הוואקום הפוליטי בלבנון ברקע ללחימה בצפון

על רקע החששות הגוברים בלבנון מהידרדרות למלחמה רחבה מול ישראל נמשך הוואקום במערכת הפוליטית. עד כה, נכשלו כל המאמצים של האליטה הפוליטית להשיג הסכמה על בחירת הנשיא, יותר משנה מאז תום כהונתו של מישל עאון (באוקטובר 2022). קבוצת “החמישייה” (צרפת, ערב הסעודית, ארה”ב, קטאר ומצרים) ממשיכה לדחוף להתקדמות בבחירת נשיא, אשר יוכל גם לייצג את לבנון במשא ומתן אפשרי מול ישראל לסיום הלחימה בצפון.

 

בהיעדר נשיא, יו”ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי יחד עם ראש ממשלת המעבר נג’יב מיקאתי מנצלים את הוואקום הפוליטי ומנסים למלא את תפקידיו של הנשיא, כאשר בלבנון יש הרואים בכך מהלך לא חוקי. בפועל, באין נשיא, אשר אמור להיבחר מקרב העדה הנוצרית, נדחקים הצידה האינטרסים של הנוצרים המרונים בתהליך קבלת ההחלטות, ובתוך כך גם במשא ומתן שהמתווך האמריקאי הוכשטיין מנסה לקדם מול ישראל.

ביטוי לתסכול זה ניתן למצוא בדבריהם של חלק ממנהיגי העדה, כמו גם הפטריארך המרוני בשארה א-ראעי, אשר מדגיש שוב ושוב בדרשותיו השבועיות את הצורך לפעול לבחירת נשיא וטוען כי לפרלמנט אין את הזכות לחוקק חוקים בהעדרו וממשלת המעבר יכולה לעסוק רק בענייני השעה הדחופים ולא בסוגיות אסטרטגיות.

המנהיגים הנוצריים המתנגדים לחזבאללה אף יותר בוטים. כך, סמיר ג’עג’ע (מפלגת הכוחות הלבנוניים) וסאמי ג’ומאייל (מפלגת הכתאיב) מאשימים את ממשלת המעבר בכניעה מול חיזבאללה שהפך את המדינה לשדה קרב בלחימה מול ישראל ובמקביל משבש את הבחירות לנשיאות.

מלחמת חרבות ברזל - פעילות הכוחות ברצועה - דובר צה"ל - YouTube

קרדיט: דובר צה”ל

 

מנגד, יש המצדדים בברי ומיקאתי ומאמינים שאסור ללבנון לעמוד מהצד בתקופה קשה זו, וכי לבנון חייבת לנצל כל הזדמנות למנוע מלחמה רחבה ולפתור את המחלוקות הנוגעות ל”אינטרסים הלאומיים” ולגבול היבשתי עם ישראל, גם בהעדר נשיא. מבחינת ישראל, חשוב להבהיר לגורמים הבינלאומיים, ובראשם ארה”ב וצרפת, המנסים לקדם את הפסקת הלחימה בין ישראל לחזבאללה, כי יש לדחות על הסף את ניסיונותיו של חזבאללה לנצל את ההזדמנות ולכרוך בין תיק הנשיאות לבין ההסדרה מול ישראל.

הסכמה לבחירת סולימן פרנג’יה, מועמדו של חזבאללה לנשיאות, במסגרת ההסדרה, עלולה להיות בכיה לדורות. שכן, היא תחזק את מעמדו הפוליטי של חזבאללה בלבנון ואת השפעתו על תהליכי קבלת ההחלטות.

החזית הצפונית במלחמת חרבות ברזל – ויקיפדיה

קרדיט: חוקרי מכון INSS  סטפן כהן ואורנה מזרחי    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה