מבזקי חדשות מהעולם ליום 30-12-2023. מתעדכן

*- הנשיא ביידן הביע זעזוע בעקבות ההודעה שג'ודי ויינשטיין-חגי מקיבוץ ניר עוז נרצחה בידי חמאס, ימים ספורים אחרי שנודע שגם בעלה, גדי חגי, נרצח. "לעולם לא אשכח מה שבתם, ובני משפחה של אמריקאים אחרים שחטופים בעזה, חלקו עמי", מסר הנשיא. "הם חיים בגיהינום במשך שנים. אסור לאף משפחה לסבול מסע ייסורים כזה. ואני מאשר שוב את ההתחייבות שעשינו בפני המשפחות של החטופים: לא נפסיק לעבוד כדי להביא אותם הביתה".

*- משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על ראש התאחדות חלפנות הכספים בצנעא ועל שלושה בתי חלפנות בתימן ובטורקיה שמעורבים בהעברת הכספים האיראניים לידי החות'ים ובמימון פעולותיהם, כולל ההתקפות על כלי שיט. המוכרזים פועלים תחת ההכוונה של סעיד אל-ג'מאל, איש כספים איראני של כוח קודס שמפעיל רשת של חברות קש וכלי שיט לטובת מימון החות'ים. אל-ג'מיל מופיע ברשימת הסנקציות מאז יוני 2021.

"הפעולה של היום מדגישה את הנחישות שלנו להגביל את הזרימה הבלתי חוקית של כספים אל החות'ים, שממשיכים לבצע התקפות מסוכנות על ספנות בינלאומית ומערערים יותר את האזור", אמר תת שרת האוצר לענייני טרור ומודיעין פיננסי, בריאן נלסון.

*- נשיא טורקיה ארדואן הכריז כי הכטב"מ Anka III, מתוצרת התעשייה האווירית המקומית, השלים היום את טיסת הבכורה. לפי הטורקים, הכטב"מ החמקן יוכל להגיע לגובה מקסימלי של 40 אלף רגל ולשאת מטען במשקל של 1,200 ק"ג.

*- עוד זירה ימית לא שקטה:

פיקוד הדרום האוקראיני דיווח כי אוניית המטען VYSSOS, נושאת דגל פנמה, נפגעה הבוקר מפיצוץ של מוקש ימי רוסי בים השחור ושני אנשי צוות נפצעו. האונייה עשתה את דרכה לעבר נמל איזמאיל שבחוף הדרומי של אוקראינה, על גדת הדנובה, כדי לאסוף מטען של תבואה כאשר התרחש הפיצוץ.

אחד מחברי הצוות סיפר כי כל המערכות הפסיקו לפעול. "הפיצוץ היה איום ונורא", תיאר. "כולם חיים, אבל רבים סובלים מחתכים. קיבלתי מכה חזקה בראש ופצעתי את המרפק. אבל הטבח שלנו נפגע בראש ולקחו אותו לטיפול, אבל הוא בהכרה".

*- האיחוד האירופי נפרד היום משתי דמויות משמעויות ביותר בהיסטוריה שלו:

ז'אק דלור, ששימש נשיא הנציבות האירופית במשך שלוש כהונות בין ינואר 1985 לינואר 1995 וקודם לכן היה שר הכלכלה של צרפת בשנים 1981 עד 1984, הלך לעולמו בגיל 98. תחת כהונתו, נחתמה אמנת מאסטריכט שייסדה את האיחוד האירופי במקום הקהילה האירופית המשותפת החל מנובמבר 1993.

מוקדם יותר נודע כי גם וולפגנג שויבלה, לשעבר שר הכלכלה של גרמניה, הלך לעולמו בגיל 81. שויבלה כיהן בבונדסטג ברציפות מאז 13 בדצמבר 1972, ובנוסף היה הנהיג את מפלגת האיחוד הנוצרי-דמוקרטי בין כהונותיהם של הלמוט קוהל ואנגלה מרקל והיה פעמיים שר הפנים וגם שימש נשיא הבונדסטג. אולם השפעתו החשובה ביותר הייתה כשר האוצר של מרקל בשנים 2009 עד 2017, כאשר הוביל את מדיניות הצנע ההדוקה שהובילה גרמניה באיחוד האירופי אחרי המשבר הפיננסי של 2008.

*- ידיד אמת בגבעת הקפיטול:

הסנאטור הדמוקרטי, ג'ון פטרמן, מבהיר שהוא לא מתכוון לשנות את עמדתו הפרו ישראלית, גם אם עוד מעמיתיו למפלגה בגבעת הקפיטול יצטרפו לקולות הפרוגרסיביים שמסתייגים מהתמיכה החד משמעית של הממשל. "אני אהיה האדם האחרון שיישאר לעמוד בצד הישראלי בנושא הזה, בלי שום תנאים", אמר בריאיון לפוליטיקו לסיכום שנתו הראשונה בסנאט.

פטרמן הטיל על חמאס את מלוא האחריות למתרחש כיום. "מלחמה היא גיהינום, כמו שאומרים. אבל רק צעד אחד השתמש באזרחים כמגנים אנושיים", הדגיש. "רק צעד אחד הפר הפסקות אש. רק צד אחד אונס, מענה ומבתר נשים ונערות ישראליות באופן שיטתי בדרכים איומות שלא ניתן לתאר. בלי הרס חמאס, לא יהיה שלום מתמשך ולא פתרון יציב של שתי מדינות".

*- הביקור הצפוי של מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, בישראל ובמזרח התיכון בשבוע הבא אמנם חשוב עבור המשך המלחמה בעזה ותכנון "היום שאחרי", אבל היום הוא יוצא לביקור חשוב לא פחות עבור עתידו הפוליטי של הנשיא ג'ו ביידן כאשר יגיע למקסיקו בצל שיירה של אלפי מהגרים שעושה דרכה אל הגבול.

בלינקן, מזכיר הגנת המולדת, אלחנדרו מאיורקס, ויועצת הבית הלבן להגנת המולדת, ליז שרווד-רנדל, צפויים להיפגש היום במקסיקו סיטי עם הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור. לפי מחלקת המדינה, הם ידונו "בהגירה הבלתי סדירה חסרת התקדים בחצי הכדור המערבי" ובדרכים לטיפול "באתגרי הביטחון" בגבול בין המדינות.

הסנאטור הבהיר כי הוא לא מעוניין להיכנס למחלוקת סביב ראש הממשלה נתניהו וציין כי "זה עניין של אזרחי ישראל. יש להם יותר על כף המאזניים". "אבל מה שאני יכול לומר זה שאני מאמין שהרוב המכריע של אזרחים ישראלים רוצים סנאטור שעומד לצדם ולצד הזכות שלהם להרוס את חמאס ולא מישהו שיתפרק לרסיסים כאשר העניינים יימשכו יותר ובעת שיש עוד אנטישמיות שנמשכת בקמפוסים וברחבי המדינה שלנו".

*- פיקוד המרכז האמריקאי מדווח כי המשחתת לאבון ומטוסי F/A-18 מנושאת המטוסים אייזנהאואר הפילו היום 12 כטב"מים, שלושה טילים בליסטיים נגד ספינות ושני טילי שיוט ששוגרו על ידי החות'ים במרחב דרום הים האדום בתוך עשר שעות.

*- שר ההגנה ההודי, רג'נאת סינג, הצהיר כי ארצו תפעל נגד האחראים להתקפות נגד שתי המכליות עם אנשי צוות הודיים בסוף השבוע, וזאת אחרי שנמסר כי הצי ההודי ישלח שלוש ספינות מלחמה ומטוס סיור כדי "לשמר את ההרתעה" בים הערבי.

"הממשלה ההודית מתייחסת ברצינות להתקפת הכטב"מ על MV Chem Pluto ולהתקפה על MV Saibaba בים האדום ברצינות", אמר לאחר הטקס להשקת המשחתת החדשה "אימפאל". "אנחנו נמצא את מי שביצעו את ההתקפות האחרונות על אוניות סוחר, גם בעומק הימים, וננקוט נגדם בפעולה חמורה".

המכלית MV Che Pluto – שנשאה דגל ליבריה ומופעלת על ידי חברה שקשורה לישראל עם אנשי צוות מהודו ומווייטנאם – נפגעה מכטב"מ ששוגר מאיראן בעת שנעה בים הערבי, ממערב להודו, ביום שבת. שעות אחדות לאחר מכן, נפגעה גם המכלית MV Saibaba, נושאת דגל הודו, מפגיעת כטב"מ ששוגר על ידי החות'ים בדרום הים האדום. לא היו נפגעים בשני המקרים.

*- חיל הים ההודי הכניס היום לשירות את האימפאל (Imphal), המשחתת החדשה מתוצרת מקומית, השלישית מבין ארבע המשחתות החמקניות נושאות טילים מונחים של סדרת ויסאקפטנאם.

אוניית המלחמה מגיעה לאורך של 163 מטר ונושאת טילי שיוט מדגם בראהמוס לצד טילי ברק 8 לטווח ארוך נגד יעדים יבשתיים וימיים, טורפדו ותותח 76 מ"מ. כמו כן, יש למשחתת מכ"מ מתקדם ויכולות פעולה בתנאים של לוחמה בלתי קונבנציונלית.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי      קרדיט לתמונה: חיל הים האמריקאי