ראיון עם שליח הבית הלבן באשר למתרחש במזרח התיכון

להלן תמליל ראיון עם עמוס הוכשטיין, שליח הבית הלבן ויועץ האנרגיה הבכיר של הנשיא ביידן, ששודר ב-"Face the Nation" ב-28 בינואר 2024.

המראיינת מרגרט ברנן : אנו פונים כעת לסכסוך במזרח התיכון ולמאמציו של ממשל ביידן למנוע מלחמה אזורית. שליח הבית הלבן עמוס הוכשטיין איתנו. והוא עובד על הסכם דיפלומטי בין ישראל ללבנון השכנה. הוא גם יועץ בכיר לנשיא בנושא אנרגיה. עד כמה אתה מודאג כרגע מכך שאנו עומדים לראות חזית נוספת נפתחת במלחמה הזו ? 

עמוס הושטיין: ובכן, אני חושב שכולנו צריכים להיות מודאגים מאוד לגבי חזית נוספת . למעשה, יש לנו כבר חזית מסוימת . אז מתחילת הסכסוך הזה, למחרת ה-7 באוקטובר, ה-8 באוקטובר, הייתה הפגזה ופעולה מלבנון כלפי ישראל, כתגובה. ומאז, מתנהלים חילופי אש בעצימות נמוכה  בין ישראל ללבנון, לנשיא ביידן היה ברור שאנחנו רוצים לעשות כל שביכולתנו כדי למנוע הסלמה של הסכסוך הזה הנמצא כעת ברמה נמוכה יותר שלא יתפרץ לעימות כולל , יגרור אותנו הלאה למלחמה ויסכן חיי אזרחים משני הצדדים. וזה מה שאנחנו מנסים לעשות .

המראיינת : ישראל אמרה שהזמן לדיפלומטיה הולך ואוזל. שר הביטחון שלהם אמר עד סוף ינואר?  

עמוס הושטיין: ובכן, אני לא יודע לגבי המועדים האלה . אבל ברור שהחלון לדיפלומטיה בהחלט קיים . זה מה שהנשיא ביידן אמר שעלינו לנסות לפתור את זה באופן דיפלומטי. אני לא מכחיש שהסטטוס קוו שבו אנחנו נמצאים עכשיו לא יכול להימשך לנצח . וזו הסיבה שאנחנו צריכים לעשות הכל שנוכל להגיע לפתרון דיפלומטי.ב

 

מרגרט ברנן: אז מחירי הנפט זינקו ביום שישי, כידוע לך, הייתה מכלית שהובילה נפט רוסי בים סוף שנפגעה מטילים שנורו על ידי מיליציות החות'יות. ואנחנו יכולים לראות כאן הרבה ספינות שעוברות באזור הזה נאלצות לקחת מסלולים ארוכים יותר בגלל הסכסוך הזה כאן. איך אתה מודד את הסיכון הגיאופוליטי בכל הנוגע למחירי האנרגיה קדימה?

עמוס הושטיין: ובכן, אני חושב שאנחנו במצב מדהים שבו יש לנו שני סכסוכים גלובליים, האחד, המלחמה המתמשכת של רוסיה נגד אוקראינה, ומה שקורה במזרח התיכון והחות'ים תוקפים את הספינות. אז הדבר הראשון שצריך לזכור, אנחנו מגיבים לפיגועי החות'ים. וזאת לא מתקפה על ארה"ב או קשורה לעזה. זו מתקפה על המערכת המסחרית העולמית, על נתיבי השיט העולמיים. לא מדובר רק בארצות הברית. ובגלל זה התגובה באה לא רק מארה"ב. היא בהובלת ארה"ב, אבל זו קואליציה, וקואליציה שהולכת וגדלה, גם הקואליציה הדיפלומטית וגם הקואליציה הצבאית.

 

מרגרט ברנן: אבל זה לא עוצר את ההתקפות. ..

עמוס הושטיין: ובכן, אני חושב שראינו ירידה במספר ההתקפות. אבל ניקח את הדוגמה שנתת לגבי הספינה ביום שישי. גם זו לא הייתה ספינה אמריקאית שלא נועדה לישראל. זה חלק מהמערכת המסחרית העולמית. היא נעזרה בצי האמריקני, הצי הצרפתי והצי ההודי, כולם כלי שיט שהיו באזור, וכך הצילו את הספינה שהצליחה להמשיך בדרכה בבטחה.

ההשפעה על השווקים? תראי, אני חושב שברור שיש בעיה סנטימנטית שבה המחירים עלו מעט בגלל זה, אבל העלות בפועל לסחורות אנרגיה, ספינות משא, כן, הן צריכות לשוט רחוק יותר. זה יותר עלות לוגיסטית מאשר זו עלות בפועל. העלויות אכן עולות. אבל אם מסתכלים על מה הם משפיעים, ההשפעות האינפלציוניות מושתקות יחסית ואנחנו פועלים – ואנחנו הולכים להמשיך לעבוד כדי למתן את תקיפות החות'ים. 

Transcript: Amos Hochstein on "Face the Nation," Jan. 28, 2024 - CBS News

קרדיט: מאיר בר מקבוצת נציב    קרדיט לתמונות: רשת CBS ורשתות חברתיות