הביטחון של ירדן בסכנה עקב ההברחות המסיביות מסוריה. חלק א'

*- מאמץ איראני להחדיר נשק נ"ט ומטעני כלימגור לאזור איו"ש דרך ירדן       *- ירדן הקימה מערך מתקדם להפעלת כטב"מים בגבולה הצפוני עם סוריה     *-ירדן הקימה מערך ל"א מתקדם על גבולה הצפוני 

لماذا صمت الأردن والنظام على الهجوم شرق السويداء؟

קרדיט: רשתות חברתיות

 

"מכון וושינגטון למחקרים" אישר, במחקרו החדש, כי ירדן אמנם נוקטת עמדה נחרצת נגד הברחות סמים, הברחות נשק, חדירת מל"טים ואיומים אחרים מגבול סוריה, אך היא עדיין זקוקה ליכולות הגנה משופרות וסיוע חיוני אחר ממדינות האיחוד האירופי.

המכון ציין כי ירדן נמצאת במסלול מסוכן, לאור התסיסה המתגברת באזור, שמחייבת אותה לחזק את הבריתות שלה עם ארה"ב ובעלות ברית אחרות.

בדו"ח שהכינו עבדאללה אל-חייק ואחמד שעראווי, שני עוזרי מחקר במכון, נאמר: ב-8 בינואר ביצע חיל האוויר המלכותי הירדני תקיפות נגד חשודים כסוחרי סמים ומחסנים חשודים בסוריה, במבצע שהיה הרביעי מסוגו בחודשים האחרונים.

 

תקיפות אלו התרחשו על רקע דיווחים צבאיים המצביעים על עלייה בניסיונות ההברחה – של סמים, אך גם של כלי נשק – מעבר לגבול הצפוני של הממלכה. בין ינואר לאוגוסט 2023 בלבד נרשמו 194 ניסיונות הברחה והסתננות, מתוכם 88 תוך שימוש ברחפנים.

הדו"ח הוסיף כי כמה תקריות חוצות גבולות הובילו לעימותים עם אנשי ביטחון ירדנים, כולל בשלוש התקריות האחרונות: עימות ב-12 בדצמבר, שהביא למותו של חייל אחד, וקרב ב-18 בדצמבר שנמשך יותר מעשר שעות במהלכו נתפס נשק נ"ט לראשונה, וב-6 בינואר אז נהרגו חמישה מבריחים ונעצרו חמישה עשר בני אדם.

הדו"ח קבע כי גורמי צבא ירדנים מייחסים את כל הניסיונות הללו לקבוצות פרו-איראניות בסוריה, וכי מבריחים משתמשים בנשק יותר ויותר מתוחכם – כולל רקטות RPG, מוקשים ומזל"טים – וכתוצאה מכך, גורמים רשמיים ירדנים הגיעו למסקנה שהפעילות הפלילית הזאת מאיימת על הביטחון הלאומי.

סיוע נוסף מארצות הברית יעזור לממלכה להגביר את מאמציה נגד איום זה, בזמן שכל האזור נמצא במשבר הולך ומתרחב.

ميليشيا التهريب على حدود الأردن.. 4 مستويات من التهديد والتدخل "المباشر" أحد الحلول | الحرة

קרדיט: צבא ירדן

 

פעולות ההברחה היו , מאז ומתמיד, אתגר לממלכה, אך הגיעו לשיאן בחודשים האחרונים. בדו"ח נכתב כי "ירדן עומדת בפני הסלמה רחבה בהברחות הסמים, במיוחד קפטגון, מעבר לגבולותיה. רוב מהסחר הבלתי חוקי הזה מתבצע על ידי גורמי משטר." "זה מכביד על משאבי הביטחון ואכיפת חוק של ירדן, ומגביר את החששות המקומיים לגבי ההשפעה הכלכלית והחברתית של סמים".

הדו"ח ציין כי עמאן "מודעת לאופן שבו הברחה זו עלולה להשפיע על מעמדה האזורי. בסופו של דבר, מדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ צמצמו לאחרונה את יחסיהן עם לבנון לאחר שביירות לא הצליחה שוב ושוב לעצור את זרימת הסמים אל מעבר לגבולותיה".

הדו"ח ציין כי גם השימוש ברחפנים להברחה מהווה חשש מרכזי. חלק מהמל"טים הללו תוכננו במיוחד לספק סמים בפעולות לא חוקיות. ירדן יירטה 11 משלוחים אוויריים כאלה בין יוני לספטמבר 2023. במקרים אחרים התגלו מל"טים נושאים נשק כמו רובי M4, רימוני יד וחומרי נפץ מסוג TNT. התמודדות יעילה עם אתגר אבטחת הגבולות החדש הזה דורשת מודרניזציה של יכולות הניטור והתגובה המהירה של ירדן.

הדו"ח קבע כי באוקטובר 2022, הממלכה השיגה הישג חשוב על ידי השקת אתר הניסויים הראשון באזור עבור מערכות אוויריות בלתי מאוישות, טכנולוגיית מערכות אוויר בלתי מאוישות ולוחמה אלקטרונית. 

לדברי החוקרים, יוזמה חלוצית זו כוללת סדרה של בדיקות הכוללות הפעלת מל"טים וטיסות סיור, ובכך מייצגת התקדמות בסיסית ביכולתה של ירדן להתמודד עם איומים א-סימטריים, במיוחד חדירת מל"טים מאזורי עימות כמו סוריה ועיראק. עם זאת, ירדן לא מימשה את מלוא הפוטנציאל שלה, בעיקר בגלל מימון לא מספיק  ותמיכה חסרה בפיתוח.

הוא הסביר שתמיכה כזו לא רק תאפשר לירדן לנצל  את מלוא ה"מעבדה החיה" הזו לחדשנות ביטחונית, אלא גם תחזק את תפקידה כמעוז נגד התפשטות מלחמה א-סימטרית שמנהלת רשת הפרוקסי של איראן. עם זאת, היעדר תמיכה נוספת מאז פתיחת האתר עורר חששות לגבי מוכנות ויכולת תגובה. על ידי חיזוק היכולות של עומאן בתחום המערכות האוויריות הבלתי מאוישות והלחימה בעזרתן, ארצות הברית יכולה לשפר משמעותית את מנגנוני ההגנה האזוריים ולאשר מחדש את מחויבותה לביטחון הממלכה, לפי הדו"ח.

الأردن: تراجع عمليات التهريب عبر الحدود مع سوريا

קרדיט: בלדי ניוז    קרדיט לתמונה: המכס הירדני