FT: איראן משתמשת בחשבונות בנק בריטיים כדי לעקוף סנקציות

איראן השתמשה בחשבונות בנק בבריטניה כדי להעביר כסף בחשאי ברחבי העולם כחלק מתוכנית רחבה שנתמכת על ידי שירותי הביון האיראניים לעקוף סנקציות אמריקאיות.

העיתון הבריטי "Financial Times" חשף פרטים מתוך מסמכים המראים כי בנק "לוידס" הבריטי ובנק "סנטנדר" הספרדי סיפקו חשבונות לחברות ענק בריטיות בבעלות סודית של חברת פטרוכימיה איראנית הנתונה לסנקציות, שבסיסה במרכז לונדון.

החברה המסחרית הפטרוכימית האיראנית הנשלטת על ידי הממשלה הייתה חלק מרשת שארה"ב מאשימה בגיוס מאות מיליוני דולרים עבור כוח קודס, זרוע החוץ של משמרות המהפכה האיראניים, ובעבודה עם סוכנויות ביון רוסיות כדי לגייס כסף עבור מיליציות פרו-איראניות.

החברה הלאומית האיראנית הפטרוכימית המסחרית והסניף הבריטי שלה נתונים לסנקציות אמריקאיות מאז נובמבר 2018.

מסמכים, מיילים ורישומים חשבונאיים מראים כי במהלך אותה תקופה המשיך הסניף הבריטי של חברת הסחר הפטרוכימית לפעול ממשרד בגני גרוסונור בבלגרביה, שבמרכז לונדון, תוך שימוש ברשת מורכבת של גופי "דמה" בבריטניה ובמדינות אחרות, לפי עיתון.

בתגובה לדיווח אמר הבנק הספרדי סנטאנדר כי הבנק אינו מפר את הסנקציות האמריקניות על איראן, וזאת לאחר חקירה פנימית שערך הבנק, כפי שדיווחה רויטרס.

משרד החוץ הבריטי אמר בתגובה לבקשת סוכנות הידיעות הצרפתית להגיב בנושא, "בריטניה זיהתה יותר מ-400 אנשים או ישויות איראניות הקשורות לפעילות מערערת היציבות של איראן באזור, הפרות זכויות אדם והפצת  נשק גרעיני", אך דחה דיבורים על "סנקציות עתידיות אפשריות".

סנקציות על איראן (מפורש - iStock)

קרדיט ולתמונות: אלערביה