הנדסת תודעה במלוא העוצמה: הפייק מאחורי תמונות של תגבורת מצרית על גבול עזה

כשהחשש ממתקפה קרקעית ישראלית על העיר רפיח, הסמוכה לגבול מצרים המאכלס 1.4 מיליון עקורים פלסטינים  מתגבר, החלו להתפשט עשרות תמונות של תגבורת צבאית מצרית והמוני מצרים על הגבול.

מפרסמי הסצנות הללו ברשתות החברתיות טענו כי הם הראו מה שנראה כתגבורת מצרית מול הגבול עם רצועת עזה.

תמונות ישנות!

אך התמונות הללו כולן ישנות, ולכן הן אינן מציגות המונים מצריים בשעות האחרונות כפי שהפרסומים מראים, אם כי כמה כלי תקשורת ערביים ומערביים כבר דיברו על תגבורת מצרית נוספת במהלך הימים האחרונים.

התמונה הראשונה, שבה נראים נושאות משוריינים, פורסמה על ידי סוכנות הידיעות AP ב-2012, וצולמה באזור אל-עריש, ב-9 באוגוסט של אותה שנה.

בעוד שהתמונות הנוספות פורסמו באוקטובר האחרון, בהן נראים כלי רכב משוריינים של צבא מצרים ליד הגבול המצרי עם עזה, על פי סוכנות הידיעות הצרפתית.

באשר לתמונה המציגה מטוס קרב על מסלול, היא פורסמה באתר של צלם עיתונות, שאמר כי צולם ב-15 בינואר 2020 במצרים.

ראוי לציין כי האיום של ישראל לפתוח במתקפה על רפיח, הגדושה בעקורים, עורר בימים האחרונים דאגה בינלאומית וערבית, במיוחד במצרים, שהתריעה שוב ושוב, מאז פרוץ המלחמה בעזה ב-7 באוקטובר, מעקירה כפויה של פלסטינים מהרצועה הנצורה.

אתמול, חמישי, חזר מושל צפון סיני, מוחמד עבד אל פאדיל שושה, בהצהרות לעיתונאים, כי “העמדה המצרית ברורה וכנה והוכרזה על ידי ההנהגה הפוליטית מיד לאחר מלחמת ישראל בעזה, שאסור לאפשר את העקירה הכפויה של תושבי עזה למצרים לצמיתות”.

הוא גם הדגיש כי ארצו ערוכה לכל התרחישים במקרה שישראל תבצע פעולות צבאיות בנפת הגבול הפלסטינית.

3

קרדיט: אלערביה