מבזקי חדשות מהעולם ליום 10-2-2024. מתעדכן

*- הרפובליקנים בסנאט חסמו את הצעת החוק הדו מפלגתית שכוללת את הסיוע הביטחוני לישראל ולארה"ב לצד צעדים להגברת הפיקוח על הגבול עם מקסיקו לנוכח משבר ההגירה, וזאת על אף שנציגי המפלגה היו מעורבים בחודשים של מו"מ לצורך גיבוש הפשרה.

60 סנאטורים נדרשו לצורך העברת ההצעה להמשך דיון, אולם רק 49 סנאטורים הצביעו בעד, בהם ארבעה רפובליקנים, מול 50 מתנגדים, בהם חמישה דמוקרטים, כולל ברני סנדרס שהביע התנגדות לסיוע לישראל.

כעת מתכנן מנהיג הרוב הדמוקרטי, צ'אק שומר, להציע הצבעה נפרדת רק על סיוע החוץ, ללא הצעדים בגבול, כאשר מנהיג המיעוט, מיץ' מקונל, הביע תמיכה במהלך.

 

*- הסנאט אישר בהצבעה טכנית ראשונה את הצעת החוק לתקציב חירום ביטחוני בשווי 95 מיליארד דולר, שכולל סיוע ביטחוני עבור ישראל ואוקראינה וסיוע הומניטרי לאזרחים באזורי סכסוך ובהם רצועת עזה. 67 סנאטורים הצביעו בעד ההצעה מול 32 מתנגדים.

מנהיג הרוב הדמוקרטי, צ'אק שומר, העלה את ההצעה החדשה אחרי שביום שלישי בלילה סיכלו הרפובליקנים את הניסיון להעביר את ההצעה המלאה שכוללת גם צעדים לחיזוק הגבול עם מקסיקו שגובשו במו"מ דו מפלגתי ממושך.

מנהיג המיעוט הרפובליקני, מיץ' מקונל, הביע תמיכה במהלך בניסיון לצמצם את המרד בתוך מפלגתו על רקע התנגדותו של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, להצעות שנוגעות לגבול.

ההצבעה היום מאפשרת לקדם את הדיון בהצעת החוק, אולם עדיין צפויות מספר הצבעות בסנאט לפני האישור הסופי והעברת ההצעה לבית הנבחרים. עם זאת, יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני, מייק ג'ונסון, הבהיר שללא הקשחת הצעדים בגבול הדרומי הוא לא יקדם הצבעה על סיוע ביטחוני לאוקראינה.

 

*- האבטחה תוגברה סביב שגרירות ישראל בהולנד בשל איום "שצריך להילקח ברצינות"- כך אישר הערב ראש עיריית האג, יאן ואן זאנן, וזאת אחרי שביממה האחרונה הוצבו מחסומים חדשים ליד הנציגות והייתה נוכחות מוגברת של ניידות משטרה.

ואן זאנן לא סיפק פרטים על אופי האיום או על הגורמים שעומדים מאחוריו והודה כי אינו יודע כמה זמן תישאר האבטחה המתוגברת בתוקף. עם זאת, דובר מטעמו של ראש העיר הדגיש כי "העבודה בשגרירות ובבניינים הסמוכים נמשכת כרגיל".

 

*- סבסטיאן פיניירה (74), שכיהן פעמיים כנשיא צ'ילה, נהרג בהתרסקות מסוק בדרום המדינה, ככל הנראה במהלך מזג אוויר סוער.

לפי המידע הראשוני, פיניירה הטיס בעצמו את המסוק הפרטי שלו יחד עם שלושה בני אדם נוספים, בהם אחותו, בדרך לביתו של ידיד באזור לוס ריוס, וכעת הרשויות בוחנות את נסיבות האסון.

פיניירה, חבר שימש נשיא בשנים 2010 עד 2014 ו-2018 עד 2022. כהונתו השנייה של הנשיא השמרן עמדה בצל הפגנות סוערות ששיתקו את המדינה בשל פערים חברתיים עצומים.

זמן קצר לפני סיום כהונתו, הצביע הבית התחתון של הפרלמנט בעד הדחתו של פיניירה בשל חשדות לאי סדרים במכירת חברת הכרייה שהייתה בבעלותו, אולם הסנאט הצביע נגד ההדחה.

 

*- ניקולה פאולין מארי טרהאן, מאחרונות הנשים שביצעו משימות ריגול חשאיות עבור בעלות הברית מעבר לקווי האויב במלחמת העולם השנייה, הלכה לעולמה בגיל 97.

טרהאן, ילידת צרפת שנמלטה לבריטניה אחרי שמולדתה נכבשה ב-1940, הייתה בת 16 בלבד כאשר הצטרפה למנהלת המבצעים המיוחדים (SOE), הארגון הסודי שהוקם בהוראת וינסטון צ'רצ'יל כדי לעורר תנועות התנגדות לנאצים באזורים הכבושים ולבצע פעולות חבלה.

בגיל 18, צנחה טרהאן – ששם הקוד שלה היה "טדי" – לתוך צרפת הכבושה והשתתפה בפעילויות לשיבוש מבצעי האויב, שימשה שליחה להעברת מידע רגיש, ליוותה טייסים שהופלו לבתים בטוחים וסייעה לפליטים להימלט לשווייץ.

 

*- אוניברסיטת הרווארד מעניקה במה לתמיכה בטרור בשם "גיוון הדעות":

ד"ר דלאל עריקאת, מרצה באוניברסיטה הערבית-אמריקאית בג'נין ובעלת טור בעיתון אל-קודס שהצדיקה את מתקפת ה-7 באוקטובר, צפויה להתארח במרכז בלפר למדע וליחסים בינלאומיים בבית הספר לממשל על שם קנדי באוניברסיטת הרווארד ב-7 במרץ.

עריקאת, בתו של סאיב עריקאת, שהיה מזכ"ל אש"ף ראש צוות המו"מ הפלסטיני בשיחות עם ישראל, ידועה בעמדותיה נגד ישראל, והן באו לידי ביטוי פומבי גם אחרי מתקפת חמאס עם הצדקת הטבח והאשמת ישראל ברצח עם בפוסטים ברשתות החברתיות ובהופעותיה בכלי תקשורת ערביים ומערביים.

ב-7 באוקטובר, בעיצומו של הטבח שביצעו מחבלי חמאס בתוך ישראל, היא כתבה באינסטגרם: "היום זה רק מאבק אנושי נורמלי עבור חירות. לעם הפלסטיני יש זכות להגן על עצמם, הזכות לחיות בכבוד ובחירות. אני בהלם שהעולם בהלם". ב-3 בנובמבר, היא העלתה איור שמבוסס על דמותו של דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה.

האירוע עם עריקאת הוא במסגרת סדרת "דיאלוגים מזרח תיכוניים" שמוגדרת "מפגשים כנים, פתוחים וחוקרים עם זוויות חיוניות ומגוונות על הסכסוך הנוכחי, הגורמים לו והתחזיות לשלום ולהתקדמות באזור". במסגרת הסדרה יתקיימו מפגשים גם עם ג'ארד קושנר, סלאם פיאד וד"ר עינת וילף.

הסנאטור הדמוקרטי, ג'ון פטרמן, תקף היום את ההזמנה של עריקאת. "אני מזועזע באמת שבית הספר קנדי יעניק במה לאדם שחגג והצדיק את ההרג של חמאס באזרחי ישראל ב-7 באוקטובר – תינוקות, ילדים, קשישים, והאונס, הטלת המומים והעינויים השיטתיים של נערות צעירות ונשים", אמר. "לשנאה הזו אין שום מקום בדיאלוג מאושר. רק הוגן שזה יידחק לביוב של שולי המדיה החברתית. כבוגר המוסד וכחבר בסנאט של ארה"ב, 25 שנים מאוחר יותר קשה לי להכיר את האוניברסיטה שלי לשעבר".

 

*- חברי הפרלמנט של מפלגת השלטון פידס בהונגריה סיכלו היום הצבעה על צירופה של שבדיה לנאט"ו אחרי שנעדרו מדיון מיוחד שיזמו מפלגות האופוזיציה ובכך לא הושג המספר המינימלי של מחוקקים שנדרש לקיום הדיון.

מנהיג סיעת פידס, מאטה קוצ'יס, הכריז לפני הדיון כי הפרלמנט יכול לאשר את צירוף שבדיה במהירות, רק אם ראש הממשלה השבדי, אולף קריסטרסון, יגיע לבודפשט לפגוש את ויקטור אורבן. "אם חשוב לשבדים להצטרף, הם יבואו לפה, כמו שהם באו לטורקיה", התריס. קריסטרסון עצמו הביע נכונות לבוא לפגישה – אחרי האישור בפרלמנט.

שגרירי ארה"ב, הולנד, פולין, נורבגיה, דנמרק וסלובקיה הגיעו לדיון ולא הסתירו את אכזבתם מהתנהלות הקואליציה. "צירופה של שבדיה לנאט"ו משפיע ישירות על הביטחון הלאומי של ארה"ב ועל הביטחון של כל הברית", אמר השגריר האמריקאי, דיוויד פרסמן.

 

*- נשיא אוקראינה זלנסקי חתם על צו להקמת זרוע צבאית חדשה – חיל המערכות הבלתי מאוישות.

"מערכות בלתי מאוישות הוכיחו את יעילותן בקרבות ביבשה, בשמיים ובים", אמר זלנסקי שציין כי החיל החדש מיועד "להבטיח את התיאום הנדרש בכוחות הצבא ולהבטיח את רמת התכנון הראויה ואיכות הלוגיסטיקה".

*- חברת הסטארט אפ האמריקאית KoBold Metals, שמתמחה בחיפוש אחרי מתכות באמצעות בינה מלאכותית ולמידת מכונה, הודיעה על גילוי מאגר הנחושת הגדול ביותר שאותר בזמביה במאה השנים האחרונות.

החברה, שבין המשקיעים שלה נמצאים ג'ף בזוס וביל גייטס, החלה בקידוחים במכרה מינגומבה שבצפון המדינה לפני יותר משנה כחלק ממיזם משותף עם בעלי המכרה – חברה אוסטרלית וזרוע ההשקעות הממלכתית של זמביה.

החברה האמריקאית מעריכה כי זה יהיה "אחד המכרות הגדולים בעולם לנחושת ברמה גבוהה", והיא מתכננת להתחיל את הפקת המחצבים בתוך עשר שנים. ההערכה היא שיהיה צורך בהשקעה של שני מיליארד דולר, וכעת קוראים ב-KoBold לשותפים מרחבי העולם להצטרף לפרויקט.

 

*- נאס"א שיגרה לפני זמן קצר את הלוויין PACE שמיועד לחקור את האוקיינוסים ואת האטמוספרה של כדור הארץ. השיגור נדחחה פעמיים בשל מזג אוויר ביומיים האחרונים, אולם הבוקר המריא הלוויין על גבי רקטת פלקון 9 של ספייס אקס מקייפ קנברל בפלורידה.

הלוויין, שפותח בעלות של כמיליארד דולר ומיועד לפעול כעשר שנים, אמור לחקור את "מצב הבריאות" של כדור הארץ, מעומק האוקיינוסים, דרך האוויר ועד העננים, כאשר המידע אמור לסייע גם בהבנת שינויי האקלים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבא עולמי     קרדיט לתמונה: נאס"א