בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 1-2-2024. חלק א'

מספר התפתחויות מרכזיות השבוע:
*- המגעים מאחורי הקלעים לעסקה סביב החטופים קיבלו ביטוי פומבי, והתגברו. מאחריהם כוונה ברורה להגיע להפסקת הלחימה ברצועה, ולאחר מכן לחתור להשלטת הרש"פ באזור.
*- צה"ל העמיק את התמרון בגזרת ח'אן יונס, במקביל להוצאת מרבית חיילי המילואים מהרצועה. על רקע זה, מתגברת חזרת תושבים לצפון הרצועה, וצה"ל מוצא עצמו בקרבות נוספים באזור אותו כבר כבש וטיהר.
*- ביהודה ושומרון נמשכים נסיונות פיגוע נגד חיילי צה"ל בעיקר בלב הערים, אך גם במחסומים ובצירים. נסיונות לפיגוע הביאו לפעולה מסוערבת נועזת בבית חולים בג'נין.
*- נמשכת הכנסה נרחבת של "סיוע לא הומניטארי" לרצועה, שהחמא"ס מוכר חלק ניכר ממנו במחירים מופקעים.
*- בעולם מפסיקים את הסיוע לאונר"א, אך גורמי שלטון בישראל ממשיכים להעביר מסר לפיו אין לארגון תחליף, ובלעדיו צפוי משבר הומניטארי חמור ברצועה.
*- בצפון: מתגברים העימותים מול חזבאללה, לצד פעילות של חיל האויר כנגד כוחות איראניים הפועלים בסוריה.
מתיחות גוברת בין איראן לארה"ב, על רקע הרג חיילים אמריקאיים בירדן, באמצעות כטב"מים איראניים, שהופעלו מעראק.

ובהרחבה:
לאחר מפגשים פומביים של ראשי ארגוני המודיעין של ישראל, ארה"ב, מצרים וקטר בפאריז, מפגשים נוספים בקטר, ומפגש של אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס בקהיר,נתקבל אישור פומבי לדיווחי תקשורת שונים, בדבר חידוש המגעים לעסקה לשחרור חטופים שלב ב'.

פרסומים שונים אודות מהות העסקה, מלמדים שאם עסקה כלשהי אכן תצא לפועל, היא בהכרח תהיה קשה מאוד לעיכול עבור הצד הישראלי, הן מבחינת מספר המחבלים שישוחררו בעסקה וזהותם, והן מבחינת פסק הזמן שיקבלו המחבלים ברצועה להתארגנות מחודשת, מה שיביא בהכרח להרוגים נוספים בשורות צה"ל במידה והלחימה תחודש, או לויתור על היעד של חיסול החמא"ס ברצועה, במידה ולא.
נראה שעד להשלמת עסקה, אם בכלל, יש עוד כברת דרך, אבל בקרב המדינות הדוחפות אליה, יש תחושה שהמהלך מתרקם ברצינות, והוא עלול להביא בעקבות זאת "רעידת אדמה פוליטית" בישראל, שתהווה בסופו של דבר פתיח להפסקת הלחימה ברצועה בדרך כזו או אחרת.

נראה גם שמאחרי הקלעים, מובילים האמריקאים יחד עם קטר ומצרים מהלך שבו העסקה אכן תוביל להפסקת הלחימה ברצועה, הגם שלא יוכרז על כך באופן פומבי בשלב הראשון.

הנה סרטון קצר על "מפגש פאריס":

בינתיים, הלחימה ברצועה נמשכת. לאחר שבשבוע שעבר כיתר צה"ל את ח'אן יונס מדרום ומערב, והחל תמרון באזור שכונת אלאמל, ובסמיכות לבית החולים נאצר ומחנה הפליטים ח'אן יונס, כשחלק ניכר מתושבי האזור עקרו לרפיח והמואצי, השבוע צה"ל במאמץ בלתי פוסק לפעול מול המערך ה"תת קרקעי" באזור, המתגלה כמורכב לא פחות, וכנראה אף יותר מזה של עזה וצפון הרצועה. למרות ההישגים בשטח, למרבה הצער, הפעילות הזו גובה לא מעט קרבנות בנפש של חיילי צה"ל.

הנה תמונות ממעצר מחבלים בגזרת ח'אן יונס:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/7554586451227873?idorvanity=357103281849

החמא"ס מנגד, מנסה להוכיח שהשליטה בח'אן יונס שמעל הקרקע, אינה מעידה על שליטה בפועל, ואנשיו אכן הצליחו לשגר מגזרה זו מטח רקטות גדול יחסית למרכז הארץ, כמו בסרטון:
https://www.facebook.com/reel/1069835687616158

הפעילות בח'אן יונס מתנהלת במקביל לשחרור נרחב של חיילי המילואים ואף הוצאת חלק מהכוחות הסדירים מהרצועה, הנובעת בין היתר מכך שרוב הצבא אינו ערוך, מצוייד ומיומן ל"לוחמת תת קרקע". זאת לצד השלמת פתיחה של צירים לוגיסטיים, המאפשרים שהיה ממושכת יחסית, אבל התוצאה המיידית הינה של חזרה נרחבת של עקורים מדרום הרצועה לעזה וצפון הרצועה, ואיתם גם לא מעט מחבלים, כשצה"ל למרות הקריאה לאוכלוסיה זו לנטוש את העיר מוצא עצמו שוב ושוב בלחימה באזורים אותם הוא כבר כבש.

הנה תמונות מחילופי אש בשכונת רמאל בעזה, ומהמסחר הערני ברחוב אלוחדה שבמרכז העיר עזה:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/390007450377459?idorvanity=357103281849
https://www.facebook.com/reel/1549236975839765

וגם אחרי החזרה לצפון הרצועה, גזרת רפיח מתמלאת בעוד ועוד עקורים וגם עוד ועוד מחבלים. למרות הטענות של מצרים, רפיח ברצועה אינה חסומה הרמטית ויש כנראה לא מעט מנהרות מתחת לגבול. מאפיות מצריות שולטות ברשתות הברחה, כמו גם במערכת הכניסה של משאיות הסיוע ההומניטארי, שהמאמץ של משפחות החטופים למנוע את כניסתו צלח השבוע חלקית. המנהרות והמשאיות הנכנסות בגלוי לרפיח, נשלטים בצד העזתי באופן מלא ע"י חמא"ס, וחלק ניכר, אם לא רוב התוצרת נמכר בשווקי הרצועה במחירים מופקעים, ומספק לאנשי החמא"ס מימון משמעותי לפעילותו ולכיסי בכירי הארגון.

הנה תמונות מעיר האוהלים שהוקמה ברפיח על גבול מצרים:
https://www.facebook.com/reel/403370019026055ב

עד כאן להשבוע – שבת שלום ובשורות טובות.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI