמול נרשמה נקודת מפנה משמעותית ואולי אף היסטורית מבחינת הכלכלה המצרית. אתמול חתמו מצרים והאמירויות על הסכם ולפיו המדינה המפרצית, כך לפי ראש ממשלת מצרים, תזרים בחודשיים הקרובים למשק המצרי 35 מיליארד דולר. חלק מהסכום כולל 11 מיליארד דולר שהאמירותים נתנו למצרים כפיקדון ובעצם עתה זו הופכת להשקעה או אם תרצו שמיטת חובות.

ההשקעה האמירותית תתמקד במגה פרויקט הנקרא “ראס אלחכמה” כ-200 ק”מ מערבית מהעיר אלכסנדריה שלחופי הים התיכון. הרעיון הוא לבנות עיר חדשה שתכלול גם אטרקציות תיירותיות. העלות הכוללת של פרויקט זה מוערכת בכ-150 מיליארד דולר.

מצבה הכלכלי של מצרים באחרונה בכי רע. היא סובלת מחוב חיצוני של כ-165 מיליארד דולר וערך המטבע שלה בצניחה חופשית. אם ההסכם ייצא לפועל האמירויות מצילה את מצרים ומשטרו של א-סיסי ולכך יש גם משמעויות מדיניות.

*- יום הערביזציה של הצבא הירדני (1952):

תמונה

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות