המודיעין האמריקאי מאשר: חמאס ניצל את מתחם שיפא למעצר בני ערובה

הערכת מודיעין אמריקאית, שהוסר הסיווג עליה שלשום ופורסמה על ידי גורם אמריקאי, חשפה כי ארצות הברית “בטוחה” שקבוצות חמושות פלסטיניות השתמשו בבית החולים הגדול ביותר בעזה כדי להחזיק “מספר בני ערובה” שנחטפו במהלך התקפתם ב-7 באוקטובר, ולהסוות את תשתית עמדת הפיקוד במקום.

ההערכה מייצגת תמיכה אמריקאית חזקה בהאשמות הישראליות בנוגע למתחם בית החולים אל-שיפא, שעליו פשטו כוחות ישראליים בנובמבר, במבצע שהוקע על ידי ארגונים הומניטריים עולמיים וכמה מחברי מפלגתו של הנשיא ג’ו ביידן, לפי סוכנות הידיעות AP.

שירותי הביון האמריקאיים לא חשפו את הראיות שעליהן ביססו את הערכתם. הבכיר אמר כי ארצות הברית אישרה באופן עצמאי את המידע הזה, לפי רויטרס.

הסוכנות ציינה כי המידע שחשפה אינו תומך באופן מלא בכמה מהטענות החשובות ביותר של ישראל כי בית החולים שימש מתחם מרכזי לפעילות תנועות חמאס והג’יהאד האסלאמי, והבכיר האמריקני שיתף את ההערכה בעילום שם.

דובר צה"ל חשף: חמאס מפעיל את מפקדת הטרור שלו מביה"ח המרכזי בעזה | ישראל היום

 

“קהילת המודיעין האמריקאית בטוחה בשיקול דעתה בנושא זה ואישרה באופן עצמאי מידע על השימוש של חמאס והג’יהאד האסלאמי במתחם בתי החולים למגוון מטרות הקשורות למערכה שלהם נגד ישראל”, נכתב בהערכה.

“בקהילה עדיין מאמינים שהמיליציות השתמשו במתחם בית החולים שיפא ובאתרים שמתחתיו כתשתית פיקוד, עסקו בפעילויות פיקוד ובקרה, אחסנו כמה כלי נשק והחזיקו לפחות מספר קטן של בני ערובה”.

בארצות הברית מאמינים כי “אנשי חמאס פונו ימים לפני הפשיטה של ​​ישראל על המתחם ב-15 בנובמבר, והשמידו מסמכים ומכשירים אלקטרוניים רגישים לפני שהכוחות הישראליים נכנסו למתקן”.

בכירים אמריקאים הצביעו בעבר על מודיעין סודי, שהושג באופן עצמאי מהישראלים, כדי לתמוף בפשיטה הישראלית.

N12 - צה"ל פרסם חשיפות נוספות – אך בעולם מתקשים להשתכנע

 

בנובמבר, ג’ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, אמר כי לוחמי חמאס תופסים מחסה בבית החולים ומשתמשים במתקן כמגן מפני פעולה צבאית, ומעמידים חולים וצוות רפואי בסכנה.

מנגד, חמאס מכחיש את השימוש בבית החולים לפעילות צבאית כלשהי, והאשים את ישראל בביצוע “פשע מלחמה” בפשיטה על בית החולים. 

תקיפת בית החולים עוררה דאגה עולמית לגבי גורלם של האזרחים והמטופלים ששהו בתוכו.

בחודש שעבר תיאר ארגון הבריאות העולמי את מחלקת החירום של מתקן הבריאות הראשי ברצועה כדומה ל”אמבטיית דם”.

הניו יורק טיימס היה הראשון לפרסם את הערכת המודיעין האמריקאי. עותק חסוי של ההערכה נשלח למחוקקים בקונגרס האמריקאי.

 

באמצע נובמבר התקדמו טנקים ישראלים לעבר מתחם שיפא בעיר עזה, כשחלק מהחולים עדיין בפנים. מישראל נמסר כי בית החולים ממוקם מעל מנהרות המכילות מפקדות ללוחמי חמאס המשתמשים בחולים כמגן, מה שחמאס מכחיש.

ה”ניו יורק טיימס” דיווח כי ההערכה הישראלית הייתה נכונה לפחות חלקית לפיה כמה בני ערובה מוחזקים במתחם או מתחתיו, אך נראה כי בני ערובה אלו הועברו בזמן שחמאס פינה אותו.

המתקפה שפתח חמאס ב-7 באוקטובר על ישראל הביאה להרג של 1,200 בני אדם, רובם אזרחים וכוללים נשים וילדים, לפי הטענות הישראליות.

התקיפה הישראלית שלאחר מכן על עזה ,המנוהלת על ידי חמאס, גרמה למותם של יותר מ-22,000 בני אדם, רובם אזרחים וכוללים נשים וילדים, לפי גורמי הבריאות בעזה.

דובר צה"ל הציג הוכחות: מפקדת חמאס ממוקמת תחת בית החולים המרכזי בעזה

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונות: דובר צה”ל