בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 25-1-2024. חלק ב'

 

 

בד בבד, נמשך תהליך שחרור יחידות שלמות של צה"ל מהלחימה בעזה, שללא התייחסות לפן המבצעי, מדובר בתהליך המשדר מסר, של "עייפות החומר", במיוחד כשהוא מתלווה לחידוש העימות הפנימי בישראל, ולא פלא שהדבר מביא להקשחת עמדות מצד החמא"ס.
ברקע לכל אלה, מתגבר תהליך שיבת העקורים מצפון הרצועה. צה"ל אמנם מבתר את הרצועה, ומנסה למנוע את החזרה, אך ללא ספק תהליך החזרה לאזור זה נמשך, ובחסותו מתבצעת גם חזרה של חלק מאנשי החמא"ס, בשלב זה כבודדים, ולא כמסגרות לוחמות.

הנה סרטון בנושא החזרה לצפון הרצועה:

 

בתוך כך, נמשכת הלחימה במלוא העוז, והיא גובה מחיר יקר ביותר בדם לוחמינו. בלט בהקשר זה, ארוע פיצוץ וקריסת המבנים בפאתי מחנה הפליטים מע'אזי, בעת שהחיילים הכינו את המבנים לפיצוץ, כאשר מתוך פרדס סמוך ירה מחבל טיל RPG. חשוב לציין, שהרס מבנים באמצעות פיצוץ הנדסי הינו שגרת פעילות ברצועה, ורק בחסדי ה', זהו ארוע ראשון. עדויות מהשטח מלמדות, שרק בנס נמנעו ארועים דומים בעבר, ויש לקוות שמישהו יפיק לקחים במהרה.

הנה סרטון של חיילינו מפוצצים 21 בתים ברצועה לכבוד 21 הנופלים באסון קריסת ופיצוץ המבנים במע'אזי:

 

נציין עוד, שהלחימה באזור מחנות המרכז, מוגבלת בעיקר לפאתים, ולפעילות מהאויר, ואין נסיון אמיתי עדיין להשתלט על לב ריכוזי האוכלוסיה, למרות שמדובר בהחלט במעוזים של החמא"ס.
ואחרי כל אלה, ניכר שבצה"ל טרם החליטו כיצד להתנהל מול גזרת רפיח- השתלטות על האזור כרוכה בפינוי מאסיבי של אוכלוסיה, שכבר פונתה מביתה, ולפעמים יותר מפעם אחת, ומונה כיום למעלה ממליון איש. כל השתלטות על רפיח, מחייבת בשלב הראשון סגירה של מרחב הגבול (ציר פילדלפי), צעד שהמצרים הזהירו שאינו קביל מבחינתם. ניכר שבישראל מעניקים משקל משמעותי לעמדה המצרית, ומתעלמים מכך, שמצרים משחקת "משחק כפול".

מחד, הם מתווכים בין ישראל לחמא"ס, מאידך הם מהווים עורף לוגיסטי. מצרים טוענת שהיא חסמה את הגבול בגזרת רפיח, ואיתו את כל המנהרות. בפועל, יש עדויות רבות מאוד על כך שמתחת לגבול, זורמת תספוקת לא מבוטלת של אמצעי לחימה, שחלקם נתפסו בידי כוחותינו, כולל טילי נ"מ, שדבר תפיסתם קיבל השבוע ביטוי בתקשורת, ורק לאחר מכן, היה מי שטען שמדובר בפרסום מידע חסוי, אולי משום שמדובר במידע שיש בו כדי להפליל את הצד המצרי. חשוב להבין, המצרים ממש לא הפכו ל"חובבי ציון", ולא בכדי סירב נשיא מצרים לדבר עם ראש הממשלה השבוע.

לא רק המצרים אינם חובבי ציון, גם הקטרים, שיש מי שבונה עליהם שהם יביאו לעסקה סביב החטופים. קטר, הפטרון של רשת "אלג'זירה", ערוץ התעמולה של החמא"ס, המממנת הגדולה של ארגון הטרור, מנסה לקדם עסקה, רק אם זו משרתת את האינטרס של החמא"ס, ולא בכדי ראשי החמא"ס: אסמעיל הניה וח'אלד משעל יושבים בקטר, ומשם, כמו גם מתורכיה, פועלת מכונת התעמולה החמא"סית המשוכללת.

