מבזקי חדשות מהעולם ליום 24-2-2024. מתעדכן

*- אמו של אלכסיי נבלני סיפרה כי היא ראתה לראשונה את גופתו של בנה, קרוב לשבוע אחרי שמנהיג האופוזיציה הרוסית מת במושבת העונשין שבה הוחזק. היא ציינה כי לא התאפשר לה לקבל את הגופה, וכי החוקרים הם שקובעים את התנאים לגבי מקום הקבורה, המועד והאופן – וזאת לפי הנחיות הקרמלין. כמו כן, הדוח הרפואי נכתב כי נסיבות המוות היו "טבעיות".

*- הנשיא ביידן נועד אתמול עם יוליה ודשה נבלניה, אלמנתו ובתו של אלכסיי נבלני. "מורשת האומץ של אלכסיי תמשיך לחיות ביוליה ובדשה, ובאין ספור האנשים ברחבי רוסיה שנאבקים למען דמוקרטיה וזכויות אדם", אמר ביידן.

*- מועצת העיר ריגה החליטה לשנות את שמותיהם של רחובות עם שמות רוסיים, כדוגמת מוסקבה, פושקין וגוגול, ובמקומם הם יישאו את שמותיהם של אישים בולטים בהיסטוריה של לטביה.

"בקרוב, לא יהיו עוד שמות שנושאים את האידיאולוגיה של רוסיה האימפריאליסטית בריגה", אמר סגן ראש העיר, אדוורדס רטניקס. "רחוב מסקבאס (מוסקבה) הוא אחד הרחובות המרכזיים של ריגה והשם שלו לא שולח מסר נכון עבור החברה המקומית או הבינלאומית. השם הקיים מערער את העמדה הלאומית שלנו ואת הריבונות. ריגה מסמלת את הרעיון של עיר לאומית וזה צריך להתאים".

 

*- הפרלמנט בפולין אישר תיקון לחוק שיאפשר לבנות 15 ומעלה לקבל גישה לגלולת היום שאחרי ללא צורך במרשם. 224 חברים הצביעו בעד התיקון ו-196 התנגדו, וכעת ההצעה עוברת לסנאט, אולם בסביבתו של הנשיא השמרן, אנדז'יי דודה, ציינו כי הוא מסתייג מהגיל המינימלי לשימוש בגלולה ועדיין לא ברור אם הוא יאשר את החוק.

*- סנטקום דיווח כי מטוס אמריקאי וספינת מלחמה של אחת מחברות הקואליציה הפילו הבוקר שישה כטב"מים של החות'ים אחרי שזוהו כאיום על הכוחות הימיים של מדינות הקואליציה.

בנוסף, שני טילים בליסטיים נגד ספינות פגעו באוניית המטען איסלנדר, נושאת דגל פלאו ובבעלות בריטית, ונמסר על פצוע אחד ועל נזק, אולם האונייה ממשיכה בדרכה.

 

*- שר החוץ של הונגריה, פטר סיירטו, מבקר היום באיראן. הוא נועד עם עמיתו, חוסיין אמיר-עבדולאהיאן, וקודם לכן השתתף במפגש של הוועדה לשיתוף פעולה כלכלי בין המדינות. סיירטו ציין כי "מעמדה האסטרטגי של הונגריה מהווה הזדמנות לגשר בין מזרח לבין מערב".

בשבוע שעבר, השר לביטחון הציבור של סין, וונג שיאוהונג, קיים ביקור בבודפשט, במהלכו נועד עם ראש הממשלה, ויקטור אורבן, וחתם על הסכמים להעמקת שיתוף הפעולה בתחומי השיטור וביטחון הציבור.

ועל הקשרים ההדוקים בין הונגריה, שתהפוך לנשיאה התורנית של האיחוד האירופי במחצית השנייה של השנה, לבין רוסיה כבר נכתב רבות.

ולצד כל זאת, צריך להזכיר שהונגריה הייתה היחידה השבוע מבין חברות האיחוד האירופי שלא הצטרפה להצהרת שרי החוץ שקראו להפסקת אש במלחמה בעזה והפצירו בישראל שלא להרחיב את הלחימה לרפיח.

 

*- משלם את המחיר: חברת בואינג פיטרה את אד קלארק, ראש התוכנית לייצור מטוסי נוסעים מסדרת 737 מקס, חודש וחצי אחרי שחלק של מטוס מדגם 737 מקס 9 של חברת אלסקה איירליינס התפרק באוויר והוביל לחקירה של מינהל התעופה הפדרלי שמצאה כי ארבעה בריחים היו חסרים בעת שהמטוס יצא מהמפעל.

קלארק, מהנדס בהכשרתו עם 18 שנות ניסיון, מונה לתפקיד בשנת 2021, כאשר בואינג עמדה להחזיר את הדגם הפופולרי לשירות אחרי שתי התרסקויות קטלניות. קייטי רינגולד, כיום סגנית נשיא למשלוחי דגם ה-737 שהצטרפה לחברה בשנת 2011, מונתה במקומו של קלארק.

 

*- לראשונה מאז ההודעה על האבחנה כי הוא חולה בסרטן, המלך צ'רלס השלישי תועד בפגישת עבודה עם ראש הממשלה, רישי סונאק, בארמון בקינגהם. "היו כל כך הרבה מסרים וכרטיסי ברכה נפלאים, זה גרם לי לבכות רוב הזמן", הודה המלך.

