בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 8-2-2024

עיקרי הסקירה:
*- צה”ל מעמיק את ההשתלטות על ח’אן יונס, ומרחיב הלחימה במחנות המרכז, לצד לחימה בצפון הרצועה, לאחר שאזורים שפונו, נכבשו מחדש בידי החמא”ס.
*- הקהיליה הבינ”ל בסיוע גורמים בישראל, ממשיכה לחתור לעסקת חילופין שתביא לסיום הלחימה ברצועה, ובהמשך לכינון מדינה פלסטינית באיו”ש והרצועה.
*- יו”ר הרש”פ מוביל מהלכים שמטרתם להוכיח רפורמה ברש”פ, כך שתזכה בגיבוי בינ”ל, ובראשם התחייבות לבחירות כלליות, ושיקום מנגנוני הבטחון.
*- הרש”פ משלמת בימים אלו את שכר חודש דצמבר 23, בצל איום העובדים לפתוח בעיצומים. ברקע, נעצר מורה שהוביל את מחאת המורים באיו”ש כנגד הלנת שכרם.
*- החרפה בלחימה בצפון, בעוד ארה”ב מסתפקת בתגובה רופסת על רצח 3 חיילים אמריקאי בירדן באמצעות כטב”מ איראני ששוגר מעראק.

ובהרחבה:
המציאות של הימים האחרונים מציגה כאילו “שני יקומים החיים במקביל”. מחד, צה”ל נלחם ברצועה בגבורה עילאית ובנחישות חסרת תקדים. למרות צמצום משמעותי בכוחות, משלים צה”ל את כיבוש ח’אן יונס, כאשר בלטו בהקשר זה כיבוש מוצב קאדסיה, אחד ממעוזי החמא”ס הבולטים שחלק גדול ממנו שכן מתחת הקרקע ושימש כמפקדה של החמא”ס, ופינוי בית החולים “אלאמל”, ששימש יחד עם בית החולים נאצר, כ”מפקדה אזרחית של הארגון”. בד בבד, הוגבר הלחץ על אזור מחנות המרכז והעיר דיר אלבלח, כאשר עדיין לא החל מהלך של פינויים המוחלט והשתלטות על השטח. ובצפון הרצועה, צה”ל מוצא עצמו נאלץ לכבוש מחדש, אזורים שעליהם כבר השתלט בתחילת הלחימה הקרקעית, אך יציאת כוחותינו מהם, אפשרה לחמא”ס לשוב ולפעול בהם, ואפשר לומר למרבה הצער, שצה”ל מוצא עצמו משלם מחיר כפול על אותו מוצר. כמובן שכל אלו גבו מאיתנו מחיר כבד מאוד בחיילים קדושים וטהורים שמסרו נפשם במערכה הכבדה.

הנה תמונות ממסדר ניצחון ושירת התקווה של חיילי צה”ל בלב ח’אן יונס:

https://www.facebook.com/reel/792009669627890

מנגד, הקהילה הבינ”ל, בהובלת ארה”ב, ואיתה גורמים מערביים דוגמת צרפת, בריטניה וגרמניה, וערביים, בראשות קטר, מצרים, סעודיה וירדן מנסים לקדם מהלכים שמשמעותם חזרה למציאות של 6 אוקטובר, בשינוי אחד שהוא העברת הרצועה מידי החמא”ס לסוג כזה או אחר של רשות פלסטינית. כמובן, שבמוקד המהלך, עסקה כלשהי לשחרור החטופים, במחיר כבד מאוד של שחרור מרצחים, שחלקם, דוגמת מרואן ברגותי למשל, אמורים למלא תפקיד מרכזי בקידום המהלך.
חשוב לציין שבנסיונות אלו משולבים לא מעט גורמים ישראליים שפעילותם ממומנת בהרבה מאוד כסף זר, המתהדרים לשוא בשם של ” מטה משפחות החטופים”. קשה לראות אותם נאבקים למשל על עצירת הכנסת כמויות מטורפות של ציוד, מזון ושאר מגדנות לרצועה. למעשה תביעתם היחידה הינה שישראל “תיכנע באופן מוחלט לדרישות החמא”ס”. נציין, שהפעילות של קבוצה זו, מעניקה לראשי החמא”ס רוח גבית להקשיח עמדות, ומסייעת להם לשכנע את התושבים, שישראל אכן ניצבת לפני שבירה והפסקת הלחימה. לא בכדי הפגנות אלו מקבלות סיקור נרחב בכל כלי התקשורת הערביים תומכי החמא”ס.
חשוב לציין, שרוב מה שמכונה “סיוע הומניטארי”, מגיע ישירות לידי אנשי החמא”ס, והוא נמכר בשווקים במחירים מופקעים, במקום להגיע לתושבים הרגילים, שכדי לזכות ל”קמצוץ” מאותו סיוע, נדרשים להשמיע כל העת קריאות בזכות אנשי החמא”ס, למרות שאין הם מאמינים כלל בדרכו, ומשלמים מחיר כבד על מעשיו. בין היתר מדווח, כי שק קמח, שנמכר בעבר בכ- 50 שקל, נמכר כיום בלמעלה מאלפיים ₪ בשווקי הרצועה. חלק אחר של הסיוע מגיע לידי אנשי אונר”א, שגם מרביתם מזוהה עם החמא”ס, והוא מחולק בעיקר למי שמשתף פעולה עם הארגון.

הנה דובר אונר”א בירושלים כאזם אבו ח’לף מגנה את הפסקת הסיוע לארגון ע”י שורה של מדינות בעולם:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/935949384868446?idorvanity=357103281849

כדי שנבין, מהיכן יש לתושבים ברצועה סכומי עתק לרכוש את המוצרים הללו? פורסם השבוע על תפיסת עשרות מליוני שקלים ודולרים, ששימשו את בכירי החמא”ס ברצועה, מרבית הכסף מקורו מאיראן. חשוב להבין, שלא רק בכירי החמא”ס נהנו מסכומי כסף גדולים, עשרות אלפים מתושבי הרצועה נמנו על המערכים הצבאיים של החמא”ס, והיו שותפים בשלל. לא בכדי, כמעט בכל בית ברצועה אותרו פירי מנהרות, סליקים, מחרטות ליצור נשק, מחסני אמל”ח ועוד. לא מדובר באוכלוסיה תמימה, אלא בתושבים שחלק ניכר מהם היה מגוייס ושותף לפשעי הטרור.
ומכאן ליהודה ושומרון: שורה של פעילויות צה”ל ברחבי איו”ש, בדגש על גזרת ג’נין נתקלו גם השבוע באש מאסיבית של מחבלים, ובמטעני נפץ. אמנם ניתן לזהות ירידה מסויימת בעצמת הירי, אבל לא במה שנוגע למטענים. כח צה”ל פעל השבוע במחנה הפליטים נור אלשמס, כנגד חוליית טרור של הפת”ח, וכשאנשיה סירבו להסגיר עצמם, הושמד הבית בירי נ.ט. ובאמצעות דחפור, ו- 3 המחבלים חוסלו.

הנה תמונות מהאירוע:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/2366312336903040?idorvanity=357103281849

תקריות של ירי והפעלת מטענים לעבר כוחות צה”ל נרשמו השבוע כמעט מדי יום, אך למרות זאת לא דווח השבוע על הרוגים מקרב המחבלים פרט לתושב כפר עין שמצפון לראמאללה, שמת השבוע לאחר שנורה ונפצע לפני כשבועיים בעימותים מול צה”ל. נראה שצה”ל מצמצם במכוון את הפעילות בגזרות החמות, ונמנע מחיסול מחבלים שאינם מוגדרים כ”פצצות מתקתקות”, שכן מחבלים חמושים ישנם לרוב ברחבי איו”ש. ייתכן שהדבר קשור ללחצים בינלאומיים, וגם למגעים שדווח שהתקיימו השבוע בין ראש השב”כ ומתאם הפעולות בשטחים לחסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ברש”פ.

השבוע האחרון, לווה גם בלא מעט ניסיונות פיגוע ובכלל זה: פיגוע דקירה ליד עיזריה- מעלה אדומים, ללא נפגעים, פרט למחבל שחוסל. בבאר שבע תושב טירה כנראה עם נטיה אובדנית נהרג לאחר נסיון חטיפת נשק משוטר. פעיל חמא”ס ניסה לבצע פיגוע ירי בחסם הכניסה הדרומית לשכם, באזור בית פוריכ וחוסל גם הוא. מדובר בדור שני למחבלים שחוסלו. מחבל אחר ניסה לבצע פיגוע בחסם המזרחי של שכם ליד שבי שומרון. בחסדי ה’, נרשמה רק פגיעת ירי בקסדה של חייל צה”ל, טרם שגם המחבל הזה חוסל.
ברקע לכל אלה ביקר מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן בראמאללה ונועד עם אבו מאזן, שתבע ממנו מסגרת זמנים להכרה במדינה פלסטינית ביהודה ושומרון ועזה, תוך הדגשה שמייד לאחר מכן תקיים הרש”פ בחירות כלליות ככמבוא לתהליך בניה מחדש של מוסדותיה. בהמשך, כינס אבו מאזן את המועצה המרכזית של הפת”ח וחזר על מסר זה.
בד בבד, הודיעה הרש”פ על תשלום 60% משכר עובדי המנגנון הציבורי לחודש דצמבר 2023 (להזכירכם, אנחנו כבר בחודש פברואר). בפועל לא היתה לרש”פ בעיה לשלם את המשכורות הרבה קודם לכן, אך מדובר באמצעי לחץ על ישראל והקהיליה הבינ”ל להימנע מקיזוז כספי התמיכה בטרור, שהרש”פ משלמת, מכספי המסלקה. על רקע העיכוב והתשלום החלקי, הודיע איגוד הרופאים באיו”ש על עיצומים, ואיים בשביתה כללית, במידה ולא ישולם השכר המלא לרופאים ועובדי הרפואה.

