התכנית המצרית לסיום הלחימה בעזה

מצרים ממתינה לתגובת הפלגים הפלסטיניים וישראל, "לכל המאוחר ביום חמישי", כך לפי מקורות ששוחחו עם אתר החדשות "אל-חורה", בנוגע להצעתה לסיים את המלחמה המתמשכת ברצועת עזה, שהובילה למותם. של יותר מ-20,000 בני אדם ועקירתם של כשני מיליון אחרים.

לדברי קצין המודיעין המצרי לשעבר, האלוף מוחמד עבד אל ואחד, המקורב למעגלי קבלת ההחלטות במצרים, ההצעה המצרית כוללת שלושה שלבים.

סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה שני מקורות ביטחוניים שאמרו כי קהיר מציעה הפסקת אש במספר שלבים, כאשר השלב הראשוני הוא זמני לשבוע-שבועיים, וכי ניתן יהיה לחדש את הפסקת האש הזמנית.

ההצעה המצרית קובעת כי חמאס והג'יהאד האיסלאמי יוותרו על השלטון ברצועת עזה בתמורה להפסקת אש קבועה.

לדברי גורמים פלסטינים, הם אמרו כי הפסקת האש תהיה בשלושה שלבים, במהלך עשרת הימים הראשונים להפוגה הומניטרית, חמאס ישחרר את כל הנשים, הילדים והקשישים שנעצרו על ידה.

בתמורה, ישראל תשחרר מספר מוסכם של אסירים פלסטינים מאותן קטגוריות, תפסיק את כל פעולות הלחימה, תסיג טנקים מרצועת עזה, ותתיר כניסת משלוחי מזון וסיוע רפואי, דלק וגז בישול לשטח עזה.

היא גם תאפשר חזרת תושבים לצפון רצועת עזה.

 

העורך הראשי של העיתון המצרי אל-אהרם, אשרף אל-אשרי, אמר כי מצרים שינתה את הצעתה כך שתכלול את הרחבת הפסקת האש בשלב הראשון שימשך ארבעה שבועות.

 "במהלך שלב זה ישוחררו בני הערובה הישראלים, כולל ילדים, נשים וקשישים, בתמורה לשחרור ישראלי של 140 אסירים פלסטינים מאותן קטגוריות, ותהיה הזדמנות להתחיל דיאלוג פנימי פלסטיני להקים ממשלה טכנוקרטית". 

לפי רויטרס, גורמים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי דחו תחילה את ההצעה המצרית. 

אך אל-אשרי אמר כי שתי התנועות לא הגיבו באופן רשמי, והן מנהלות כעת דיונים נרחבים בנושא, ומצרים ממתינה לעמדתן שתמסר תוך שעות. באשר לתגובה הישראלית, מצרים צפויה לקבל אותה מחר, יום חמישי. 

האלוף עבד אל וואחד אישר כי מצרים עדיין ממתינה לתגובה הרשמית של תנועות חמאס והג'יהאד האיסלאמי, כמו גם ישראל . 

אל-אשרי אמר כי השלב השני של ההצעה המצרית יכלול חילופי גופות, ושחרור חיילות ישראליות שבידי חמאס בתמורה לשחרור פלסטינים מבתי הכלא. 

 

הוא הוסיף כי השלב השלישי אמור לכלול את שחרור החטופים הישראלים הנותרים, גברים וחיילים, בתמורה לשחרור מספר אסירים פלסטינים, קביעת לוח זמנים לנסיגה ישראלית מרצועת עזה וגיבוש ממשלה טכנוקרטית פלסטינית שתנהל הן את עזה והן את הגדה המערבית, כאשר תנועות החמאס והג'יהאד ייעלמו מעל פני השטח ויתפרקו מנשקם. 

חמאס והג'יהאד האיסלאמי מתעקשים שעסקת חילופי בני ערובה חייבת להוביל לשחרור כל הפלסטינים האסורים בבתי הכלא הישראליים. כולם תמורת כולם", אמר בכיר בג'יהאד האיסלאמי.

ישראל פתוחה להפוגה נוספת, אך היא דחתה את דרישותיהם של חמושים פלסטינים לסיים את המלחמה ולהסיג כוחות מעזה, לפי רויטרס. 

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקאי, ישראל החליטה "להרחיב את מסגרת הדיון בהצעת התוכנית המצרית" בנוגע לסיום המלחמה ברצועת עזה, שכן קבוצה רחבה יותר של שרים החלה לדון בהצעה במקום במסגרת המצומצמת של הקבינט המלחמתי.  

ביום רביעי ציטט ה"וול סטריט ג'ורנל" גורמים ישראלים שאמרו: "ממשלת ישראל לא צפויה לקבל הצעה שתאפשר תפקיד כלשהו לחמאס ברצועת עזה לאחר תום המלחמה".

 

אבל עבד אל וואחד הדגיש: "כדי להבטיח הצלחת התיווך, על כל הצדדים לזכור שיהיו ויתורים. ישראל לא תשיג את מטרות המלחמה המוצהרות שלה, ולחמאס לא תהיה נוכחות בשלטון".  

הוא הדגיש כי "ההצעה המצרית גמישה מאוד ואינה ספר קודש, ולכן היא נתונה לשינויים. לכן היא הותירה את השלב הראשון פתוח, בהתחשב בכך שככל שהפוגה תימשך זמן רב יותר, כך יש סיכוי טוב יותר להרגיע את אווירה ובניית אמון". 

הוא הדגיש כי "הדבר החשוב ביותר עבור מצרים הוא לסיים את המלחמה בהקדם האפשרי כי להארכת הסכסוך יש השפעות הרות אסון על עזה, הנושא הפלסטיני והאזור כולו".  

 

 

קרדיט אלחורה    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות