מצרים: האלוף סמיר פרג' בספר חדש "עד למלחמת אוקטובר 1973"

האלוף סמיר פרג, המומחה הצבאי והאסטרטגי, וספרו "עד למלחמת אוקטובר 1973" :

קרדיט לתמונות: אלמיאדין ניוז

האלוף סמיר פרג הוא אחד מאנשי הצבא המצרי שהשתתף בכל המלחמות שנלחמה מצרים, החל ממלחמת תימן, מלחמת ההתשה, מלחמת אוקטובר 1973 ומלחמת השחרור של כווית. כמו כן מילא תפקידי פיקוד רבים בכוחות המזוינים המצריים, כולל המפקד לענייני מורל בחיל החימוש.

האלוף סמיר פרג סיים את לימודיו במכללה הצבאית בשנת 1963 והצטרף לחיל הרגלים, עלה בסולם הדרגות עד לתפקיד מפקד דיוויזית חי"ר ממוכנת. לאחר מכן סיים את לימודיו במכללת הסגל הצבאי המצרי ב-1973, ולאחר מכן הצטרף לרויאל קימברלי, מכללת הסגל הצבאי באנגליה ,בשנת 1974, ומונה כמדריך מיד עם סיום לימודיו, מה שהפך אותו לקצין הראשון מחוץ לנאט"ו ולחבר העמים שמונה לתפקיד זה.

השתתף במלחמת אוקטובר בשנת 1973, ומילא תפקידי מפתח רבים בצבא המצרי באגף המבצעים וברשות המחקר הצבאי. עבד כמדריך במכון ללימודי חי"ר ומורה במכללה לפיקוד ומטה.  בהמשך מונה למנהל משרד המנהל הכללי של המודיעין הצבאי, ומונה לנספח צבאי בטורקיה בין השנים 1990 ל-1993.

האלוף סמיר פרג' היה קצין מבצעים ב"מרכז 10" של הפיקוד הכללי המצרי, והיה הקצין הבכיר הצעיר ביותר באותה תקופה.

הוא כיהן בתפקיד מנהל המחלקה לענייני אתיקה של הכוחות המזוינים המצריים במשך 7 שנים מ-1993 עד 2000. כמו כן מונה כנספח צבאי לטורקיה בין השנים 1990-1993.

ב-7 פרקים עוסק הספר בעדותו של האלוף סמיר פרג' על האירועים שחווה מאז שהיה קצין זוטר בדרגת סגן. הוא חי את התבוסה והנסיגה מאדמת סיני ב-1967, ולאחר מכן עלה בסולם הדרגות בתוך הכוחות המזוינים והיה לקצין הצעיר ביותר בחדר המבצעים במלחמת 1973.  לאחר הניצחון, הפך לקצין המצרי הראשון שלמד ברויאל קימברלי קולג' באנגליה, מה שהוביל אותו להתעמת עם שרון בדו-קרב תקשורתי ששודר ב-BBC, בו השיג ניצחון תקשורתי, אשר אושר על ידי מומחים מהמכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בלונדון, אשר נצפה בשידור חי בוויכוח בין הצדדים המצרי והישראלי. על ידי מיליונים ברחבי העולם.

בספר מספר הגנרל פרטים על הזוועות שחוו חיילים מצרים במהלך המתקפה הבוגדנית מישראל, לאחר מכן הוא לוקח אותנו לאירועים שבאו בעקבות התבוסה ומספר לנו כיצד הצבא המצרי בנה את עצמו מחדש? כיצד למד משגיאותיו ב-1967? הוא חושף את פרטי הקרבות החשובים של מלחמת ההתשה, כמו קרב ראס אל-אש, גבורת הצי המצרי בהטבעת המשחתת אילת, וגבורתו של חיל הים המצרי,ומספר על מערך ההגנה האווירית המצרית שהפילה מטוסים ישראלים ב-1970.

כמו כן הוא מתאר את שקרה ממלחמת ההתשה ועד לסודות התכנון המצרי לקראת מלחמת אוקטובר, בה השתתף הכותב בעת שלמד במכללת הסגל כאחד מתלמידי המכללה עמם השתתף האלוף סעד א-דין אל-שזלי בהנחיית תרגיל "תחריר 41" , שהייתה למעשה התוכנית להתכונן למלחמת 1973.

מחדר המבצעים של מלחמת אוקטובר 73, האלוף סמיר פרג חולק איתנו את פרטי ה-6 באוקטובר, מרגע לרגע, ומספר לנו את עדותו על מה שקרה בחדר ההוא כקצין הצעיר ביותר שנכח בין המפקדים הבכירים של המלחמה, יחד עם הנשיא סאדאת, בניהול אחד הימים החשובים ביותר בהיסטוריה המצרית והעולמית המודרנית.

הכותב לא הסתפק בהצגת עובדות אירועי מלחמת אוקטובר מהתבוסה ועד הניצחון ב-1973, אלא ביקש, בעין של מומחה אסטרטגי, להבהיר את חשיבותה של מלחמת אוקטובר בהיסטוריה הצבאית של המדינה ושל העולם, והוא הקדיש פרק שלם תחת הכותרת "כיצד שינתה מלחמת אוקטובר את מצרים ואת העולם", והסביר באמצעותו את ההשפעות השונות של מלחמת אוקטובר על מדע הצבא, והחשוב מכל מה שהגיע מהדיווחים של מתמחים במכוני מחקר בתחום העניינים הצבאיים והאסטרטגיים על מלחמת אוקטובר והשפעתה הצבאית.

האלוף סמיר פרג הקדיש פרק שלם בספר כדי לדבר על תולדות ההנצחה של מצרים באוקטובר, וכיצד אירוע זה נותר אחד האירועים המשמחים החשובים ביותר בלאומיות המצרית. הספר הסתיים בהתייחסות להתפתחויות להן עדים הצבא המצרי 50 שנה לאחר מלחמת אוקטובר. וכיצד תפס הצבא המצרי את המקום התשיעי בעולם בדו"חות של מוסדות המחקר החשובים ביותר בענייני צבא.

הספר "עד למלחמת אוקטובר 1973" יצא לאור על ידי רשות הספרים הכללית המצרית, ויצא למכירה בכל סניפי הרשות בנובמבר האחרון.