מנגד, הודיע מנגנון הבטחון המסכל באיו”ש על חשיפת זהותו של מי שכונה “אדם אדם”,, מי שהוביל את שביתת המורים באיו”ש, בשל אי קבלת שכרם המלא, ומדובר בתושב דורא שבגזרת חברון ושמו אחמד עמרו אבו יאמן, שכמובן נעצר ומטופל בשיטות העדינות של מנגנוני הרש”פ.
המנגנונים הכריזו גם על פיענוח שני מקרי שוד מזויין שעוררו סערה בתקופה האחרונה, לאחר שהוסרטו במצלמות האבטחה: שוד חנות סלולאר בח’רבת אלמצבח, ותחנת דלק בכפר בית ליד, ליד טול כרם. דוברי הרש”פ מנסים לטעון שהצלחות אלה מוכיחות שמנגנוני הרש”פ הם הכתובת הנכונה גם לניהול רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. יש לקוות שאף אחד לא ייקח טענות אלה ברצינות רבה מדי.
לצד זאת, נמשכת ומתרחבת הלחימה בחזית הצפונית. אנשי חזבאללה מתנים את הפסקתה בהפסקת הלחימה ברצועה, וישראל בתורה, עדיין נמנעת מפתיחת חזית בהיקף מלא, למרות המחיר היקר של פינוי עשרות אלפים מבתיהם בגבול הצפון, וגם פגיעות כבדות ברכוש ובנפש. צה”ל מסתפק בירי תגובה, ובהפצצות מהאויר, מה שמביא את אנשי חזבאללה להגביר עוד ועוד את מתקפותיהם, ולדחות כל הצעה להפסקת אש ולפינוי אנשיהם אל מצפון לנהר הליטאני כפי שקבעה החלטת האו”מ 1701. ארה”ב שבה ושיגרה ללבנון את המתווך עמוס הוכשטיין, אך בשלב זה לא נראה שהוא האיש שיביא את תושבי הצפון בחזרה לבתיהם.

אחת הסיבות לכך ששליחות הוכשטיין נתפסת כחסרת סיכוי הינה הרפיסות המוחלטת שמפגינים האמריקאים בעקבות הריגת 3 חיילים אמריקאים בירדן באמצעות כטב”מ איראני ששוגר מעראק, והמשך המתקפות של החותים בתימן על ספינות בים האדום. האמריקאים בגיבוי בריטי אמנם ביצעו מספר תקיפות מהאויר בתימן, סוריה ועראק, ואף חיסלו באחת מהן את ראש ארגון חזבאללה עראק אבו בכר אלסעדי, אך הם נמנעים בעקביות מכל פעולה כנגד “ראש הנחש”- איראן. כך יכולים האיראנים להמשיך ולהפעיל את שלוחיהם בכל מקום בלא לשלם מחיר, וזאת, בעודם מתקדמים במלוא המרץ לכיוון פצצה גרעינית. ניתן אף להעריך, שכבר יש ברשותם יותר מפצצה אחת, וכל שנותר הינו להציבה על טילים מוכנים לשיגור. נזכיר שהאיראנים פתחו מערך טילים עצום, כך שייתכן מבחינה זו, שישראל והעולם כבר איחרו את הרכבת. הבה נקווה שלא.

הנה תמונות משיגור 3 לוויינים איראניים לחלל לפני פחות משבועיים על גבי טילים איראניים:

ולסיום: היום חל חג “אלאסראא’ ואלמעראג'”, יום עליית מחמד לשמים דרך מסגד אלאקצא (שאינו בהכרח בירושלים, למרות הנסיון הערבי לטעון שאכן הוא שם), לאחר טיסת הלילה על סוס הפלא “אלבוראק”. בשבת הקרובה יחל ככל הנראה חודש שעבאן, החודש המקדים את חודש הרמדאן, שיחל ב- 10 או 11 במרץ (במקביל לחודש אדר ב’), ואז ב- 9 או 10 אפריל יחול חג עיד אלפיטר המוסלמי שיימשך 3 ימים, במקביל לתחילת חודש ניסן.

עד כאן להשבוע- שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI