הצעה אמריקאית לאיראן להגיע להסדר שיקיף את כל האזור

איראן קיבלה לפני מספר ימים הצעה אמריקאית להגיע להסדר שיקיף את כל האזור, בזמן שרצועת עזה נתונה לתקיפות ישראליות שהובילו למותם ולפציעתם של אלפי מקומיים.

שגריר איראן בסוריה, חוסיין אכברי, אמר כי ארצו קיבלה לפני 10 ימים מסר אמריקאי דרך מדינת מפרץ, המציעה הסדר בנוגע לאזור כולו.

אכברי הסביר שמדינת מפרץ, שאת שמה לא ציין, העבירה הודעה לטהראן מוושינגטון, ושלחה משלחת בכירה לטהרן כדי לדון בפרטי ההודעה, שכללה הצעה אמריקאית שמתחילה באי הרחבת מעגל המלחמה כבסיס לפתרון המשברים של האזור.

נראה שהצהרותיו של השגריר מטרתן להציג את טהרן כשחקנית מרכזית באזור, ואם מצג זה נכון, זה בוודאי לא יהיה בנוסח שאמר השגריר, וזה ברור מהתגובות האיראניות להרג מפקדים במשמרות המהפכה ובחיזבאללה בתקיפות הישראליות על סוריה.ולבנון.

שגריר איראן בסוריה אמר, “התגובה שלנו להצעה האמריקנית הייתה שלבנות בריתה של טהראן יש את הזכות להחליט על גורלן וגורל בני עמם, והדגשנו כי ההחלטה המדינית של בעלות בריתנו היא בידם ואיננו מחליטים עבורם.”

 

שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, אמר מוקדם יותר בחודש שעבר (2023-12-28) כי ארצות הברית שלחה מסר לארצו לפיו הם “לא רוצים שהמלחמה תתרחב בעזה, וסוכניה של איראן באזור לא צריכים לנקוט בכל פעולה נגדנו.” 

הוא אמר: “מאז תחילת המלחמה, ארה”ב שולחת לנו מסר האומר ‘אנחנו לא מבקשים להרחיב את המלחמה’ ו”תאמר לכוחות הפרוקסי ולסוכנים שלך באזור לא לנקוט כל פעולה נגדנו’. ”

עבדאללהיאן הסביר כי טהראן הודיעה שוב ושוב לארצות הברית שאינה שואפת להרחיב את המלחמה.

עבדאללהיאן האשים את וושינגטון באמירת שקר ואמר: “אם אינך מבקש להרחיב את המלחמה, מדוע אתה שולח מהבסיסים שלך, יומם ולילה, תחמושת לאזור קטן כמו עזה?”

דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, הזהיר מוקדם יותר ,ביום שני, כי המלחמה באזור תתרחב אם הפשע הישראלי ברצועת עזה לא ייפסק.

קרדיט: בלדי ניוז   קרדיט לתמונה: תסנים