הגיע הזמן: ישראל חייבת לעבור מאסטרטגיה של הרתעה לאסטרטגיה של החלטיות

הגיע הזמן שישראל חייבת לעבור מאסטרטגיה של הרתעה לאסטרטגיה של החלטיות.

כדי לספק ביטחון לאזרחיה , על ישראל לצאת למלחמה עם חיזבאללה .

הרעיון של נסיגת חיזבאללה לנהר ליטני הוא מיושן ונאיבי, ואינו מציע פתרון לטווח ארוך , חיזבאללה עדיין יחזיק בכ-200,000 טילים ורקטות , צי של מל”טים ויכולות מעקב מתקדמות.

הממשל האמריקני כן יתמוך בפעולות ישראל , לאור האיפוק של ישראל בתגובה לפרובוקציות של חיזבאללה מאז אוקטובר.

ריסון זה היה חלק מהסכם לא רשמי עם ממשל ביידן , שביקש למנוע מלחמה בלבנון . אם חיזבאללה לא ייסוג מעבר לנהר הליטני באמצעות מאמצים דיפלומטיים, לישראל תהיה לגיטימציה אמריקאית למלחמה בקנה מידה מלא .

גם אם ישראל תצליח לדחוק את חיזבאללה מספר קילומטרים אחורה מגבולה באמצעים פוליטיים או צבאיים מוגבלים , מהלך כזה יהיה רחוק מלפתור את האיום הצפוני . הרעיון של נסיגת חיזבאללה מעבר לנהר הליטני הוא מיושן ונאיבי, ואינו מציע פתרון לטווח ארוך. האיום מצד חיזבאללה משתרע מעבר לפלישות לגבול ולהתנחלויות הצמודות לגדר.

 

חיזבאללה עדיין יחזיק בכ-200,000 טילים ורקטות, צי מל”טים ויכולות מעקב מתקדמות. הם ימשיכו לשדרג את מערכות ההגנה האוויריות שלהם ולחזק את נוכחותם הצבאית ברחבי לבנון. גם אם חיזבאללה יעמוד בהסכם לסגת מעבר לליטני ויימנע מלתקוף את יישובי הצפון , כוחו ויכולותיו צפויים להתחזק עם הזמן .

תרחיש זה ישאיר את ישראל להתמודד עם אויב אדיר יותר בעתיד, שכן חיזבאללה כבר מהווה איום רציני ומסוכן , שני לאחר איראן . בנוסף , ארסנל הטילים והרקטות של חיזבאללה ימשיך להוות איום משמעותי והרסני על ישראל כולה.

 

ישראל חייבת לעבור מאסטרטגיה של הרתעה לאסטרטגיה של החלטיות. פעולות צבאיות לא צריכות לכוון אך ורק להרתיע את חיזבאללה, כפי שהיה במלחמת לבנון השנייה, אלא צריכות להיות חלק ממלחמה כוללת להביס את חיזבאללה. הדבר יכלול הכנת הציבור הישראלי למלחמה רחבת היקף בלבנון שמטרתה פירוק חיזבאללה, כולל כיבוש דרום לבנון והרס של ערים לבנון גדולות כמו ביירות.

Beirut explosion multiplies Lebanon's crises | Beirut explosion News | Al  Jazeera

 

קרדיט: ד”ר עומר דוסטרי    הביא לפרסום: מאיר בר    קרדיט לתמונות: אלגזירה