התקשורת באיראן: ארגון ביון של מעצמה כיוון את ישראל בחיסול בכירים בדמשק

ההתנקשות בקבוצה גדולה של מפקדי כוח קודס בכירים רגישים בדמשק בשבת האחרונה בידי ישראל לא הייתה אירוע רוטיני או כזה שניתן להתעלם ממנו בקלות, שכן כמה גורמים איראניים ניסו להמעיט בחשיבותו.

בעקבות הלוויית האיראנים ההרוגים באזור סיידה זינב והגעתם לטהראן, החלו להופיע מספר האשמות וביקורות חסרות תקדים בדפי האתרים האיראניים.

יותר מ-20 מפקדים איראנים נרצחו על ידי ישראל בסוריה

בעוד העיתון האיראני פרחיכטגן זיכה את הרוסים מהדלפת המודיעין, עיתון זה הבהיר כי הרוסים אינם מחויבים להגן על כל האינטרסים האיראניים, אלא אם נוכחות זו היא במסגרת האינטרסים הרוסיים.

העיתון מעריך שהאינטרסים של איראן ורוסיה בסוריה מתמקדים באסטרטגיה של דיכוי מה שהוא כינה " (באמצעות) קבוצות טרור" והתעמתות עם הכיבוש המערבי.

יחד עם זאת, העיתון מודה בקיומם של חילוקי דעות בין הרוסים לאיראנים בסוריה ברמה הטקטית, שכן רוסיה סבורה שחלק מהעימותים בין איראן לישראל בסוריה נובעים מבעיות מחוץ לסוריה ולכן אינה מתערבת בהם, לפי העיתון.

העיתון ציין כי המתקפה הישראלית האחרונה נחשבת כמסר אזהרה למשטר הסורי, שכן ישראל מבקשת ללחוץ על דמשק לבלום את מה שהיא תיארה כ" (התעוררות) תנועות התנגדות" במדינה זו נגד ישראל במהלך המלחמה.

בסוף הדיווח, העיתון הציג נתונים סטטיסטיים של עשרים מפקדים איראנים שנרצחו על ידי ישראל בסוריה מאז 2015, והסביר כי חיסולים ישראלים של מפקדים איראנים מאז 9 במרץ 2022 (תאריך ההתנקשות במורטאדה סעידנג'אד ואחסן קרבלפור ליד דמשק) עד ינואר השנה, התרחשו ללא התרעה רוסית מראש לאיראן.

יש לעצור את "מרגל דמשק"

הקצב האינטנסיבי של התקיפות הישראליות האחרונות נגד מפקדים איראנים בכירים בסוריה העלה את האפשרות בקרב התקשורת, המומחים ומומחי הביטחון באיראן לחדירה מודיעינית חזקה .

בהקשר זה, קולונל איסמעיל קוטארי, חבר הוועדה לביטחון לאומי של הפרלמנט האיראני, וסגן לשעבר של בסיס ת'ראללה, אחת מיחידות הביטחון החשובות ביותר של משמרות המהפכה, אומר: "לישראל היו ועדיין יש סוכנים ב לבנון, סוריה ומדינות שכנות, וראית שסוכני מוסד רבים נעצרו בטורקיה".

כותרי סבור שאין לעניין שום קשר לחזית ההתנגדות, אלא לריגול והסתננות של סוכנים למוסדות של אותן מדינות.

כותרי מאשר כי חמשת האיראנים ההרוגים הוגדרו כ- "יועצים" בסוריה מאז ימי קדם, ולבסוף הם זוהו, וזוהו מקום הימצאם, והם הפכו למטרות, כלשונו.

כותרי מציין שאם מדינות כמו איראן וטורקיה, יפעלו בצורה אקטיבית יותר, הן בוודאי יעצרו את הסוכנים, והדגיש כי יש לעצור את המרגלים בדמשק.

בעיה של מרגלים או רוסיה?

הצדקות כאלה לא הספיקו כדי לתת מענה לעוצמת הספקולציות האיראניות לגבי האופן שבו ישראל בצעה את הפעולות הללו, שכן עלי קלחקי, אחד העיתונאים האיראנים המזוהים עם התנועה הפונדמנטליסטית, המשיך ואמר בחשבונו באתר X כי "חיסול הבכירים והאליטה של ​​כוחות ההתנגדות באיראן ,בלבנון ובסוריה בדייקנות גבוהה אינם אפשריים" וזה למעלה מיכולתה של ישראל, והאשים "ארגון מקביל, המכיר את הקואורדינטות של תנועת ההתנגדות, ומכוון את ישראל במידע מדויק".

במהלך השנים האחרונות, רוסיה נתונה מדי פעם לביקורת נרחבת בתקשורת האיראנית, במיוחד בכל הנוגע להתנהגותה באי הפעלת ההגנה האווירית שלה במהלך התקיפות הישראליות בסוריה.

בהקשר זה שאל העיתונאי האיראני עלי קלחקי: "איזו מדינה שולטת ברוב ההגנה האווירית של סוריה? האם הגנת ה-S-400 הופסקה היום, כפי שקרה ביום שבו נהרג רזאווי?"

עלי רדה מוסטפא, עיתונאי המזוהה עם התנועה הרפורמיסטית, כתב: "אני מקווה שמר ראיסי ישאל את כבודו פוטין מדוע לא הפעיל את מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400 בסוריה כדי להגן על האינטרסים של איראן מפני התקפות ישראליות?" האם רוסיה היא לא בעלת בריתנו האסטרטגית?

באותו הקשר, האתר האיראני Aftab News קבע כי חשיפת מיקומם ותנועותיהם של "חמשת היועצים האיראנים" שנהרגו בסוריה, באופן ספציפי, לא הייתה יכולה להיות עבודתם של מספר קטן של מודיעים מקומיים.

האתר מאמין כי הדרישות של כמה מהגורמים הפנימיים באיראן לבדוק את סוג המשחק ,המעורב בתחבולות, של מוסקבה בסוריה ראויות לתגובה וחקירה, וקוראים לגורמים רשמיים באיראן לשים לב אליהן.

כן

קרדיט: סוריה טי וי    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות