כמה מיליוני דולרים מוציאה ישראל מדי יום על המלחמה בעזה?

המלחמות ההיסטוריות בין הערבים לישראל בדרך כלל לא היו ארוכות במיוחד ולעיתים הסתיימו תוך פחות מחודש, אבל פיגוע החמאס ב-7 באוקטובר על ישראל סימן תחילת מלחמה, שעדיין נמשכת לאחר שלושה חודשים, ועדיין אין סיכוי לסיומה.

מלחמה זו, בנוסף לחיים הרבים שאבדו, הביאה להשפעות רבות והשלכות כלכליות עבור שני הצדדים.

רצועת עזה כמעט נהרסה עד היסוד ולפי משרד הבריאות הפלסטיני המזוהה עם חמאס, כמחצית מהמבנים ושני שליש מהבתים באזור זה ניזוקו או נהרסו. המצב ברצועת עזה הוא כזה שראש העניינים ההומניטריים של האו”ם הזהיר ב-15 בינואר שהאזור הפך ל”בלתי ראוי למגורים”. בינתיים, בנוסף ל-21,000 הרוגים, המלחמה הזו גם עקרה יותר מ-1,800,000 בני אדם מביתם.

انهدام ۹ تانک رژیم اسرائیل در غزه/ انتقال اجساد نظامیان صهیونیست با بالگرد  - ایرنا

 

בניגוד לנזקים האדירים הללו ברצועת עזה, גם הנזקים בישראל משמעותיים וכלכלת המדינה עומדת בפני אתגר. יש מומחים שמשווים את ההלם הכלכלי שנגרם על ידי מגיפת קוביד-19 להשפעות המלחמה הזו, וכלכלנים אחרים מאמינים שהעלויות שנגרמו במלחמה זו אפילו חרגו ממנה.

החל מה-7 באוקטובר (15 באוקטובר) ואילך, הוצאות ממשלת ישראל והלוואות שלה גדלו בחדות והכנסת המס פחתה משמעותית. 

על פי דו”ח בנק ישראל, בשנת 2024 יקטן התוצר המקומי הגולמי ויגיע לכ-1% בעוד שהתחזית הקודמת עמדה על 3%. כמו כן, כמה כלכלנים הציגו אפשרות של התכווצות בכלכלת המדינה הזו כתרחיש אפשרי.

ב-17 בדצמבר הודיע ​​ארגון הסטטיסטיקה המרכזי של ישראל בדו”ח כי הצמיחה הכלכלית במדינה ירדה לשני אחוזים וחצי ברבעון הרביעי של 2023, שהם כארבעה אחוזים פחות מהתקופההמקבילה ב-2022.

هزینه روزانه جنگ اسرائیل علیه غزه چند میلیون دلار است؟ - مشرق نیوز

קרדיט לתמונות: דובר צה”ל

 

משבר זימון מילואים

חלק נוסף בבעיה הוא המספר המשמעותי של חיילי המילואים שגויסו לצבא. בשלושת החודשים האחרונים זומנו כ-220,000 חיילי מילואים להתגייס לצבא, והנושא הזה הוא חלק נוסף מההשלכות הכלכליות המכבידות על ישראל. האנשים שהיו מפרנסים עד אוקטובר מחפשים כבר כמה חודשים אחר כוחות חמאס ברצועת עזה.

זימון כוחות המילואים לצבא וכן השפעות המלחמה גרמו לכ-20% מהעובדים הישראלים להיות מובטלים. בהקשר זה דיווח משרד העבודה הישראלי כי מאות אלפי עובדים פוטרו לצמיתות או זמנית עקב הליכתם למילואים.

حماس از سرگيري مذاکرات صلح را رد کرد | آوا

 

עלויות מלחמה גבוהות לישראל

כל זה קרה בזמן שהמלחמה ואספקת הנשק הצבאי גרמו לעלויות משמעותיות למשק הישראלי. הוושינגטון פוסט העריך כי מלחמה זו עלתה לישראל כ- 18 מיליארד דולר או כ-220 מיליון דולר ליום.

ל”בלומברג” יש אומדן גבוה אף יותר ומחישוביו עולה כי המלחמה הזו עולה לישראל 260 מיליון דולר ביום. יחד עם זאת, אין סיכוי לסיום מוקדם של הסכסוך הזה, וראש הממשלה נתניהו הזהיר שאין לצפות שהמלחמה תסתיים בקרוב.

במקביל, “כלכליסט” הישראלי, בהתבסס על הסטטיסטיקה המוקדמת של משרד האוצר, העריך שאם מלחמת ישראל בחמאס תימשך שמונה עד 12 חודשים, היא תגיע לעלות של כ-200 מיליארד שקל, שווה ערך לכ-51 מיליארד דולר, על כלכלת המדינה. סכום השווה ל-10% מהתמ”ג של ישראל.

בנוסף למקרים אלו ניתן לציין גם את הירידה בהכנסה, כמו ירידה של 90% בהגעת התיירים לארץ. בנוסף, ההשקעה בישראל הופסקה ומשקיעים מקומיים או זרים רבים דחו את תוכניותיהם להשקיע במדינה זו לאחר המלחמה.

מצד שני, עלויות המלחמה עצמה הן חלק נוסף מהבעיה, והשמדת כלי הרכב או הנשק הצבאי של ישראל ברצועת עזה אילצה את ישראל להוציא עוד לחידוש מלאים. 

כל האירועים הללו מתרחשים בזמן שמאמצי הבית הלבן להעניק סיוע כספי לישראל הושעו לעת עתה והצעת חוק התקציב המשלימה של הממשלה, בסך 14 מיליארד דולר לסיוע לישראל, נעצרה עקב חילוקי דעות בין הרפובליקנים לדמוקרטים בקונגרס.

چگونه جنگ غزه طرح‌های اقتصادی آمریکا و اسرائیل را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد؟  - خبرآنلاین

קרדיט: רדיו פרדה   קרדיט לתמונה: חבר אונליין