*- בית המשפט העליון באלבמה קבע שגם עוברים מוקפאים הם "ילדים" במסגרת החוק – המוסד הרפואי הגדול במדינה הדרומית החליט לעצור את הפריות המבחנה מחשש שמטופלות ורופאים יהיו נתונים להליכים פליליים, וארגוני זכויות נשים חוששים שעוד מדינות יקבלו החלטות דומות כפי שהיה אחרי ביטול הזכות להפלות.

על הסערה החדשה בארה"ב – בכתבה באתר מעריב: https://www.maariv.co.il/news/world/Article-1078320

 

*- היום לפני 30 שנה נעצר אחד הבוגדים הגדולים ביותר בתולדות המודיעין האמריקאי – אולדריץ' איימס, סוכן CIA ותיק שריגל במשך קרוב לעשור עבור הקג"ב הסובייטי והעביר פרטים מסווגים שהביאו לחשיפת מקורות אנושיים של ה-CIA ושל ה-FBI בתוך ברה"מ ולחשיפת שיטות פעולה.

איימס, שהצטרף לסוכנות הביון האמריקאית בתחילת שנות השישים, התמחה בשירותי הביון הרוסיים ואף דיבר רוסית. במהלך שירותו, הוא היה מוצב באנקרה, שם עסק בין השאר בגיוס מקורות בקרב קציני ביון סובייטיים, וגם שירת במקסיקו סיטי ובניו יורק.

באפריל 1985, בעת שהיה מוצב במחלקה לעניינים סובייטיים ומזרח אירופיים במטה ה-CIA בלנגלי, הוא הציע את שירותיו לסוכני הקג"ב בשגרירות ברה"מ בוושינגטון וקיבל תשלום של 50 אלף דולר. בחודשים הבאים, הוא העביר מידע על מקורות אנושיים ועל מבצעים טכניים נגד ברה"מ ואף נועד עם סוכן קג"ב בקולומביה.

המפעיל של איימס היה ויקטור צ'רקשין, קולונל בקג"ב שהיה מוצב בשגרירות בוושינגטון ואשר הפעיל גם את הבוגד המקביל מה-FBI, רוברט הנסן. מאחר שהמידע של איימס העיד על כך שהאמריקאים מפעילים "חפרפרות" רבות בתוך הקג"ב, צ'רקשין עדכן אישית את ראש ביון החוץ בקג"ב, ולדימיר קריוצ'קוב, על הסוכן החדש שלו והמידע נשמר בקבוצה מצומצמת של יודעי סוד.

איימס המשיך בפעילות הריגול שלו לטובת הקג"ב גם בעת שהיה מוצב ברומא בין סוף 1986 ל-1989, וגם לאחר שובו לוושינגטון, שם נהג להסתיר את המידע בנקודות מסתור שונות. המידע של איש ה-CIA הבוגד בביא לחשיפתם של מקורות רבים של האמריקאים בברה"מ, חלקם הביאו מודיעין אסטרטגי חיוני, והם נעצרו והוצאו להורג.

איימס קיבל יותר משני מיליון דולר מהרוסים, ועל אף סגנון החיים הראוותני שלו, הוא לא נחקר. רק באביב 1993, פתחה הבולשת בחקירה בשל החשד סביב מקורות המימון שלו ובשל המעורבות שלו במבצעים שנחשפו. בחודשים הבאים, התנהל מעקב פיזי ואלקטרוני אחרי איימס, כאשר ראיות על קשריו עם הרוסים התגלו באשפה שלו ובמחשב האישי שלו אחרי שהסוכנים פרצו לביתו.

איימס ורעייתו רוזאריו נעצרו ב-21 בפברואר 1994 ליד ביתם בארלינגטון שבווירג'יניה וחודשיים מאוחר יותר הם הודו בריגול לטובת רוסיה. איימס נידון למאסר עולם ללא אפשרות חנינה וכיום, בן 82, אסיר מספר 40087-083 עדיין נמצא בכלא הפדרלי באינדיאנה. רעייתו נידונה ל-63 חודשי מאסר על העלמות מס וקשירת קשר לביצוע עבירות ריגול.

בריאיון שהעניק לניו יורק טיימס בסוף יולי 1994, הודה איימס כי "כסף היה המניע". הוא הוסיף כי "הייתי חרד ונדהמתי והייתי בהלם ומפוחד" כאשר הבין כיצד הרוסים עצרו את הסוכנים שעליהם הלשין ושחלקם הוצאו להורג. עם זאת, הוא לא הביע חרטה אלא האשים כי האופן שבו פעלו הרוסים "סיפק לעולם על צלחת כסף את ההוכחה שהייתה חדירה" לתוך הביון האמריקאי וכך מנעו ממנו להמשיך בפעילות עוד שנים נוספות.

 

*- ליז טראס הציגה את עטיפת הספר החדש שלה שייצא לאור בעוד כחודשיים. את הכהונה שלה כראש ממשלת בריטניה, שיא שלילי של פחות מ-50 יום, אפשר היה לסכם בחוברת.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה : ליז טראס