זאבי צ'רנוביל מפתחים גנים עמידים לסרטן

צוות ביולוגיה התפתחותית באוניברסיטת פרינסטון בניו ג'רזי, ארה"ב, בוחן דגימות שנלקחו מזאבים בתוך ומחוץ לאזור ההרחקה של צ'רנוביל האוקראיני, שפיתחו עמידות לסרטן, מה שמעורר תקווה שהתוצאות יסייעו להילחם במחלה הממארת הזו בבני אדם.

לפי העיתון הבריטי " הטלגרף ", הצוות מצא שזאבים החיים באזור הכלכלי האירופי שינו את מערכת החיסון, בדומה לחולי סרטן שעוברים הקרנות, בנוסף לשינויים גנטיים שנראים כמגנים מפני סרטן.

הצוות מקווה שהמחקר יזהה בסופו של דבר מוטציות פרואקטיביות שעלולות להגביר את הסיכוי להילחם בסרטן בבני אדם.

אסון צ'רנוביל התרחש ב-26 באפריל 1986, כאשר פיצוץ כור מס' 4 בתחנת הכוח הגרעינית הוביל להתפשטות קרינה רדיואקטיבית ברחבי אירופה.

שני אנשים מתו מיד ו-29 במהלך הימים אחריהם עקב מפגיעת קרינה חריפה, בעוד שהאו"ם העריך שכ-4,000 אחרים מתו כתוצאה מהפיצוץ. נשים רבות גם הפילו את עובריהן מחשש להיחשף להרעלת קרינה.

עם זאת, בשנים האחרונות, חוקרים גילו שסגירת האדמות שמסביב לבני אדם איפשרה לחיות בר לשגשג, כאשר האזור כיום מהווה מקלט לבעלי חיים רבים, כגון דוב חום, זאבים, חזירים וצבאים, כמו גם 60 מינים נדירים של צמחים.

חוקרים מאוניברסיטת פרינסטון גילו שזאבים באזור צ'רנוביל חשופים לעד 11.28 מילירם של קרינה ביום לאורך חייהם, שזה יותר מפי 6 מהגבול הבטוח לבני אדם.

החוקרת קארה לאב הסבירה שזאבים "שינו את מערכת החיסון בדומה לחולי סרטן שעוברים טיפול בקרינה". אך חשוב מכך, הם גם זיהו חלקים ספציפיים במידע הגנטי של בעלי החיים שנראו עמידים מול סיכון מוגבר לסרטן.

מחקרים קודמים הראו שחשיפה לקרינה מאיצה את קצב המוטציה הגנטית בקרב צמחים, כאשר מינים מסוימים מפתחים כימיה חדשה שהופכת אותם לעמידים יותר בפני נזקי קרינה ומגנים על ה-DNA שלהם.

המדענים ציינו שבעבר, כאשר צמחים התפתחו, רמות הקרינה הטבעית על פני כדור הארץ היו גבוהות בהרבה ממה שהן כעת, כך שייתכן כי מינים הצליחו "להעיר" תכונות רדומות כדי לשרוד.

עם זאת, לא היה ידוע אם אותן התאמות הגנה יבואו לידי ביטוי בבעלי חיים גדולים יותר.

ראוי לציין שחלק מתוצאות המחקר הוצגו במפגש השנתי של האגודה לביולוגיה אינטגרטיבית בסיאטל.

 

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות