מבזקי חדשות מהעולם ליום 13-1-2024. מתעדכן

*- מינהל התעופה הפדרלי בארה"ב הודיע כי הוא פותח בחקירה נגד חברת בואינג בחשד שלא הבטיחה כי המטוסים שלה עומדים בדרישות הבטיחות אחרי שחלק של מטוס מדגם 737 מקס 9 התפרק באוויר בשבוע שעבר.

"אסור היה לתקרית הזו להתרחש מעולם והיא לא יכולה להתרחש שוב", נמסר מהסוכנות. "עדכנו את בואינג שאנחנו מנהלים חקירה כדי לקבוע אם בואינג לא הבטיחה כי המוצרים הגמורים שלה תואמים את התכנון המאושר והיו במצב בטוח לפעולה בהתאם לתקנות מינהל התעופה".

*- דיווח: יונייטד איירליינס מצאה בריחים משוחררים על מסתמי דלתות בחלק ממטוסי הבואינג 737 מקס 9 במהלך הבדיקות שבוצעו לדגם המטוסים אחרי שחלק דומה נפל ממטוס של אלסקה איירליינס בשבוע שעבר.

בינתיים, מניית בואינג סיימה את יום המסחר בבורסה בניו יורק בנפילה של שמונה אחוזים.

 

*- נשיא האיחוד האירופי, שארל מישל, הודיע היום כי הוא צפוי לפרוש מתפקידו ביוני הקרוב, וזאת בשל החלטתו להתמודד בראש הרשימה של התנועה הרפורמיסטית מבלגיה בבחירות לפרלמנט האירופי. אם מישל ייבחר, הוא יצטרך להתפטר מראשות המועצה האירופית עד השבעתו ב-16 ביוני.

מישל, לשעבר ראש ממשלת בלגיה שעומד בראש המועצה האירופית מאז דצמבר 2019, ציין כי היורש או היורשת שלו אמורים להיבחר עד סוף יוני או תחילת יולי. מאחר שהונגריה תקבל את נשיאות האיחוד ב-1 ביולי, אם לא יוסכם עד אז על נשיא חדש, ראש הממשלה ויקטור אורבן הוא שינהל בפועל את ישיבות המועצה האירופית ועשוי להשפיע גם על הרכב הנציבות הבאה.

מישל דחה את הביקורות על המהלך שלו והבהיר כי מנהיגי המדינות יכולים לפעול למינוי הנשיא הבא עוד לפני שהוא עוזב את תפקידו. "יש כלים רבים, אם יש רצון פוליטי להימנע מוויקטור אורבן", אמר.

 

*- התובע הכללי של אוקראינה, אנדריי קוסטין, אישר כי רוסיה השתמשה לראשונה בטיל בליסטי מתוצרת קוריאה הצפונית בהתקפה בשבוע שעבר. "קיבלנו ראיות ראשונות על השימוש של הצבא הרוסי בטילים שיוצרו בקוריאה הצפונית", אמר. "התוצאות של הבדיקות המדעיות והטכניות הראשוניות מאשרות כי הטיל ששוגר לחרקיב ב-2 בינואר היה טיל לטווח קצר שפותח על ידי קוריאה הצפונית". הוא הוסיף כי הוקם צוות משותף של מומחים שאמור לאשר סופית את הממצאים.

*- כוח הלחימה בטרור של כורדיסטן העיראקית דיווח כי כוחות הקואליציה בהובלת ארה"ב יירטו כטב"מ נפץ ששוגר לעבר הבסיס הצבאי בנמל התעופה הבינלאומי של העיר ארביל.

*- דובר משרד החוץ הדרום קוריאני לא פסל את האפשרות שסיאול תטיל סנקציות על חמאס אחרי שהתגלה כי מחבלים של ארגון הטרור השתמשו באמצעי לחימה צפון קוריאניים. "אנחנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחרי מגמות קשורות, כולל סחר בנשק עם קוריאה הצפונית, ובוחנים צעדים נדרשים", אמר לים סו-סאוק.

 

*- הצעת החוק החדשה שהייתה אמורה להגדיל את מצבת המגויסים לצבא אוקראינה לא תועלה היום לקריאה ראשונה בפרלמנט ותועבר לניסוח מחודש – כך הודיע ראש הסיעה של מפלגת "משרת העם" השלטת, דויד ארחמיה.

ההחלטה התקבלה אחרי ישיבה סגורה של מפקדי הצבא וראשי הסיעות בוועדה לביטחון לאומי ומודיעין בפרלמנט. "אנחנו מבינים את הבקשה של הפיקוד הצבאי ואנחנו מוכנים למלא אותה", אמר ארחמיה. "כמה סעיפים פוגעים ישירות בזכויות אדם, חלק לא נוסחו באופן אופטימלי. זה נאמר לפיקוד הצבאי".

*- ממשלת גרמניה אישרה משלוח של 150 טילי Iris-T אוויר-אוויר מונחים לסעודיה, ובכך סיימה רשמית את החרם על עסקאות נשק עם ריאד שהיה בתוקף מאז רציחתו של העיתונאי מתנגד המשטר, ג'מאל חשוקג'י, באוקטובר 2018. הדיווח פורסם היום לראשונה בדר שפיגל ודובר הממשלה אישר את הפרטים.

שרים בכירים בגרמניה שיבחו בימים האחרונים את סעודיה על תפקודה לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר וכינו אותה "עוגן של יציבות" במזרח התיכון. ההערכות הן כי הממשלה גם תסיר את התנגדותה להעברה של 48 מטוסי קרב יורופייטר נוספים לחיל האוויר הסעודי.

 

*- גם בטייוואן הופעלו השבוע התרעות מפני התקפה אווירית אחרי שסין שיגרה רקטה עם לוויין מחקר לחלל. הרקטה עברה במרחב האווירי מעל דרום האי, והרשויות הזהירו מפני נפילת שברים. בהודעה הראשונית נכתב באנגלית כי "טיל חולף במרחב האווירי של טייוואן", אולם משרד ההגנה הודה כי מדובר בתרגום שגוי.

*- עולם הכדורגל נפרד מעוד אגדה: "הקייזר" פרנץ בקנבאואר, שזכה עם נבחרת גרמניה במונדיאל 1974 וביורו 1972 כשחקן ועם הנבחרת במונדיאל 1990 כמאמן, ועם באיירן מינכן בשלושה גביעי אירופה לאלופות, בנוסף לשלל תארים כמאמן וכשחקן, הלך לעולמו בגיל 78.

בסוף השבוע מת גם מריו זגאלו הברזילאי, שהיה הראשון שזכה במונדיאלים כשחקן וכמאמן.

*- שר ההגנה הבריטי, גרנט שאפס, הודיע כי הפריגטה ריצ'מונד תפליג ביום שישי לכיוון מפרץ עדן כדי "לספק חוסן" לנוכחות הבריטית באזור בעת שבריטניה משתתפת במבצע "מגן השגשוג" בהובלת ארה"ב לאבטחת חופש השיט בים האדום. הריצ'מונד נושאת טילים נגד כלי שיט וצוללות ונגד מטוסים.

בהצהרה בפרלמנט, שאפס חזר על הדרישה כי "החות'ים ישאו באחריות להשלכות אם הם ימשיכו לאיים על חיים ועל השיט המסחרי בנתיבים הימיים הקריטיים האלה" ואיים כי בריטניה "לא תהסס לנקוט בפעולה נוספת אם החות'ים ימשיכו להתעלם מהאזהרות שלנו".

*- הירח ימשיך לחכות: סוכנות החלל האמריקאית נאס"א עדכנה היום כי משימת ארטמיס 2, שהייתה אמורה להמריא השנה עם ארבעה אסטרונאוטים שיקיפו את הירח, נדחית כרגע לספטמבר 2025, ובשל כך הנחיתה המאוישת הראשונה על הירח מאז 1972 גם תידחה ולא תתרחש לפני ספטמבר 2026.

"בטיחות היא העדיפות העליונה שלנו וכדי לתת לצוותי ארטמיס עוד זמן כדי לעבוד על האתגרים עם פיתוחים שלא נוסו קודם, עם מבצעים ועם שילוב, אנחנו ניתן עוד למשימות ארטמיס 2 ו-3", אמר מנהל נאס"א, ביל נלסון.

 

*- חברת אסטרובוטיק הודיעה כי על אף שתוקנה הבעיה של הלוחות הסולאריים של רכב החלל של משימת פרגרין, החללית לא תוכל לבצע נחיתה רכה על הירח בשל הדליפה של חומר ההנעה.

עם זאת, בחברה ציינו כי רכב החלל יכול להמשיך בפעילותו עד שחומר ההנעה יתרוקן לחלוטין בעוד כארבעים שעות וכי יש ניסיון למצוא דרכים להאריך את יכולת הפעולה שלו.

"אנחנו ממשיכים לקבל מידע בעל ערך ולספק פעילות טיסה עבור רכיבים ותוכנה שקשורים למשימה הבאה של נחתת לירח – גריפין", נמסר.

*- השער של הגיליון הקרוב של Australian Jewish News לציון מאה ימים של 7 באוקטובר:

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: Australian Jewish News