הנה סרטון המציג פוסטר ענק של כתב "אלג'זירה" בעזה ואיל דחדוח בלב טהראן, כהוקרה על עשייתו למען גיוס תמיכה המונית בחמא"ס:

 

ומכאן ליהודה ושומרון – לאחר שבוע אלים במיוחד בשבוע שעבר, במהלכו חוסלו לא מעט מחבלים בפעילות צבאית בעיקר ע"י כטב"מים, לצד עבודות חישוף נרחבות של מטענים בשטח, השבוע צמצם צה"ל את היקף הפעילות בגזרות היותר אלימות, דוגמת ג'נין וטול כרם, ודי נמנע מהפעלת כטב"מים שלא למטרות תצפית, ומנגד בכניסות לאזורים אלו, היקף האש הפלסטינית פחת.

הנה תמונות מעימותים עם כוחותינו בגזרת ג'נין:

 

ניכר שגם מנגנוני הרש"פ, פעלו השבוע לצמצום העימותים, ואף ביצעו מספר מעצרים, ומנגד, ניסו למנוע כניסת חיילי צה"ל בחלק מהגזרות, כדי להשיג לגיטימציה ציבורית, כמו לדוגמא כאן בבית לחם:

 

בד בבד, נראה שבחוגי מערכת הבטחון גובר הלחץ ללכת להקלות כלכליות לרש"פ. במסגרת זו, בלט ההסכם להעברת כספי המסלקה מישראל לרש"פ דרך נורבגיה, בנסיון לעקוף את סירוב הרש"פ לקחת את הכסף, כל עוד מקוזזים ממנו הכספים לרצועה. לכל השותפים במהלך, ברור שמדובר בעוד "סוג של ישראבלוף", כמו ההלוואות שלא על מנת להחזיר, שישראל העבירה לרש"פ בתקופת הממשלה הקודמת כאשר בני גנץ שימש שר הבטחון. לצד זה, גובר הלחץ של הממסד הבטחוני המקובע לאפשר חזרת פועלים לעבודה בישראל. כחלק מהלחץ, ניכרת כבר עתה התרחבות של כניסת פועלים לעבודה בהתיישבות, בין בזורי תעשיה, ובין באתרי בניה שאינם בתוך הישובים ממש. ניכר שמדובר בצעדים שמטרתם להרגיל את המדינה לחזרת הפועלים לתוך שטח ישראל, ומסיבה זו, גם הפיקוח במרחב התפר הולך ומצטמצם.

ומכאן לחזית הצפונית: כאן ההסלמה ניכרת, וגוברת כמעט מדי יום, ודוקא על רקע מהלכי תיווך בהובלה צרפתית, שמטרתם למנוע התלקחות כוללת, ולנצל הפסקת אש אם תושג ברצועה, ליצור הסדר שעיקרו, השלטת צבא לבנון על המרחב שמדרום לליטני, בלא פירוק אמיתי של היכולות שהקים חזבאללה בצמוד לגבול הצפון. לא ברור כיצד הסדר כזה, שגם הוא "סוג של ישראבלוף", יביא לנכונות תושבי הצפון לחזור לבתיהם, אלא אם כן הכוונה להעמידם בפני עובדה, ובחירה בין נטישת האזור ללא פיצוי, להסכמה לסיכון של עצמם ומשפחותיהם.

ואחרי כל אלה בל נשכח: ראש התמנון עדיין מחוץ למערכה, הוא מפעיל את גרורותיו: חמא"ס וג'האד אסלאמי בעזה ואיו"ש בעצימות מלאה, מתוך הבנה שהם קרבן שנכון וראוי להקריב. חזבאללה בלבנון, שפועל בעצימות גוברת, אך ללא כניסה לעימות מלא, החותים בתימן והמיליציות בעראק, שגם הם פועלים בהיקף מוגבל, ומתמודדים עם צעדי תגובה מוגבלים מצד ארה"ב ובריטניה, אבל בתוך כל אלה, מאיצים האיראנים את תהליך ההתחמשות בנשק גרעיני ובטילים, מתוך רצון להגיע למודל הדרום קוריאני, של מדינה המתעלמת לחלוטין מהקהיליה הבינ"ל, ואין מי שיכול לבלום אותה בלא לסכן את שלום העולם.

מבחינה זו, העולם נמצא כבר עתה ב"מלחמת עולם שלישית", אם כי בהיקף מוגבל, וכשם שמלחמת העולם השניה הסתיימה בהכרעה, רק בזכות הצלחת המערב למנוע מהגרמנים את הנשק הגרעיני, כך חשוב למנוע זאת מהאיראנים, שהוכיחו שהם מסוגלים להיות לא פחות אכזריים מהנאצים.

 

בתפילה להצלחת חיילי צה"ל הגיבורים ונצחונם על אויבינו, לרפואת הפצועים ולשחרור החטופים- שבת שלום וט"ו בשבט שמח.

 

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: דובר צה"ל