מה חוזים מדעני אקלים לשנת 2024?

העיתון "וושינגטון פוסט" הסביר כי האוקיינוסים של כדור הארץ היו בשיא חומם במהלך רוב שנת 2023, עד כדי כך שייקח מספר חודשים להיפטר מהחום הזה ולחזור לשגרה. עלייה זו בטמפרטורות כדור הארץ יוחסה, ע"י העיתון, למה שידוע בתור כתופעת האקלים "אל ניניו", שמתקרבת לשיאה, והסביר שבפעם האחרונה שזה קרה, זה דחף את כדור הארץ לשיא טמפרטורות גבוהות בשנת 2016. כתוצאה מכך, העיתון ציין, כדור הארץ אינו צפוי לירידה בהתחממות הגלובלית שהחלה לפני עשרות שנים עקב פליטת דלק מאובנים".

העיתון דיבר על הערכות "מפחידות": שהטמפרטורה הממוצעת של כוכב הלכת תעלה ביותר מ-1.5 מעלות צלזיוס (2.7 מעלות פרנהייט) מעל לרמות שלפני המהפכה התעשייתית שהתרחשה  במאה התשע-עשרה, לפי המשרד המטאורולוגי הבריטי.

 

הוושינגטון פוסט הסביר כי כדור הארץ התקרב, יותר מאי פעם, לסף המפחיד הזה בחודשים האחרונים, מה שמעיד על ציפייה לתופעות אקלים קיצוניות חדשות. אבל מגמות אקלים כאלה עשויות להיות קשים לחיזוי במדויק, לפי העיתון, שהסביר כי בתחילת 2023, מדענים ציפו שהשנה תסתיים כאחת השנים החמות ביותר שתועדו על פני כדור הארץ. עם זאת, הם לא ציפו זה לקבוע מספר כה גדול של תקדימים חדשים באופן שחורג מהסטנדרט.

העיתון ציטט את קרלו בונטמפו, מנהל שירות שינויי האקלים קופרניקוס של האיחוד האירופי, שאמר: "למעשה, אנחנו נמצאים כרגע בטריטוריה לא ידועה, ואנחנו לא יודעים מה יקרה אחר כך".

מדענים הזהירו שרבים מהאיומים המסוכנים ביותר, העומדים בפני האנושות, מתקרבים, שכן זיהום הפחמן גורם לטמפרטורת כדור הארץ לעלות לרמות מסוכנות יותר מאי פעם, על פי דיווח של העיתון הבריטי "הגרדיאן".

 

על פי הדו"ח "נקודות מפנה גלובליות", ישנם חמישה ספים טבעיים חשובים שכבר נמצאים בסיכון לחצותם, וייתכן שיגיעו לשלושה נוספים בשנות ה-30 של המאה ה-21 אם העולם יתחמם ב-1.5 מעלות צלזיוס מעל הטמפרטורות הטרום-תעשייתיות.

שינויים פלנטריים אלה לא יגרמו לטמפרטורות לצאת מכלל שליטה במאות הבאות, אבל הם יגרמו נזק רציני וגורף לאנשים ולטבע שיהיה "בלתי הפיך".

נקודות מהפך בסיכון כוללות קריסת יריעות קרח גדולות בגרינלנד ובמערב אנטארקטיקה, הפשרה נרחבת של הקטבים, מוות של שוניות אלמוגים עקב המים החמים והתמוטטות זרם בצפון האוקיינוס ​​האטלנטי.

בניגוד לשינויי אקלים אחרים, כמו גלי חום חמים יותר ומשקעים כבדים יותר, מערכות אלו אינן זזות באיטיות בהתאם לפליטת גזי חממה, אלא יכולות לעבור ממצב אחד לאחר באופן שונה לחלוטין.

הגרדיאן מציין כי "כאשר מערכת האקלים מתהפכת, הדרך שבה כדור הארץ פועל עשויה להשתנות לצמיתות".

הדו"ח מצא כי שלוש נקודות מפנה אחרות נמצאות בסיכון, כולל "מנגרובים וכרי עשב ים, שצפויים למות באזורים מסוימים אם הטמפרטורות יעלו בין 1.5 מעלות צלזיוס ל-2 מעלות צלזיוס".

What Is Climate Change? | United Nations

 

קרדיט: בלדי ניוז   קרדיט לתמונה: האו"ם