איראן מגבירה את השימוש בכטב"מים נגד אוייביה בצפון מערב סוריה. מה מאחורי?

מחקרים ודיווחים מקומיים בסוריה  אישרו כי לאיראן יש ארבעה מניעים לשימוש הנרחב שלה במזל"טים בתוך אזורי האופוזיציה הסורית בצפון מערב המדינה ובאזורים שבהם פרוסים כוחות אמריקאים במזרח המדינה.

בעצם השימוש האיראני הנרחב בכטב"מים ככלי נשק עיקרי בהתקפותיהם בכל רחבי צפון סוריה היא רוצה לאותת לטורקיה על יכולתה ליצור מציאות שטח חדשה עם אפשרות לערער את היציבות השברירית שהאזור עד לה מזה כ-3 שנים. 

בנוסף איראן רוצה ללחוץ על אנקרה לאחר שהאחרונה ממשיכה לדחות את  תוכניותיה להסגת כוחות צבא טורקיה מסוריה.

באמצעות שימוש רב בכטב"מים ובטילים, הצליחה איראן גם לגרום לשיבוש ברור במצב היציבות באזורים שבהם פרוסים כוחות ארה"ב במזרח סוריה, ולהפעיל לחץ על וושינגטון על ידי הגברת תקיפות חוזרות ונשנות על אתרים הצבאיים שלה ובכך לסייע למימוש האינטרסים של בעלי בריתה המקומיים באתרים אלה, בנוסף להחלשת היכולות של ה-SDF ( המחתרת הכורדית הנאמנה לארה"ב ) בהוצאה לפועל של משימותיו הצבאיות.

 

האם מדיניות איראנית זאת מיושמת גם בדרום סוריה מול גבול ישראל? 

בעבר הלא רחוק איראן הלכה וריכזה סד"כ כטב"מים גדול בידי המיליציות השיעיות שנפרסו מול גבול ישראל בכוונה להכיל את כוונותיה ההתקפיות גם מול ישראל.

אך הפצצות אוויריות חוזרות ונשנות על מחסנים שהכילו כטב"מים לקראת הפעלה, נתנה לאיראן להבין שאם היא תמשיך במדיניות שלה מול גבול ישראל היא מסכנת את קיומה בכל רחבי סוריה , וכרגע איראן האטה בהרבה את הכנותיה מול החזית הישראלית הגובלת בשטח סוריה.

קרדיט: אלבלדי   קרדיט לתמונות: תסנים